10 130 läst ·
43 svar
10k läst
43 svar
Minst 40 hushåll har fått felaktiga bygglov
Ja absolut.J J Vos skrev:
Att folk alltid tror att någon annan ska fixa allt och att man inte behöver ta något ansvar själv.
I min värld ska en byggherre försöka ha koll på precis allt, man kanske missar något, men har man inte lust med att sätta sig in i regler och vad som gäller tycker jag man ska helt enkelt avstå från att bygga.
Det är ingen mänsklig rättighet.
Det skulle bli totalt galet ifall myndigheter måste ordna allt och tänka på allt, som den som vill bygga borde ordna själv.
Dessvärre är det väldigt många som aldrig sätter sig in i allt vad husbygge innebär, folk tror att det är lite som att köpa en bostadsrätt.Mikael_L skrev:
Ja absolut.
Att folk alltid tror att någon annan ska fixa allt och att man inte behöver ta något ansvar själv.
I min värld ska en byggherre försöka ha koll på precis allt, man kanske missar något, men har man inte lust med att sätta sig in i regler och vad som gäller tycker jag man ska helt enkelt avstå från att bygga.
Det är ingen mänsklig rättighet.
Det skulle bli totalt galet ifall myndigheter måste ordna allt och tänka på allt, som den som vill bygga borde ordna själv.
Detta sker ju dagligen i många kommuner. Hur många är det inte som får igenom sina bygglov trots att det är utanför detaljplan.J J Vos skrev:
Här står följande från mittbygge.se
”
Dess ansvar
Varje bygg-, rivning- och markåtgärd som utförs eller som någon annan utför åt dig, är du som byggherre, huvudansvarig för. Alla åtgärder ska ske i enlighet med de lagar och förordningar som gäller. Om åtgärden är lov- eller anmälningspliktig, ska du se till att alla kontroller utförs enligt den kontrollplan som kommunen fastställer i startbeskedet. Som byggherre måste du alltså ha bra koll.”
Ovannämnda artikel är alltså byggherre ytterst ansvarig att lagar och regler efterföljs, även om många verkar tycka att det vilar på kommunens ansvar. Men det är ren okunskap.
Jag kan t.ex. söka bygglov på din mark (om du nu äger någon).J J Vos skrev:
Du får nog lov att inse att det är ett rätt begränsat antal saker som kontrolleras vid en bygglovsprövning.
Och det är lagstyrt, du hittar det främst i PBL.
Tjänstemännen begår i princip tjänstefel ifall de lägger sig i annat. Och står det inte i PBL att det ska kontrolleras strandskydd vid prövningen, så ska tjänstemännen inte göra det. De tjänstemännen har ändå ofta inte rätt kunskap och aldrig någon prövningsrätt och tillståndsgivning i den frågan, så kommunen ska helt enkelt inte pröva strandskyddsfrågan.
Men som regel vet ju dessa kvinnor och herrar tillräckligt mycket om strandskydd att det kan vara lämpligt att de visar på detta för en byggherre som inte själv tänkt på det.
Mikael_L skrev:
Jag kan t.ex. söka bygglov på din mark (om du nu äger någon).
Du får nog lov att inse att det är ett rätt begränsat antal saker som kontrolleras vid en bygglovsprövning.
Tjänstemännen begår i princip tjänstefel ifall de lägger sig i annat. Och står det inte i PBL att det ska kontrolleras strandskydd vid prövningen, så ska tjänstemännen inte göra det. De tjänstemännen har ändå ofta inte rätt kunskap och aldrig någon prövningsrätt och tillståndsgivning i den frågan, så kommunen ska helt enkelt inte pröva strandskyddsfrågan.
Men som regel vet ju dessa kvinnor och herrar tillräckligt mycket om strandskydd att det kan vara lämpligt att de visar på detta för en byggherre som inte själv tänkt på det.
Mikael_L skrev:
Tror att du själv får lov att läsa på lite bättre. Det är kommunen som bestämmer om strandskyddsdispens och kommunen har väldigt många saker de lägger sig i vid bygglovsärenden.Mikael_L skrev:
Det stämmer inte, det är antingen kommunen eller länsstyrelsen:J J Vos skrev:
”Du ansöker om dispensen hos din kommun. För vissa områden är det istället länsstyrelsen som beslutar om dispens. Kontakta din kommun för att få information om vad som gäller inom ett visst område.”
Detta var nytt för mig.
Bestämmer kommunen över strandskydd och strandskyddsdispens på en del ställen ...?
Vilka kommuner?
Vill inte precis alla kommuner få denna unika rätt? Tänk att själva kunna få styra en viktig del av kommunens utveckling.
Bestämmer kommunen över strandskydd och strandskyddsdispens på en del ställen ...?
Vilka kommuner?
Vill inte precis alla kommuner få denna unika rätt? Tänk att själva kunna få styra en viktig del av kommunens utveckling.
Alla kommunerMikael_L skrev:
Källa: http://www.strandskyddsdelegationen.se/strandskydd-och-dispens/sa-soker-du-dispens/
Har själv nyligen varit i bygglovsansökan-träsket.
Tänk:
1 bullerutredning pga en järnväg som inte hörs
2 hot om avslag pga närheten till naturen
3 hot om avslag för att en ugn inte skulle vara lämpligt placerad för rullstolsburna trots att ingen ugn var inritad
4 hot om avslag på grund av att köksön var inritad 120 cm från en vägg villket inte skulle vara lämpligt för rullstolsburna
Osv osv.
Redigerat:
Väldigt sällan att det kan sökas hos länsstyrelsen. Gäller i praktiken endast i naturreservat.T Thomas' skrev: