Hej
Har bergvärme med separat varmvattenberedare på 300liter.
Problemet är att varmvattnet tar slut relativt snabbt. 3pers duschar, visserligen varmt och länge 15min/st typ. Sedan blir det kallt.
Vad beror detta på?
Har ställt in så att pumpen gör varmvatten bara på natten, men tycker det borde räcka till ändå. Detta problem har dykt upp på senare tid så jag misstänker att jag råkat ändra tillflödet av kallvatten till beredaren. Hur mycket skall den ventilen vara öppen? Nu var den öppen 2varv, och jag har nu minskat den till 1/2 varv. Hur skall det vara? Tänker att varm och kallvattnet blandas om den är öppen för mycket🤔

Krilleman
pelleulf pelleulf skrev:
Hej
Har bergvärme med separat varmvattenberedare på 300liter.
Problemet är att varmvattnet tar slut relativt snabbt. 3pers duschar, visserligen varmt och länge 15min/st typ. Sedan blir det kallt.
Vad beror detta på?
Har ställt in så att pumpen gör varmvatten bara på natten, men tycker det borde räcka till ändå. Detta problem har dykt upp på senare tid så jag misstänker att jag råkat ändra tillflödet av kallvatten till beredaren. Hur mycket skall den ventilen vara öppen? Nu var den öppen 2varv, och jag har nu minskat den till 1/2 varv. Hur skall det vara? Tänker att varm och kallvattnet blandas om den är öppen för mycket🤔
Blandningen av kall/varm-vatten sker ju på blandningsventilen.
Inte på inkommande kallvatten...

Fota lite på din installation så får du nog fler korrekta svar hur du går vidare!

Krilleman Krilleman skrev:
Blandningen av kall/varm-vatten sker ju på blandningsventilen.
Inte på inkommande kallvatten...

Fota lite på din installation så får du nog fler korrekta svar hur du går vidare!
Nja, det "färdiga varmvattnet" blandas med inkommande kallt vatten för att ge ett "lagom" varmt vatten ut, men om vattnet i beredaren inte skiktas tillräckligt bra, så blir ju det tillgängliga varmvattnet i beredaren svalare. Exempelvis om du har 300 l 75- gradigt vatten och tar ut 250 l, så har du samtidigt fört in 250 l kallt ( +9 C ? ) vatten, som i behållaren kan blandas med kvarvarande 50 l 75-gradigt vatten och det ger då kallare "varmvatten" in i blandningsventilen.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nja, det "färdiga varmvattnet" blandas med inkommande kallt vatten för att ge ett "lagom" varmt vatten ut, men om vattnet i beredaren inte skiktas tillräckligt bra, så blir ju det tillgängliga varmvattnet i beredaren svalare. Exempelvis om du har 300 l 75- gradigt vatten och tar ut 250 l, så har du samtidigt fört in 250 l kallt ( +9 C ? ) vatten, som i behållaren kan blandas med kvarvarande 50 l 75-gradigt vatten och det ger då kallare "varmvatten" in i blandningsventilen.
Ja det är ju liksom det jag menar. Skiktningen störs av att det kommit in nytt vatten i beredaren för snabbt. Min fråga kvarstår då, hur mycket brukar strypventilen för det nya vattnet in i beredaren vara öppen?

Krilleman
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Helt rätt, men samtidigt inte om man ska prata petitesser som du lyfter.

Blandningen sker efter blandningsventilen.
Alltså inte på inkommande kallvattenledning.

Sen om varmvattenberedaren har ett problem med skiktningen annan orsak så är det ju inte att beskylla blandningsventilen.

Där ligger skillnaden! 😊

Snabb googlad bild för att förklara saken:

Schema över en blandningsventilinstallation, visar inkommande kallvatten, avstängningsventil, utgående varmvatten, och komponenter för en varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har aldrig pratat om blandningsventilen utan ventilen som släpper in nytt kallt vatten i beredaren allteftersom man tar ut varmvatten. Det är den jag undrar hur mycket den skall vara öppen

Krilleman
pelleulf pelleulf skrev:
Jag har aldrig pratat om blandningsventilen utan ventilen som släpper in nytt kallt vatten i beredaren allteftersom man tar ut varmvatten. Det är den jag undrar hur mycket den skall vara öppen
Den ska vara fullt öppen.

Men det kan vara klokt att "stänga den" ett halvt varv från fullt öppen, så den inte fastnar i öppet läge vid lång tids användning. 👍

• Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Jag fick detta problem med mitt varmvatten.
Då var det ett plaströr inne i beredaren, som gör att det varma vattnet tappas av från toppen av beredaren, och det kalla som växlas in, tillförs längst ner i beredaren.
Gissar att detta är för att man ska få ut maximalt med varmvatten, i och med att varmt/kallt inte möts så nära varandra.
Problemet var att plaströret hade gått av, väldigt långt ner, och det gjorde att mängden tillgänglig varmdusch blev ungefär halverad.
Kan vara värt en tanke om du har samma konstruktion.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Krilleman
Hannuse Hannuse skrev:
Då var det ett plaströr inne i beredaren, som gör att det varma vattnet tappas av från toppen av beredaren, och det kalla som växlas in, tillförs längst ner i beredaren.
Gissar att detta är för att man ska få ut maximalt med varmvatten, i och med att varmt/kallt inte möts så nära varandra.
Problemet var att plaströret hade gått av, väldigt långt ner, och det gjorde att mängden tillgänglig varmdusch blev ungefär halverad.
Absolut.

Vi har diskuterat saken sen länge...
https://www.byggahus.se/forum/threa...allt-vatten-nibe-eminent.523375/#post-5811897

Men det gör inte saken annorlunda...

Det är inte blandningsventilen fel.

Diagram över vattenflöde med färgkodning för varmt och kallt i två rektanglar, pilar visar in- och utflödesriktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Har du bergvärme eller el beredare? Antar dock att det är samma princip att skilja det kalla och varma så mycket som möjligt.
Gick det att fixa elr var det ny beredare?

pelleulf pelleulf skrev:
Har du bergvärme eller el beredare? Antar dock att det är samma princip att skilja det kalla och varma så mycket som möjligt.
Gick det att fixa elr var det ny beredare?
Jag har elektrisk beredare.
Det gick att fixa, röret fanns som reservdel, och det löste problemet.

Hannuse Hannuse skrev:
Jag har elektrisk beredare.
Det gick att fixa, röret fanns som reservdel, och det löste problemet.
Tack för bra svar👍

Krilleman Krilleman skrev:
Absolut.

Vi har diskuterat saken sen länge...
[länk]

Men det gör inte saken annorlunda...

Det är inte blandningsventilen fel.

[bild]
Troligen inte blandningsventilens fel, men jag lyfter in tanken utifrån frågeställningen i trådstarten.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Magnus E K
När varmvattnet är slut (inte tillräckligt varmt längre) vad säger mätaren som visar temperaturen i beredaren? Om ett trasigt rör gör att varmvattnet inte tappas från toppen av beredaren borde mätaren (som normalt sitter nära toppen) fortfarande visa högt. Dvs, på detta sätt borde man kunna avgöra om det är det felet eller något annat.

Magnus E K Magnus E K skrev:
När varmvattnet är slut (inte tillräckligt varmt längre) vad säger mätaren som visar temperaturen i beredaren? Om ett trasigt rör gör att varmvattnet inte tappas från toppen av beredaren borde mätaren (som normalt sitter nära toppen) fortfarande visa högt. Dvs, på detta sätt borde man kunna avgöra om det är det felet eller något annat.
21

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.