10 130 läst ·
43 svar
10k läst
43 svar
Minst 40 hushåll har fått felaktiga bygglov
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 630 inlägg
Kommun har missat strandskyddet i ett område och nu är de godkända byggena olovliga.
Du kan läsa artikeln här: Minst 40 hushåll har fått felaktiga bygglov
Du kan läsa artikeln här: Minst 40 hushåll har fått felaktiga bygglov
Vet inte om jag missförstod något nu, men om man som laglydig medborgare sökt och fått bygglov beviljat; ska man ändå ha koll på att kommunen verkligen gör korrekta beslut??
Om dessa personer måste riva något utgår jag från att kommunen ersätter varenda krona som gått förlorad pga detta.
Om dessa personer måste riva något utgår jag från att kommunen ersätter varenda krona som gått förlorad pga detta.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Dom pratade ju om att ändra på detaljplanen så att byggena skulle bli lagliga, troligen för att slippa precis detta....
Nja, det är två helt olika regelverk med två olika tillsynsmyndigheter som kolliderar här.E erkka skrev:
Bygglov styrs av Plan & bygg-lagen (och lite av någon annan) och prövas av kommunen.
Strandskydd ligger under annan lagstiftning och prövas av Länsstyrelsen.
Det är inte säkert att kommunen har begått något formellt fel här, de kanske går helt fria.
Sen att kommunernas bygglovshandläggare brukar kunna lite om detta, hålla ögon på det och säga till den sökande om det är en annan sak, det kanske kan ses som bara en extra tjänst.
Jag är lite ute i tassemarkerna nu, jag är inte säker på ifall kommunerna måste ha koll på strandskyddet, men jag har lite svårt att se att de måste, ty de får ju ändå inte pröva det och ta beslut om det.
Ja det är möjligt att det är så, men i mina ögon är det helt åt h-e. Som laglydig kommuninvånare, så lär väl många ha den uppfattningen att får jag mitt bygglov beviljat - så är det bara att börja spika typ.Mikael_L skrev:
Nja, det är två helt olika regelverk med två olika tillsynsmyndigheter som kolliderar här.
Bygglov styrs av Plan & bygg-lagen (och lite av någon annan) och prövas av kommunen.
Strandskydd ligger under annan lagstiftning och prövas av Länsstyrelsen.
Det är inte säkert att kommunen har begått något formellt fel här, de kanske går helt fria.
Sen att kommunernas bygglovshandläggare brukar kunna lite om detta, hålla ögon på det och säga till den sökande om det är en annan sak, det kanske kan ses som bara en extra tjänst.
Jag är lite ute i tassemarkerna nu, jag är inte säker på ifall kommunerna måste ha koll på strandskyddet, men jag har lite svårt att se att de måste, ty de får ju ändå inte pröva det och ta beslut om det.
Inte att jag tex måste inhämta ytterligare godkännanden från naturvårdsverket att jag inte har fridlysta myror på min tomt som skulle förhindra mitt bygge.
Fast om det finns en befintlig detaljplan med strandskydd så har väl bygglovshandläggaren gjort fel?Mikael_L skrev:
Ja det åligger dig som byggherre.E erkka skrev:
Varför ska dom få ersättning tycker du? Det är inte kommunen som är ytterst ansvarig utan byggaren. "Men det är inte säkert att det går - och att undersöka huruvida ett område är strandskyddat åligger husbyggaren"