Hejsan,

Har en liten stuga på tomten som jag vill flytta 25meter då den skymmer en fin utsikt mot en fjällsjö och ett fint fjäll. Har försökt markera på en satellitbild hur förutsättningarna ser ut, den röda markeringen är stugan som ska flyttas och en kranbil kan utan problem parkera där det är grönmarkerat. Stugan är 4,8m x 3,5m. Någon som har erfarenhet av flytt av stuga på detta sätt? Vad kan det tänkas kosta mellan tummen och pekfingret? Enbart flytten då, inte jobb med markarbete att förbereda var den ska stå.

Har exakt noll erfarenhet kring detta så har några frågor.

Satellitbild visar en tomt med en rödmarkerad stuga som ska flyttas och ett grönmarkerat område för kranbil, 24,32 meter bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd stuga i gräsmark med en röd pil som visar flyttriktning. Skog och fjäll i bakgrunden, kranbil ska parkera vid grönt område. Skymd fjällsjöutsikt.
Skapa konto

Sedan söker jag råd kring hur jag ska göra med grunden, i brist på bättre ord så är det platsgjutet på något sätt så att själva betongfundamentet som stugan vilar på är osymmetriskt. Det är alltså olika höjd på de olika sidorna, smart men lite besvärligt nu då jag vill flytta på stugan. Dit den ska flyttas så är det jämn mark. Ställer man den som den är så kommer den ju att tippa åt sidan vilken man gärna undviker :) Hur kan man lösa detta?

Vet inte riktigt hur jag ska angripa problemet så tacksam för tankar. Ska man palla upp stugan och kapa bort betongfundamentet? se det grönmarkerade på bilderna nedan, alltså kapa dessa så att grunden blir jämn? Eller ska man flytta den som den är, palla upp för att kompensera för höjdskillnaderna och klä in detta för att få det lite snyggare/mindre fult.

Vad är lindrigast och smartast? Jag lutar åt den sistnämna lösningen men tar gärna input.

Tack på förhand

Röd stuga med osymmetrisk grund, markerad med röd och grön färg för flytt. Gräs och veranda syns i bakgrunden.
Skapa konto
Röd stuga med vita knutar, markerad med röd och grön linje runt grunden för planerad flytt. Grunden är osymmetrisk med stöd.
Skapa konto
Röd stugfasad med ojämn betongfundament och växter i förgrunden. Grönmarkerad del visar var stugan ska flyttas.
Skapa konto

Kranbilstjänster brukar vara rätt dyra. Även om det ser ut att vara ett simpelt arbete kan det nog ändå gå på över 20k.

Angående grunden borde det väl vara smartast att ställa stugan på plintar efter lyftet? Passa även på att lägga ner markduk och lite singel under. Vild växtlighet lär väl leda till fuktproblem så småningom?

Tänk på om du har bygglov då det är fråga om "rivning" och "nybygge"..

Får uppfattningen att stugan består av snickerier som vilar på ett platt betongplatta som i sin tur bärs upp av sneda betongpelare ner i marken av olika längd?

Isåfall får väl destinationen få till betongpelare som utgör en grund som är lika hög i alla hörn och som är i lod. Sedan bär man upp stugan och därefter skär av betongpelarna för att flytta. Se upp så att det nya fundamentet inte sätter sig.

En annan metod att flytta men som är mer riskabel är att sätta stora stockar under stugan och flytta den med hjälp av talja eller vinsch.

spikplanka spikplanka skrev:
En annan metod att flytta men som är mer riskabel är att sätta stora stockar under stugan och flytta den med hjälp av talja eller vinsch.
Att dra stugan på rullar med talja vinsch eller TRAKTOR är sannolikt det billigaste

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
F fribygg skrev:
eller TRAKTOR
Klart bättre, om man har tillgång till det. Talja mm kan man fiska upp på närmaste tekniklada.

Ditt första foto ser ju ut att vara fotat från nån form av odlad/brukad mark. Alltså borde det finnas en lokal bonde i närheten som kanske vill ställa upp med traktor mot en rimlig ersättning

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Om "stora stockar" känns svårt för TS att skaffa kan jag rekomendera 6 st 45*195 a 5,4m på marken och minst 7 st 110 mm markavloppsrör som rullar att rulla stugan på. Om underlaget är slätt kan det räcka med handkraft för att flytta en friggebod i gymsamma fall, men jag rekomenderar traktor.

F fribygg skrev:
markavloppsrör som rullar att rulla stugan på.
Blir inte dessa krossade av tyngden av en stuga?
Underlaget kommer knappast att vara jämt.

Blir inte dessa krossade av tyngden av en stuga?
Underlaget kommer knappast att vara jämt.
Jag har lyckats flytta en 9,9 m2 frigga på rullar av markavloppsrör på vanl gräsmatta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.