E
Vet inte om jag missförstod något nu, men om man som laglydig medborgare sökt och fått bygglov beviljat; ska man ändå ha koll på att kommunen verkligen gör korrekta beslut??

Om dessa personer måste riva något utgår jag från att kommunen ersätter varenda krona som gått förlorad pga detta.

• Gilla
Skymag och 6 till
  • Laddar…
Dom pratade ju om att ändra på detaljplanen så att byggena skulle bli lagliga, troligen för att slippa precis detta....

"Om situationen inte löser sig kan tomtägarna tvingas riva sina fastigheter. "

Hur gör man då? Gräver man ur hela fastigheten så att allt hamnar under vatten?

• Gilla
  • Haha
pellefant och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Om situationen inte löser sig kan tomtägarna tvingas riva sina fastigheter. "
Nej, då blir det ju "Utökat strandskydd", som kan påverka ytterligare fastigheter ;).

Ja, det är ju klart...

Nissens
useless useless skrev:
Man kanske jämnar den med marken? ;)

Mikael_L
E erkka skrev:
Vet inte om jag missförstod något nu, men om man som laglydig medborgare sökt och fått bygglov beviljat; ska man ändå ha koll på att kommunen verkligen gör korrekta beslut??

Om dessa personer måste riva något utgår jag från att kommunen ersätter varenda krona som gått förlorad pga detta.
Nja, det är två helt olika regelverk med två olika tillsynsmyndigheter som kolliderar här.
Bygglov styrs av Plan & bygg-lagen (och lite av någon annan) och prövas av kommunen.
Strandskydd ligger under annan lagstiftning och prövas av Länsstyrelsen.

Det är inte säkert att kommunen har begått något formellt fel här, de kanske går helt fria.
Sen att kommunernas bygglovshandläggare brukar kunna lite om detta, hålla ögon på det och säga till den sökande om det är en annan sak, det kanske kan ses som bara en extra tjänst.

Jag är lite ute i tassemarkerna nu, jag är inte säker på ifall kommunerna måste ha koll på strandskyddet, men jag har lite svårt att se att de måste, ty de får ju ändå inte pröva det och ta beslut om det.

• Gilla
Hegge_ och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Man kanske jämnar den med marken? ;)
Man får väl köra ut fyllnadsmassor tills strandlinjen är tillräckligt långt borta ... :thinking: :crysmile: :rofl:

• Gilla
  • Haha
claym och 2 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, det är två helt olika regelverk med två olika tillsynsmyndigheter som kolliderar här.
Bygglov styrs av Plan & bygg-lagen (och lite av någon annan) och prövas av kommunen.
Strandskydd ligger under annan lagstiftning och prövas av Länsstyrelsen.

Det är inte säkert att kommunen har begått något formellt fel här, de kanske går helt fria.
Sen att kommunernas bygglovshandläggare brukar kunna lite om detta, hålla ögon på det och säga till den sökande om det är en annan sak, det kanske kan ses som bara en extra tjänst.

Jag är lite ute i tassemarkerna nu, jag är inte säker på ifall kommunerna måste ha koll på strandskyddet, men jag har lite svårt att se att de måste, ty de får ju ändå inte pröva det och ta beslut om det.
Ja det är möjligt att det är så, men i mina ögon är det helt åt h-e. Som laglydig kommuninvånare, så lär väl många ha den uppfattningen att får jag mitt bygglov beviljat - så är det bara att börja spika typ.

Inte att jag tex måste inhämta ytterligare godkännanden från naturvårdsverket att jag inte har fridlysta myror på min tomt som skulle förhindra mitt bygge.

• Gilla
  • Haha
Skymag och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast om det finns en befintlig detaljplan med strandskydd så har väl bygglovshandläggaren gjort fel?

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
T
E erkka skrev:

Ja det åligger dig som byggherre.

Varför ska dom få ersättning tycker du? Det är inte kommunen som är ytterst ansvarig utan byggaren. "Men det är inte säkert att det går - och att undersöka huruvida ett område är strandskyddat åligger husbyggaren"

• Gilla
Linnea86
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Fast om det finns en befintlig detaljplan med strandskydd så har väl bygglovshandläggaren gjort fel?
Nej, det är byggherren som är ansvarig att följa tex detaljplan.

Så bygglovshandläggaren kan bevilja bygglov i strid med detaljplanen och då är det byggherrens fel?

• Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Så bygglovshandläggaren kan bevilja bygglov i strid med detaljplanen och då är det byggherrens fel?
Ja, du kan tex lämna in felaktiga marklinjer, detta kan inte bygglovshandläggaren stå till svars för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.