Har en vedtransportör som för en massa oväsen, motorn går...
Misstänkte lagerljud.
Demonterade den, där var en del "bös" i motron känns som det är från lindningarna.
Lagren känns ändå ok..
Är motorn bortom räddning? Eller skall jag köpa nya lager och prova om oljudet försvinner?
 
  • Dammig namnskylt på en motor med texten "AKRON JÄRPÅS SWEDEN", visar teknisk information som modellnummer och elektriska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal, rostig elmotor liggande på en arbetsbänk, omgiven av verktyg som en skruvmejsel och en tång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på insidan av en elektrisk motor med kopparlindningar, placerad på ett arbetsbord med verktyg och metallspån runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig motordel på en arbetsbänk med verktyg och skruvar omkring. Bakgrunden visar var delar och en orange fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lagren kan kännas ok, men troligen har fettet gått förlorat.
Jag skulle prova med nya lager. Kolla bara om du ska ha C3 glapp, det är ett förhöjt glapp för att inte kärva vid högre temperaturer.
 
Det var lager ljud. Så nu blev motorn som ny och jag kan slänga öronpropparna😎
 
  • Gilla
Jonas928 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.