Hej

Kommer behöva hjälp av er kunniga här inne då det högst troligt kommer bli flytt till en 3a med ett mycket litet vardagsrum (se bild). Har inte fått måtten på rummet ännu, men av bilden av döma är det inte stort.
Mitt problem är att jag har två döttrar som kommer få sovrummen och jag ska då försöka lösa att ha sängen (vanlig 90-säng) i vardagsrummet. Tvn går ju att sätta upp på väggen troligtvis, men vill gärna lösa soffa, soffbord och tvbänk på något bra sätt.
Bygga ett sängskåp där det går att fälla in sängen på längden, skapa ett minimalt sovloft, använda sängen som soffa eller hur kan man göra? Vill helst inte använda bäddsoffa då min säng är alldeles för skön för att göra mig av med (plus att de bäddsoffor jag testat ofta varit varianter som är till för att sova tillfälligtvis i).

• Litet vardagsrum med trägolv och vita väggar, ett fönster och en dörr mot uteplats, radiator under fönstret. Tomt och redo för inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sov på altanen vettja ;-)
Skämt åsido, ställ sängen på golvet med en garderob i fotändan som sänggavel och spänn en gardin längs sängen som ett minimalt sovrum. Hylla på garderobens baksida och på väggen i andra änden med plats för klockradio/telefon, prylar.
Gör vardagsrummet minimalistiskt utan att pruta på sovandet.
Lycka till.
/Workingclasshero

• Gilla
MiTem och 7 till
  • Laddar…
B Blixtmaskin skrev:
Hej

Kommer behöva hjälp av er kunniga här inne då det högst troligt kommer bli flytt till en 3a med ett mycket litet vardagsrum (se bild). Har inte fått måtten på rummet ännu, men av bilden av döma är det inte stort.
Mitt problem är att jag har två döttrar som kommer få sovrummen och jag ska då försöka lösa att ha sängen (vanlig 90-säng) i vardagsrummet. Tvn går ju att sätta upp på väggen troligtvis, men vill gärna lösa soffa, soffbord och tvbänk på något bra sätt.
Bygga ett sängskåp där det går att fälla in sängen på längden, skapa ett minimalt sovloft, använda sängen som soffa eller hur kan man göra? Vill helst inte använda bäddsoffa då min säng är alldeles för skön för att göra mig av med (plus att de bäddsoffor jag testat ofta varit varianter som är till för att sova tillfälligtvis i).
Utan en planritning med korrekta mått är det omöjligt att ge dig någon meningsfull hjälp.

• Gilla
BaltzarH och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Är det en hyresrätt eller bostadsrätt?

I vilket fall så kan ett sängskåp vara en bra lösning, men välj ett stabilt med bra kvalitet i så fall.
För att utnyttja utan maximalt så ksn man t ex ha soffan närmast sängen med något väggliknande i mellan. (Draperi, skåp, vägg om bostadsrätt.)

• Gilla
Blixtmaskin
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är det en hyresrätt eller bostadsrätt?

I vilket fall så kan ett sängskåp vara en bra lösning, men välj ett stabilt med bra kvalitet i så fall.
För att utnyttja utan maximalt så ksn man t ex ha soffan närmast sängen med något väggliknande i mellan. (Draperi, skåp, vägg om bostadsrätt.)
Hyresrätt, tänker att jag bygger något platsbyggt i så fall som inte gör åverkan på golv eller väggar.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Blixtmaskin skrev:
Hyresrätt, tänker att jag bygger något platsbyggt i så fall som inte gör åverkan på golv eller väggar.
Hur ser vardagsrummet ut från motsatt håll? Mått på rummet?

K Karldanaxel skrev:
Hur ser vardagsrummet ut från motsatt håll? Mått på rummet?
Så här. Har inte fått dimensionerna ännu, men av bilderna att döma så ser det inte ut att vara mer än ca ~4x3 till 4x4 m i rummet (Är inte jag som tagit bilderna, de kommer från hyresvärden). Kommer besöka så småningom och få lite bättre uppfattning om storlek. Höjden verkar inte heller vara mer än ca 2,20 vilket stället till det för ev sovloft.

• Ingång till ett litet rum med ljusa väggar och beige golv, ses från en öppen dörr. Rummet har två dörröppningar och en liten väggventil.
    Skapa konto
B Blixtmaskin skrev:
använda sängen som soffa eller hur kan man göra?
Det är ett sätt som fungerar. Eller alternativt sova i soffan.
B Blixtmaskin skrev:
Vill helst inte använda bäddsoffa då min säng är alldeles för skön för att göra mig av med (plus att de bäddsoffor jag testat ofta varit varianter som är till för att sova tillfälligtvis i).
Det finns bäddsoffor som är väldigt sköna att sova i. Man får leta om man skall hitta.

Men att kombinera säng och soffa är väl en av de bästa lösningarna man kan göra i och med att det tar upp minst yta.

Alternativet är kanske våningssäng av typen som man kan ha en soffa eller ett skrivbord under. Typen finns hos ikea.

edit:
B Blixtmaskin skrev:
Höjden verkar inte heller vara mer än ca 2,20 vilket stället till det för ev sovloft.

• Gilla
Blixtmaskin
  • Laddar…
Det första jag gjorde när jag flyttade hemifrån och bara hade ett rum, var att bygga ett sängskåp. Enkel trälåda fäst med två skruvar i övre hörnen (vilket borde vara enkelt att återställa i en hyresrätt) och ett par specialbeslag att fästa i sängen. Mycket mindre störande för möblering än ett loft, eller säng lite halvdant gömd.

• Gilla
Blixtmaskin
  • Laddar…
Hej,

Med tanke på att vi pratar om en hyreslägenhet tycker jag att man bör undvika lösningar som kräver fast installation.

Jag har ett förslag som kanske kan fungera i det här rummet, som jag uppskattar är ca. 4x4 meter. Man kan placera sängen längs fönstret och ställa ett sängbord bredvid för det man vill ha nära till hands. Därefter kan man avskärma sovdelen från resten av rummet med en hyllvägg eller någon form av rumsavdelare, beroende på vilken design man föredrar.

På så sätt kan man även få plats med en soffa och montera TV:n på väggen mittemot.

Ett alternativ är att placera TV:n i själva rumsavdelaren. Då kan man, om man vill, även ställa en mindre divansoffa i den delen av rummet. Jag tror dock att det kan bli ganska trångt och kanske inte särskilt estetiskt tilltalande. 🙂

• Liten lägenhet i modern stil med sovplats och sittplats separerade av en öppen hylla, komplett med växter och mjuka textilier.
    Skapa konto
  • Gilla
Unikt namn och 3 till
  • Laddar…
Perfekt, det är sådana här tips som uppskattas!

Ställ sängen och en soffa vinkelrätt mot varandra så får du både säng och fler sittplatser.

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
AD Studio AD Studio skrev:
Hej,

Med tanke på att vi pratar om en hyreslägenhet tycker jag att man bör undvika lösningar som kräver fast installation.

Jag har ett förslag som kanske kan fungera i det här rummet, som jag uppskattar är ca. 4x4 meter. Man kan placera sängen längs fönstret och ställa ett sängbord bredvid för det man vill ha nära till hands. Därefter kan man avskärma sovdelen från resten av rummet med en hyllvägg eller någon form av rumsavdelare, beroende på vilken design man föredrar.

På så sätt kan man även få plats med en soffa och montera TV:n på väggen mittemot.

Ett alternativ är att placera TV:n i själva rumsavdelaren. Då kan man, om man vill, även ställa en mindre divansoffa i den delen av rummet. Jag tror dock att det kan bli ganska trångt och kanske inte särskilt estetiskt tilltalande. 🙂
Well, that's the end of the world. An interior designer uses AI to design a room, and doesn't see how these designs are "intelligent" in any other way? The image you posted shows numerous perspective errors, and in reality, the room is a geometrically impossible shape. Unfortunately, this is a problem with AI, which stitches the interior together from various resources.

S sturnus skrev:
Well, that's the end of the world. An interior designer uses AI to design a room, and doesn't see how these designs are "intelligent" in any other way? The image you posted shows numerous perspective errors, and in reality, the room is a geometrically impossible shape. Unfortunately, this is a problem with AI, which stitches the interior together from various resources.
First of all, I didn’t use AI to generate anything. I simply searched Pinterest to find an image/render similar to my idea, with approximately the same size and dimensions as the living room, and attached it to my plan as a hint for this person.
Secondly, it’s not the end of the world !! it’s just the beginning of a new era!
Of course, it is a threat to many jobs, such as mine as an architect, but unfortunately, you cannot stop it.
Talking about AI is not relevant to what he/she wants to see under their post in this forum, so I am not going to add or write anything about it.

AD Studio AD Studio skrev:
Talking about AI is not relevant to what he/she wants to see under their post in this forum, so I am not going to add or write anything about it.
I'm talking about what you posted. You say they're similar dimensions. You're wrong, because it's clearly AI and has the errors I mentioned. It's not my fault you can't see it.
Modern studiovåning med glasrumsavdelare, vägglampor, soffor, och inomhusväxter. Sovhörna med hyllor och dagsljus från stora fönster.
Skapa konto

How on earth did that bed fit in there? There's a recess by the window that allows it to fit, but then it miraculously disappears. It's a complete disaster that the designer doesn't notice and thinks it's a similar size. A room like this is only possible on the event horizon, unless quantum physics is correct.

Redigerat:
  • Haha
Blixtmaskin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.