6 737 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Miniprojekt: Göra något åt ytterdörren
Väcker denna tråd till liv då vi funderar på just behandling av ytterdörr i ek. Vi planerar att beställa en nybyggd pardörr i ek, men är osäker på bästa val av olja. Den gamla befintliga ekdörren behandlade jag med några lager Benarolja (vilket har hållt bra i ≈ 10 år), men vilken behandling funkar på fönsterkitt? Jag har för mig att just benarolja inte ska/kan appliceras på kitt. Är Bio impression "det bästa", eller finns andra behandlingar som man hellre ska överväga?ecb182 skrev:
För att inte någon ska bli förvirrad av vilken produkt som ska användas så är burken på bilden inte Bio impression från Le Tonkinois. Det är deras linoljefernissa. Blir som en lack medan Bio impression är deras olja. Man kan använda Bio impression för att grunda innan fernissan. Använder själv fernissan till mahognyinredning samt detaljer på utsidan på min båt.
Har tyvärr inte svar på dina frågor, då min dörr inte har kitt, utan tunna ek-lister som håller fönsterglasen på plats. Men kan iallafall berätta att Bio Impression har fungerat väldigt bra under de nästan 4 år som gått sedan jag behandlade min dörr.R Rutilus skrev:Väcker denna tråd till liv då vi funderar på just behandling av ytterdörr i ek. Vi planerar att beställa en nybyggd pardörr i ek, men är osäker på bästa val av olja. Den gamla befintliga ekdörren behandlade jag med några lager Benarolja (vilket har hållt bra i ≈ 10 år), men vilken behandling funkar på fönsterkitt? Jag har för mig att just benarolja inte ska/kan appliceras på kitt. Är Bio impression "det bästa", eller finns andra behandlingar som man hellre ska överväga?
Jag mejlade tillverkaren (Le Tonkinois) och fick svar att "de saknar tidsmässig erfarenhet av olja på kitt", men att "det teoretiskt skulle funka så länge kittet är linoljebaserat och att man låter kittet torka/härda i 2-3 veckor innan man applicerar Bio Impression. Vidare fick jag höra att det skulle räcka med 5 lager olja (och inte upp till 10 som det står på diverse instruktioner) för behandling av ytterdörr.B Bjoellander skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden