B
Herregud!! bara i Sverige... suck

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Oavsett om det är kommun eller länsstyrelsen så är det inte gjort.

Det är säkert inte samma människor som beslutar om bygglov. Som beslutar om dispens.

Blott Sverige svenska regler har

Just strandskydd har varit och är en riktig soppa. Det är som sagt länsstyrelsen som beslutar om strandskydd, men dels har man det generella strandskyddet om 100 m, men på många ställen har man utvidgat strandskydd om 300 m. Och man räknar det inte alltid från den faktiska strandlinjen, utan någon generaliserad linje.

Kommunerna kan bevilja dispens (men som jag tror Lst kan överklaga om de inte håller med?) och kommunerna kan dessutom ta bort eller minska strandskyddet i detaljplanelagda områden (då är Lst remissinstans).
Tyvärr har inte Lst varit bra på att dokumentera dessa avsteg, så kommuner och Lst kan ha haft olika kartor med var det finns strandskydd och var det är borttaget. Och Lantmäteriet kan ha haft ytterligare en variant som inte matchat de andras.

Så jag är inte ett dugg förvånad över att sånt här uppstår - som vanligt har vi i Sverige spridit ansvaret på ett flertal myndigheter så att saker faller mellan stolarna, missas i överföringen, och så man kan skylla på varandra.

Nu har dock Lantmäteriet fått i ansvar att vara den (enda) myndighet som ska sköta förvaltningen av strandskyddsinformationen eftersom Lst inte klarat av det, så att både kommuner och Lst (och byggherrar) kommer få ett enda ställe att hämta samma information ifrån. Men det är fortfarande Lst som fattar beslut om strandskydd.

• Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Blott Sverige svenska regler har
Så är det.
Ibland kunde man önska att Sverige hade lika tuffa regler (och konsekvenser för brott mot dem) som andra länder.
Frakrike har ju som exempel de "tuffaste" reglerna för strandskydd i EU (där rivs byggnader med felaktiga tillstånd) och för att ta något helt annat så är Finland och Sverige de enda länderna i EU som inte har tidsbegränsade tillstånd för vattenkraftverk. Nu har jag inte koll på eventuella ändringar framöver (det lär vara saker på gång) men även i ett land som USA är tillstånden tidsbegränsade och måste förnyas för anpassning till ny kunskap och teknik.

B Boan skrev:
Herregud!! bara i Sverige... suck
Liknande situation i delar av Spanien. Kommunen kan ge bygglov som i efterhand kan upphävas av motsvarigheten till vår svenska länsstyrelse. En del bygglov har getts i bedrägerisyfte med byggherrar och borgmästare i maskopi. En del bara av oförstånd och pga bristfälliga kartor, dokumentation, etc. Som en följd av detta har vissa ursprungligen lagligt byggda hus, som i efterhand bedömts vara olagligt byggda, faktiskt rivits - tex i Axarquía. Finns en och annan utlänning (i flera fall engelsmän) som råkat riktigt illa ut trots bygglov, god tro, advokathjälp, försäkringar, etc. Så detta är inte alldeles unikt för Sverige. Jag vågar tom påstå att situationen är mycket värre i delar av Spanien.

https://soha.es Här kan man se ett hus som rivs, och även läsa om vilken total juridisk soppa husägarna hamnat i.

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Boan och 3 till
  • Laddar…
Här finns en känslomässigt hemsk video som beskriver hur ett engelsk par - ett välkänt fall - råkade väldigt illa ut.

Som jag minns det ringde det, efter ett par år av överklaganden, advokatsinlagor, lugnande försäkringar mm, på dörren hos dem och utanför stod poliser, byggarbetare och grävmaskiner. De fick 2 eller möjligen 3 timmar på sig att lämna huset. Mannen fick en hjärtinfarkt och fick köras iväg i ambulans. Den stackars frun fick ensam plocka på sig vad hon kunde. Sen revs huset. Juridiska turer pågick i flera år efteråt, och de tvingades bo i ett garage.

Bara som en liten motvikt till det iofs inte obefogade gnället om Sverige, men det finns andra länder som har samma eller värre problem.

P
Den där stranden verkar inte ha varit särskilt skyddsvärd då ingen på 35år upptäckt att det byggts hus på den!

• Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
R rådmottagare skrev:
Här finns en känslomässigt hemsk video som beskriver hur ett engelsk par - ett välkänt fall - råkade väldigt illa ut. [media]
Som jag minns det ringde det, efter ett par år av överklaganden, advokatsinlagor, lugnande försäkringar mm, på dörren hos dem och utanför stod poliser, byggarbetare och grävmaskiner. De fick 2 eller möjligen 3 timmar på sig att lämna huset. Mannen fick en hjärtinfarkt och fick köras iväg i ambulans. Den stackars frun fick ensam plocka på sig vad hon kunde. Sen revs huset. Juridiska turer pågick i flera år efteråt, och de tvingades bo i ett garage.

Bara som en liten motvikt till det iofs inte obefogade gnället om Sverige, men det finns andra länder som har samma eller värre problem.
Undra vad som döljer sig bakom det hela. Kom polisen bara helt plötsligt? Utan någon förvarning?
Jag svårt att se det i ett land som England. De har säkert förvarnat att de kommer men säkert inte när....
Det finns alltid två sidor

• Gilla
Skymag
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
...Jag svårt att se det i ett land som England...
Spanien.

Fario Fario skrev:
Spanien.
Å jag har svårt å se ett land som England... Utan glasögon....
Spanien är inte lätt se utan glasögon...

Inte konstigt att det blev fel...
Va säger reklamen... Jag skulle gått till specsavers istället... ;):D

• Haha
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
P
E erkka skrev:
Vet inte om jag missförstod något nu, men om man som laglydig medborgare sökt och fått bygglov beviljat; ska man ändå ha koll på att kommunen verkligen gör korrekta beslut??
Personligt ansvar, vettu. Sånt hålls högt i Sverige …
Om dessa personer måste riva något utgår jag från att kommunen ersätter varenda krona som gått förlorad pga detta.
Staten gör aldrig fel.

Texten ovan kan innehålla spår av ironi.

• Gilla
1212
  • Laddar…
P
T Thomas' skrev:
Dessvärre är det väldigt många som aldrig sätter sig in i allt vad husbygge innebär, folk tror att det är lite som att köpa en bostadsrätt.
Det finns för många regler.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
P
R rådmottagare skrev:
I många till synes värre länder kan man köpa sig fri från krångel …

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.