1 916 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Mindre värderat på nybyggthus
Medlem
· Västra göttaland
· 1 inlägg
Hej! Snabb fråga.
Vad händer om ett nybyggt hus blir värderat MINDRE än vad huset kostade att bygga? Samt mindre än vad mäklaren värdera det till innan bygget startades?
MvhVH
D
Vad händer om ett nybyggt hus blir värderat MINDRE än vad huset kostade att bygga? Samt mindre än vad mäklaren värdera det till innan bygget startades?
MvhVH
D
Det händer ingenting annat än att ägaren/byggherren ev. blir sittande med dyra blancolån. Kostnaden för husbygget är i mångt och mycket väsensskild från värderingen.
Vad mäklaren sagt innan byggstart tror jag inte har någon större betydelse, men där får andra med mer erfarenhet komplettera eller rätta mig.
Vad mäklaren sagt innan byggstart tror jag inte har någon större betydelse, men där får andra med mer erfarenhet komplettera eller rätta mig.
Kan ju vara så att man på ett enkelt sätt kan öka värderingen på huset. I mitt fall värderade jag huset innan tomten var klar och fick då en värdering som det såg ut då och en annan (+300.000) om jag färdigställde tomten. Jag klarade lånet med den första värderingen men har nu sedan dess planterat gräsfrön för 3000:- och är lite undrande att detta skulle göra fastigheten värd 300.000:- mer än tidigare.
Det kan ju vara något liknande i ditt fall men svårt att svara på utan mer information.
Man kan ju tycka att den första värderingen av mäklaren innan huset byggts borde vara ganska låg utifall resultatet inte riktigt blir som man tänkt, ofta kanske man får dra ned lite på standarden för att pengar börjar ta slut t.ex.
För att svara på din egentliga fråga: i värsta fall antar jag att banken kan säga nej till bolån helt och hållet. Om du har haft byggkreditiv så borde dock den banken vara intresserad av att lösa problemet på något sätt, kanske med blanco-lån som hcb nämner
Det kan ju vara något liknande i ditt fall men svårt att svara på utan mer information.
Man kan ju tycka att den första värderingen av mäklaren innan huset byggts borde vara ganska låg utifall resultatet inte riktigt blir som man tänkt, ofta kanske man får dra ned lite på standarden för att pengar börjar ta slut t.ex.
För att svara på din egentliga fråga: i värsta fall antar jag att banken kan säga nej till bolån helt och hållet. Om du har haft byggkreditiv så borde dock den banken vara intresserad av att lösa problemet på något sätt, kanske med blanco-lån som hcb nämner
Är det stora skillnader så blir det ju troligen ganska dyrt med mindre förmånliga lån och högre räntor. Därför är det viktigt att tänka till lite innan man gör lite genvägar under bygget för att eventuellt klara av oförutsedda händelser. Att missa att bygga garaget sänker värdet betydligt mer än att använda billigare golv och kakel i huset. Är det någon mindre avvikelse är min bedömning att banken brukar blunda för det.
Klicka här för att svara