Hej,

Flera frågor i ett inlägg.

Ska flytta en mindre stuga på tomten då den skymmer en fin utsikt mot fjäll och en sjö.

Stugan är rätt liten på 3,5x3,5 m (12,15kvm)

Behöver man rivningslov och bygglov på en sådan liten stuga? Eller är det bara att flytta?

Den ska flyttas ca 25meter och det finns ingen granne i direkt närhet.

Har haft en entreprenör på plats som bedömer att han ska kunna flytta den rätt enkelt med sin hjullastare och långgafflar. Han vill gärna flytta den rätt snart då backen är frusen.

Stugan står på ett betongfundament och i en liten slänt så betongfundamentet är inte symmetriskt utan kompenserar för att den står i en liten backe.

Funderar på att kapa bort betongfundamentet som är 10x10cm och sedan ställa stugan på lecablock.
Orkar en vanlig rondell ta sig igenom 10x10cm betong med en diamantskiva eller stenskiva?

Röd stuga på betongfundament i en grässluttning, fönster med dekorationer, kraftig vegetation runt stugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd mindre stuga med vita detaljer och veranda, stående på betongfundament i gräsbevuxen slänt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan den kallas för bod? Isåfall ska man väl inte behöva bygglov.
Har du någon pk vänster granne? Om inte skulle jag flytta utan att fråga.

Ställa den på lecablock är lätt och funktionellt, lägg en plast eller bit takpapp på ovansidan så fukt inte kan vandra upp igenom lecablocket bara.

Kapa i betong går ju, diamantskiva är ju bra. Orkar ska den göra, men du behöver nog komma åt från båda sidor så att skivan når igenom. Det kommer att ta lite tid, sen kommer det damma mycket. En 230mm kap eller större bör du nog ha.

D Du och 19till skrev:
Kan den kallas för bod? Isåfall ska man väl inte behöva bygglov.
Vart hittar jag undantaget för bygglov om man kallar ett hus för "bod"?

Det har jag inte sagt,
Utan om det inte andvänds som bostad så kan det väl vara en bod om den andvänds till förvaring.

D Du och 19till skrev:
Det har jag inte sagt,
Utan om det inte andvänds som bostad så kan det väl vara en bod om den andvänds till förvaring.
Fast det görs ingen sån skillnad i lagen. Är det en byggnad på max 15 kvadratmeter kan den vara en bygglovsbefriad friggebod oavsett om man sover i den eller bara har prylar i den.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Det är lite det jag far efter, då den understiger storlek för friggebod, att den borde vara okej att flytta ändå. då jag tolkar det som ett jag kan sätta upp friggebod utan bygglov.

Ingen som sovit där på decennier även om det såklart vore möjligt.

B bryggarebob skrev:
Det är lite det jag far efter, då den understiger storlek för friggebod, att den borde vara okej att flytta ändå. då jag tolkar det som ett jag kan sätta upp friggebod utan bygglov.

Ingen som sovit där på decennier även om det såklart vore möjligt.
Om byggnaden skulle kunna byggas utan bygglov med dagens friggebodsregler så krävs inte heller rivningslov för att ta bort den.
Sen måste den såklart uppfylla dagens regler på den nya platsen, dvs max 15 kvadrat totalt tillsammans med andra bygglovsbefriade komplementbyggnader, max 3 Meter högt, i anslutning till bostadshuset och inte närmare gränsen än 4,5 meter utan grannens medgivande.

Rickhards garage på Youtube.
Flyttade en bod själv.

Jag skulle nog prova att slå av betongplintarna med en slägga innan jag skaffade nya kapskivor till vinkelslipen, om plintarna är oarmerade eller dåligt armerade går det fort och lätt att knacka ner dem med slägga.

Om plintarna är väl gjutna är det kanske enklast att låta entreprenören lyfta upp dem när han ändå är på tomten, bara att lägga en sling runt plinten som ska bort och lyfta upp den med maskin.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Tog och ringde kommunens bygglovsenhet och frågade. Behövs inget rivnings-eller bygglov då den understiger 15kvm, mindre än 3m till nock samt 4,5m till grannen. Flytta den bäst du vill var svaret.

Klokast är nog att kolla med bygglovsenheten i sin kommun ifall man undrar.

Bra tips där med slägga, antar att jag får bygga upp nå provisoriska pallar eller liknande när jag slår av dem (ifall det är möjligt). Så inte stugan tippar givet var den står.

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:
Bra tips där med slägga, antar att jag får bygga upp nå provisoriska pallar eller liknande när jag slår av dem (ifall det är möjligt). Så inte stugan tippar givet var den står.
Du kapar, slår av eller drar upp plintarna EFTER flytten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.