Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frågan är vad en enskild missnöjd medlem har för maktmedel för att tvinga samfällighetsföreningen att underhålla gemensamhetsanläggningen till den standard som medlemmen önskar.

Ja, det finns ingen tillsyn som kan komma och ta samfällighetsföreningens styrelse i örat efter en enkel anmälan. Så det får väl gå via domstol tänker jag. Medlemmen kan väcka talan mot föreningens stämmobeslut i mark- och miljödomstolen enligt 53 § samfällighetslagen. 54 § ger möjlighet att väcka talan mot styrelseledamöterna i mark- och miljödomstolen om de har orsakat skada för medlemmen.
Håhåjaja, en sån medlem finnes.
 
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Håhåjaja, en sån medlem finnes.
Kanske bäst att spela rent då och ansöka om en förrättning snarast möjligt och avskaffa denna del av GAn.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Hur gör man om man vill ta paus med en gemensamhetsanläggning ett eller flera år? Kan föreningsstämman ta beslut om det?
Alla som innehar förtroendeposition i föreningen avsäger sig sitt uppdrag. Finns ingen styrelse, valberedning eller revisor så finns det heller ingen som kan hållas ansvarig för varken handling eller underlåtenhet. När det är dags att göra någon åtgärd får den gamla styrelsen (eller de som känner sig manade) kalla till årsmöte, välja styrelse och utföra den åtgärd som var aktuell. Efter det är klart kan man "hoppa av" igen.
 
Claes Sörmland
M Maijckel skrev:
Alla som innehar förtroendeposition i föreningen avsäger sig sitt uppdrag. Finns ingen styrelse, valberedning eller revisor så finns det heller ingen som kan hållas ansvarig för varken handling eller underlåtenhet. När det är dags att göra någon åtgärd får den gamla styrelsen (eller de som känner sig manade) kalla till årsmöte, välja styrelse och utföra den åtgärd som var aktuell. Efter det är klart kan man "hoppa av" igen.
Det tråkiga är att det kan blir enormt dyrt om en delägare tar denna situation till Länsstyrelsen. Då kan det bli arvoderad syssloman och sen kommer det att uttaxeras det som krävs för att entreprenörer håller gemensamhetsanläggningen i drift.

Samfällighetslagen:

Svensk juridisk text om länstyrelsebeslut och styrelseledamöters utnämning och arvode.

Svensk text om ersättare i styrelse och arvode. Juridiskt dokument eller lagtext om föreningsstyrning.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det tråkiga är att det kan blir enormt dyrt om en delägare tar denna situation till Länsstyrelsen. Då kan det bli arvoderad syssloman och sen kommer det att uttaxeras det som krävs för att entreprenörer håller gemensamhetsanläggningen i drift.
Den risken finns. Men som jag förstått processen (fritt ur minnet) så inleder Länsstyrelsen med att kalla till föreningsstämma först efter att någon medlem ansökt om detta, vilket kanske kan ta en viss tid. Vid denna stämma är Länsstyrelsens första önskan och prioritet att kunna samla en styrelse ur föreningens delägare. Det är först om detta misslyckas som en extern, arvoderad syssloman anlitas. Om Länsstyrelsen tar betalt för att kalla till föreningsstämma och närvara med personal vet jag faktiskt inte.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.