142 694 läst ·
433 svar
143k läst
433 svar
Mina grannar har startat en ELIT-grupp för att höja områdets värde
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag brukar säga till kompisen: "Ogräs-polisen kommer och tar dig - och det blir INTE roligt!" Med lite hot får jag hjälp med gräsklippningen och trimningen.P pmd skrev:
Jag undrar just hur denna ELIT-grupp hade tänkt hantera en "medlems" plötsliga stroke eller annan akut eller kronisk sjukdom, olyckshändelse med bestående personskada, åldrande, skilsmässa eller annan händelse som uppenbart skulle besvära/besudla gruppens syften/image??
Jag sabbade för "kvarterets fester" det första jag gjorde när vi flyttade in, så jag lär väl inte bli bjuden på några sådanaD droopy skrev:
Detaljplanerna har blivit extremt generösa härute, sedan vi fick kommunalt VA. Man kunde bygga en väldigt stor huvudbyggnad. Sedan kom Attefall, större uteplats och nu stor altan. Har man en stor tomt och pengar, kan man tillgodogöra sig de nya "godsakerna".T Taxture skrev:
Intressant tema med sociala strukturer från det klassiska strukturträdet om klasstillhörighet. Finns överallt olika former, i små samhällen till storstäder som i Hamburg. Vem som helst kan inte bli medlem i den anrika klanen av familjer sedan kolonialtiden. Har ett relationsnära exempel från Hamburg där en framgångs- och nyrik företagare försökte bli invald i den finaste klubben men fick avslag. Över beskedet föll han i gråt för att han inte var god nog. Alltså, pengar hjälpte inte!
Sociala strukturer kan man uppleva i mindre byar som i t.ex. Småland. Har egna erfarenheter på skillnader mellan byar som bara ligger 9 km ifrån varandra. Alltså, det kan ingen utböling ändra på hur som helst.
Så med tiden, om Du vill eller inte, kommer Du att bli utfryst eftersom Du inte är god nog!
Sociala strukturer kan man uppleva i mindre byar som i t.ex. Småland. Har egna erfarenheter på skillnader mellan byar som bara ligger 9 km ifrån varandra. Alltså, det kan ingen utböling ändra på hur som helst.
Så med tiden, om Du vill eller inte, kommer Du att bli utfryst eftersom Du inte är god nog!
Och så börjar vissa att utföra exakt det som TS beskriver. MOBBING! OM TS skrivit två inlägg som någon betraktar som fejk så vill jag hävda. Läs texten och inse att sanning ska betraktas som trolig oavsett men främst för sammansättningen av innehållet. Jag kan inte förstå vilket intresse en sanningshalt har i frågorna. Svara på dem istället, tro och spekulera gärna det är det forum är till för. Inte mobba någon för att de berättar. Tycker man annorlunda kan man ju bara scrolla förbi. Jag finner dem väldigt intressanta ur ett folkligt perspektiv. Sanningen är att människor är fullblodsidioter i mångt och mycket. Och det beskrivs väldigt väl oavsett sanningshalt eller inte. Och vissa svar pekar på att verkligheten ter sig begränsad och har aldrig upplevts utanför den egna minimala sfären.
Till TS anmäl personen du fick problemet presenterat av. Anmäl som hets mot folkgrupp, diskriminering och anstiftan till brott. Att vara modig när man får nys om och utsätts för det som du blivit är väsentligt. Även om det inte leder till något troligen så kommer vederbörande få skriftligt av åklagaren sitt anklagande och ev nedläggning. Det visar att du inte tar lätt på saken och de kan heller inte göra som de tänkt då risken är stor att media nu sett vad som sker. De läser de flesta åklagar noteringar i jakten på storys. Och en sådan här story den slår det mesta. Så kontentan kan bli att en reporter står på trappen hos den person som vidtalade dig och undrar hur den nyskapade föreningen arbetar. Då ska du se att den snabbt dementerar och ingen lär stå upp för denne i villa området. Eller så kontaktar du media själv vilket jag gör omedelbart när oegentligheter sker.
Till TS anmäl personen du fick problemet presenterat av. Anmäl som hets mot folkgrupp, diskriminering och anstiftan till brott. Att vara modig när man får nys om och utsätts för det som du blivit är väsentligt. Även om det inte leder till något troligen så kommer vederbörande få skriftligt av åklagaren sitt anklagande och ev nedläggning. Det visar att du inte tar lätt på saken och de kan heller inte göra som de tänkt då risken är stor att media nu sett vad som sker. De läser de flesta åklagar noteringar i jakten på storys. Och en sådan här story den slår det mesta. Så kontentan kan bli att en reporter står på trappen hos den person som vidtalade dig och undrar hur den nyskapade föreningen arbetar. Då ska du se att den snabbt dementerar och ingen lär stå upp för denne i villa området. Eller så kontaktar du media själv vilket jag gör omedelbart när oegentligheter sker.
Detta fick min familj uppleva när vi bodde i Härjedalen...H HSEMNG skrev:Intressant tema med sociala strukturer från det klassiska strukturträdet om klasstillhörighet. Finns överallt olika former, i små samhällen till storstäder som i Hamburg. Vem som helst kan inte bli medlem i den anrika klanen av familjer sedan kolonialtiden. Har ett relationsnära exempel från Hamburg där en framgångs- och nyrik företagare försökte bli invald i den finaste klubben men fick avslag. Över beskedet föll han i gråt för att han inte var god nog. Alltså, pengar hjälpte inte!
Man ansågs som utböling och folk från orten stod och glodde...
Även mot samerna så gör det detta än idag..
Jag jobbade som säljare åt JD... (vågar man skriva så utan att vissa här tar det för skrik)..
Och när de frågade om man skulle upp till samebyarna för att sälja eller leverera maskiner så skrattade de och sa ofta..
jaha en till som blir lurad... Blir väl vi som på skattsedeln får betala... När de dödar sina renar... Och värre saker...
Även här i bygden så förekommer dessa idiotiska tilltag att köpa upp eller mobba ut folk... Varför?
Är detta lagligt i Sverige? Ja de är klart det är. Du kanske tycker att det är olagligt, men laglighet och logik hör inte ihop. T ex när Ebba Bush upprepar en sanning och sedan döms till förtal.
Hets mot folkgrupp? Du vet väl att hets mot svenskar räknas inte in i "Hets mot folkgrupp".
Hets mot folkgrupp? Du vet väl att hets mot svenskar räknas inte in i "Hets mot folkgrupp".
Är det mig du menar? Min "allvarliga synd" var att jag genast mätte ut var tomtgränsen mellan oss och grannen befann sig och satte upp ett staket på vår sida. Eftersom det var den enda större sammanhängande (före staketet) gräsytan i området var det där festerna hade hållits i en massa år. Min tomt - mina regler, sen kan det få komma hur många ELIT-grupper som helst och ha åsikter.Marjatta Lakso1 skrev:
Finns ingen logik i varken det ena eller andra du nämner... Men rätt är det ändå...N Yindysagh skrev:
Hade du spegeln närvarande eller?LiveErup skrev:
Grannar har stöd i plan- och bygglagen PBL när man kräver att tomt ska vara någorlunda välskött, att bilvrak ska väck och att häckar ska hållas klippta.
Så här ser reglerna ut i t ex Stockholms kommun, men PBL gäller i hela landet
https://boende.stockholm/regler-tillstand/klippa-hackar-och-trad/
Bullra med gräsklippare får man göra hur mycket som helst dagtid. Men den som inte vill höra ljudet efter kl 22 eller före kl 07 har stöd både i PBL och miljöbalken. Att jobba skift ger inte rätt till undantag angående buller. Du kan läsa mer här
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ljplanering/regler-och-riktvarden-for-buller/
Så här ser reglerna ut i t ex Stockholms kommun, men PBL gäller i hela landet
https://boende.stockholm/regler-tillstand/klippa-hackar-och-trad/
Bullra med gräsklippare får man göra hur mycket som helst dagtid. Men den som inte vill höra ljudet efter kl 22 eller före kl 07 har stöd både i PBL och miljöbalken. Att jobba skift ger inte rätt till undantag angående buller. Du kan läsa mer här
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ljplanering/regler-och-riktvarden-for-buller/
D droopy skrev:Har sett detta i många villa områden. Det kan ta sig märkliga former.
Några exempel: En av kvarterets husägare klippte sin gräsmatta på tider han var ledig (skiftarbete)
Fick anonyma brev och att klippning skulle ske på söndagsförmiddagar för att inte störa.
En annan bekant fick inte komma på kvarterets fester då han parkerat en gammal rostig bil framför sitt garage och den förfulade området ansåg grannarna. Även klagomål på att de bytte gardiner för sällan.. inte höll efter sin häck.. lämnade grinden öppen och andra små trevliga grannkommentarer.
Folk är idioter och det tycks som om en del anser sig vara "förmer" än andra och vill styra och manipulera sin omgivning på gränsen till brottslig maffiaverksamhet.
Marjatta Lakso1 skrev: