21 500 läst ·
20 svar
22k läst
20 svar
Minikraftverk plus elpatron
Nja jag tänkte mer generellt om man ska välja verk med AC eller DC, för och nackdelar kanske beroende på vad man vill göra med elen?Avemo skrev:
Hur är det med en lågvoltselpatron den går väl att driva även på AC eller är det någon skillnad där jämfört med DC.
Tex en sådan här:
http://www.blocket.se/blekinge/Vindkraft_Solkraft_Elpatron_12volt_300watt_47223385.htm
Vad behöver man för pryl för att omvandla 48AC till 230AC och ungefär vad pratar vi om för förluster?
Försökte googla men hittade inget åt det hållet.
Hur funkar det, strävar man efter konstant spänning, om spänningen sjunker minskar lasten och tvärtom?Avemo skrev:En regulator kan genom att leta efter denna punkt maximera effekten i alla driftfall. Med en elpatron utan regulator kan det att finnas en vindstyrka där strömmen genom elpatronen råkar bli precis rätt för att maximera effekten. I alla andra vindstyrkor kommer strömmen att vara antingen för hög eller för låg för att ge maximal effekt.
Jag tror att det finns mycket få tillämpningar där ett vindkraftverk kopplas direkt till en förbrukare. Det brukar vara en regulator inblandad, och då har det inte så stor betydelse om generatorn lämnar AC eller DC. Jag har för lite praktiska kunskaper för att kunna säga vad som är bäst.
För elpatronens del saknar det betydelse om den matas med AC eller DC.
För att omvandla 48 VAC till 230VAC behöver du en transformator. Exempelvis: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=56-139-97&toc=18841 Förluster lär variera. Möjligen är det trefas växelspänning ut från generatorn och i så fall behöver du en trefas transformator. Det var ett uppslag från min sida och jag har inte provat. Det kanske är dyrt om man inte har tur och hittar rätt prylar.
Regulatorn kan ha en "prova sig fram"-algoritm. Den mäter effekten och ser hur den förändras vid förändring av strömmen. Öka strömmen sakta så länge effekten ökar. Börjar effekten minska så prova att minska strömmen sakta. Det är inte en exakt vetenskap.
För elpatronens del saknar det betydelse om den matas med AC eller DC.
För att omvandla 48 VAC till 230VAC behöver du en transformator. Exempelvis: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=56-139-97&toc=18841 Förluster lär variera. Möjligen är det trefas växelspänning ut från generatorn och i så fall behöver du en trefas transformator. Det var ett uppslag från min sida och jag har inte provat. Det kanske är dyrt om man inte har tur och hittar rätt prylar.
Regulatorn kan ha en "prova sig fram"-algoritm. Den mäter effekten och ser hur den förändras vid förändring av strömmen. Öka strömmen sakta så länge effekten ökar. Börjar effekten minska så prova att minska strömmen sakta. Det är inte en exakt vetenskap.
Hej där,
Har haft samma problem.
Bor vid havet och det blåser tillräckligt.
Skaffade mig en vindsnurra, men ville inte ha några batterier (akkus, besvärliga, kräver underhåll, etc.)
Ville inte ha nätinverter/nätkoppling heller (ännu mera pengar + besvär )
Däremot har jag en värmepatron i vattentanken och el värmer vattnet direkt.
Sökte ca. 4 år en regulator att göra önskat resultat. Nu funkar det super.
Försökte alla slags resistorer + kombinationer + kondensatorer. Ingen lycka.
Vindsnurran får belastas bara med den effekt, som vinden innehåller.
Också är det tyvärr/lyckligtvis så att effekten i vinden är inte linjär utan, om vindhastigheten dubblas blir effekten 8 dubbel. Jag tycker, att bara smart elektronik kan klara av detta. Motståndet får inte kopplas direkt till snurran.
On snurran belastas för mycket, så stagar den. Och stannar osv...
Annan sak med snurror är att man får inte kortsluta dom i fart (största delen brinner).
Vad kommer det att hända om vattnet blir för hett och man kan inte värma mera.
Då behöver man en dump last, som tar effekten och bromsar snurran snyggt eller vrider el bort.
Vill du veta mera, så står jag gärna till tjänst.
Har haft samma problem.
Skaffade mig en vindsnurra, men ville inte ha några batterier (akkus, besvärliga, kräver underhåll, etc.)
Också är det tyvärr/lyckligtvis så att effekten i vinden är inte linjär utan, om vindhastigheten dubblas blir effekten 8 dubbel. Jag tycker, att bara smart elektronik kan klara av detta. Motståndet får inte kopplas direkt till snurran.
Annan sak med snurror är att man får inte kortsluta dom i fart (största delen brinner).
Då behöver man en dump last, som tar effekten och bromsar snurran snyggt eller vrider el bort.
H HarriP skrev:Hej där,
Har haft samma problem.
Hej HarriP om ni fortfarande är intresserad av att bistå info hur man får en elpatron och mini vindkraftverk att fungera tillsammans, så är jag väldigt intresserad ska försöka få ihop ett hybridsystem till vårt fritidshus i skärgården, vi har gjutit grundplattor med vattenburen värme med tekniktank/ackumulatortank och vill få windkraftverk och solceller att värma vatten och driva cirkulationspump
På annat forum finns tråd om vindkraft se
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Vindkraft-3kw-48V-AC-och-diverse-fr-gor-tp5017550.html
Små vindkraftverk som enfamiljshusägare kan tänkas vilja ha, de är svåra.
Ett 3-bladigt små-vindkraftverk med horisontell rotoraxel vid följande data:
rotordiameter: 3 meter (ger rotorarea 7,1 m2)
vindhastighet: 8,0 m/s (designad för denna vindhast)
lufttemperatur: 20 oC
tillgänglig vindeffekt: 2,2 kW
Betz effektkoefficient: 0,593
Schmitz koefficient: 0,502
Verklig effekt till rotoraxeln: 1,1 kW
Sedan har du verkningsgrader för:
mekanisk verkningsgrad: ca 0,9
växellådeverkningsgrad: ca 0,9
generator verkningsgrad: ca 0,9
Start vindhastighet: 3,0 m/s (det ger ingenting vid lägre än 3 m/s)
Ström ut kanske blir 0,9 x 0,9 x 0,9 x 1,1 = 0,8 kW
Då förutsätter det att rotorbladen är vridna optimal och har optimal anfallsvinkel mot vinden.
Små vindkraftverk har emellertid inte vridbara rotorblad.
Men värst av allt är att det inte blåser 8 m/s, utan mycket mindre.
Blåser det bara 5 m/s blir det inte 0,8 kW utan bara 0,195 kW förmodligen ännu mindre eftersom rotorbladen vid 5 m/s inte längre har optimal vridning mot vinden.
8 m/s är 28,8 km/h alltså mopedfart. Ofta väljer man inte sitt boende på ett ställe där det blåser så mycket som vore bra för ett vindkraftverk.
Som en referens:
Falsterbo i södra Skåne har en medelvindhastighet på 6,3 m/s.
Mätgivaren sitter på 10 meters höjd, mätning 1994 tom 2014.
En omriktare/batterieladdare för att ta ut effekt från vindkraftverket har jag inte ens nämnt. Det behövs också för att kunna plocka ut effekt från vindkraftverket på bästa sätt. Det behövs troligen också lagringsbatterier som ska skötas.
Om man skaffar små-vindkraftverk får man nog hellre se det som ett trevligt vindspel som snurrar litet vacker, istället för något verkligt energitillskott. Säljfirmorna överdriver gärna hur mycket små-vindkraftverken ger i kW och anger vindhastigheter man aldrig kommer i närheten av. Sedan är vindkraftverk roterande dvs kommer att behöva underhåll, kanske blåser sönder i storm. Kanske blixtnedlag i det 25 meter höga tornet den sitter på?
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Vindkraft-3kw-48V-AC-och-diverse-fr-gor-tp5017550.html
Små vindkraftverk som enfamiljshusägare kan tänkas vilja ha, de är svåra.
Ett 3-bladigt små-vindkraftverk med horisontell rotoraxel vid följande data:
rotordiameter: 3 meter (ger rotorarea 7,1 m2)
vindhastighet: 8,0 m/s (designad för denna vindhast)
lufttemperatur: 20 oC
tillgänglig vindeffekt: 2,2 kW
Betz effektkoefficient: 0,593
Schmitz koefficient: 0,502
Verklig effekt till rotoraxeln: 1,1 kW
Sedan har du verkningsgrader för:
mekanisk verkningsgrad: ca 0,9
växellådeverkningsgrad: ca 0,9
generator verkningsgrad: ca 0,9
Start vindhastighet: 3,0 m/s (det ger ingenting vid lägre än 3 m/s)
Ström ut kanske blir 0,9 x 0,9 x 0,9 x 1,1 = 0,8 kW
Då förutsätter det att rotorbladen är vridna optimal och har optimal anfallsvinkel mot vinden.
Små vindkraftverk har emellertid inte vridbara rotorblad.
Men värst av allt är att det inte blåser 8 m/s, utan mycket mindre.
Blåser det bara 5 m/s blir det inte 0,8 kW utan bara 0,195 kW förmodligen ännu mindre eftersom rotorbladen vid 5 m/s inte längre har optimal vridning mot vinden.
8 m/s är 28,8 km/h alltså mopedfart. Ofta väljer man inte sitt boende på ett ställe där det blåser så mycket som vore bra för ett vindkraftverk.
Som en referens:
Falsterbo i södra Skåne har en medelvindhastighet på 6,3 m/s.
Mätgivaren sitter på 10 meters höjd, mätning 1994 tom 2014.
En omriktare/batterieladdare för att ta ut effekt från vindkraftverket har jag inte ens nämnt. Det behövs också för att kunna plocka ut effekt från vindkraftverket på bästa sätt. Det behövs troligen också lagringsbatterier som ska skötas.
Om man skaffar små-vindkraftverk får man nog hellre se det som ett trevligt vindspel som snurrar litet vacker, istället för något verkligt energitillskott. Säljfirmorna överdriver gärna hur mycket små-vindkraftverken ger i kW och anger vindhastigheter man aldrig kommer i närheten av. Sedan är vindkraftverk roterande dvs kommer att behöva underhåll, kanske blåser sönder i storm. Kanske blixtnedlag i det 25 meter höga tornet den sitter på?
Redigerat:
Det är ofta så att en köpare av ett små-vindkraftverk är glad i hågen när han skaffar sitt ganska dyra vindkraftverk (kan vara uppåt ca 25000 kr), men ovillig att rapportera och berätta om besvikelsen med det magra utbytet. Därför hörs inte mycket från själva köparna om små-vindkraftverk och vad de ger i års-kWh. Förmodligen är det inte trevligt att rapportera om misslyckande.
HarriP ovan nämner einte vad han har för vindsnurra, bara att han har en. Ganska värdelös info, måste jag säga. Inget om fakrikat, typ, märkeffekt, rotordiameter, märkvindhastighet, monterad hur högt över mark, var i Sverige monterad, årlig kWh-skörd osv osv. Vilket vore trevligt att få veta.
HarriP ovan nämner einte vad han har för vindsnurra, bara att han har en. Ganska värdelös info, måste jag säga. Inget om fakrikat, typ, märkeffekt, rotordiameter, märkvindhastighet, monterad hur högt över mark, var i Sverige monterad, årlig kWh-skörd osv osv. Vilket vore trevligt att få veta.
Redigerat:
Klicka här för att svara