Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K
Stickan56 Stickan56 skrev:
Man skall inte mata dom heller när dom drabbats av TPL.

Stickan
TPL?

P
Stickan56 Stickan56 skrev:
Man skall inte mata dom heller när dom drabbats av TPL.

Stickan
"Tomtar På Loftet?" "Trött På Livet?" Du låter misstänksam.

P
Jag tänker ställa mig på tvären, när de försöker "avhysa" min kompis från vår fastighet, pga att han har haft två stroke och pga hans hund pissade på en grannens brevlåda för ca 20 år sedan. De ska veta hut! Jag misstänker att flera på området har blivit Sverigedemokrater eller Moderater, jämfört med förut, och nu har de blivit stöddiga och gaddat ihop sig. Villaägarna mot Stug-ägarna. Det börjar likna Vilda Västern härute. Är Värmdö den nya Sjöbo?

• Haha
Nissens
  • Laddar…
P
Marjatta Lakso1 skrev:
Annars kan man skrämma sina grannar till ogräs-rensning, blomplantering, gräsklippning och ommålning av huset, dvs sånt som kan höja hela områdets karaktär. Det har tidigare kommit fram att området inte är mäklarnas favorit, pga att "det ser skräpigt ut". Vem som får gå och ta ett snack med grannar med typ fem skrotbilar på tomten vet jag inte, kanske bir det en lapp i brevlådan med klagomål från ELIT-gruppen eller "grannarna", mer anonymt?
Varför ska man bry sig om grannars klagomål om ogräs? Det finns ingen lag som kräver att man måste rensa ogräs eller klippa gräset.
J JohanLun skrev:
För egen del är det viktigare att grannarna är trevliga och har rimlig ordning
Om "rimlig ordning" innebär att grannarna inte är en fara för mig och min familj så duger det bra. Mer än så vill jag inte kräva av mina grannar.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Bottelibot bot... Just sayin'...
Jag kan med ganska god säkerhet säga att TS inte är en bot, men jag kan förstås inte säga varför.
(Jag kanske också är en bot? ;))

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Jag upprepar mig, bland det sjukaste jag läst.
Nä, nu tycker jag att du saknar empati för hundar. När ett så viktigt paradigmskifte sker som när låga brevlådor byts mot höga måste samhället ta sitt ansvar och utbilda våra hundar inför den nya verkligheten. Det kan ske gradvis allt eftersom brevlådorna byts ut i olika områden. Jordbruksverket och Socialstyrelsen har ett tungt ansvar här och bör inleda ett samarbete med Svenska Kennelklubben.

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
R bossebyggarn skrev:
Det är klart att sådant alltid har hänt i viss utsträckning. Personliga anekdoter är däremot inte skäl nog att köra med det trötta argumentet "så har det alltid varit". Är man intresserad av vad som ökat och vad som minskat är det bara att läsa rapporterna från BRÅ. Själv tycker jag inte att det är en särskilt munter läsning.

Vad som garanterat inte fanns förr i tiden var 40+ kriminella klaner som i princip tagit över hela orter, och inte heller över en halv miljon människor som bor i något av våra 60 utsatta områden. Sverige låg inte heller i toppen internationellt är det gäller sprängningar, osv. De siffrorna är inte riktigt i klass med att någon känner någon som blev av med sin cykel för 40 år sen, kan jag tycka.

Man ska ha i åtanke att majoriteten av skribenterna på Byggahus lär vara privilegierade ägare av miljonvillor i fina områden och kan förmodligen inte ens föreställa sig hur det ser ut på andra ställen.De skulle sannolikt inte kunna peka ut ett utsatt område på en karta. Därför står hånen som spön i backen varje gång någon har mage att antyda att man vill skydda sig mot brottslighet eller liknande. När det inte är självupplevt så biter inte fakta eller statistik, så det är ingen idé att försöka föra någon diskussion.
De som bor i de utsatta områdena, och därför har störst risk att drabbas av de kriminella klanerna är knappast de som skriker högst om hur mycket det har gått utför med Sverige. Den som verkligen bryr sig om det här problemet (och det är ett verkligt problem för de som bor där) gör mer nytta genom att arbeta för bättre trygghet för de boende i dessa områden än genom att prata om "gated communities". De som eventuellt kommer att bo i gated communities är inte de som löper störst risk att bli skjutna av gängkriminella ens innan de har flyttat till sina gated communities.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P
Marjatta Lakso1 skrev:
En etta efter den ena? Ett skrivfel.
Ta bort en av dem. Det förvirrar annars.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Nä, nu tycker jag att du saknar empati för hundar. När ett så viktigt paradigmskifte sker som när låga brevlådor byts mot höga måste samhället ta sitt ansvar och utbilda våra hundar inför den nya verkligheten. Det kan ske gradvis allt eftersom brevlådorna byts ut i olika områden. Jordbruksverket och Socialstyrelsen har ett tungt ansvar här och bör inleda ett samarbete med Svenska Kennelklubben.
Hundar är samhällets stöttepelare, de vaktar, tröstar, söker, leder...

P
P pmd skrev:
Ta bort en av dem. Det förvirrar annars.
Hur gör man det? Försvinner den andra då?

P
Marjatta Lakso1 skrev:
Hundar är samhällets stöttepelare, de vaktar, tröstar, söker, leder...
Borde man inte hjälpa hundarna att slå sin drill mot höga brevlådor, genom att klistra en plastfolie med "bulls eye" på brevlådan, så att hundarna får lite sikthjälp? Vi vill ju inte ha frustrerade hundar, som bara skäller, eller deprimerade hundar, som kräver dyr terapi. Dessutom skyddar folien mot frätande syror från hund-urinen och förlänger därmed brevlådans livslängd. Tillverkarna av brevlådor borde väl bifoga en självhäftande, dekorativ "bulls eye" som standard till alla sina brevlåde-modeller. Win-win eller åtminstone drill-drill...

P
D Derbyboy skrev:
vilket område?
Stockholms skärgård.

Marjatta Lakso1 skrev:
Är detta lagligt i Sverige? Hets mot folkgrupp? Jag mår illa, efter att jag hörde detta:

Jag bor på ett gammalt sommarstuge-område i Stockholms skärgård och det har omvandlats alltmer till ett attraktivt villaområde.

Jag träffade häromdagen en granne på vägen och han berättade att de har bildat en ELIT-grupp på vårt villa- och sommarstuge-område. Syftet är att bli av med oönskade element/boende på området, som t ex min kompis som bor i gäststugan. Han sa till mig att "det räcker att du säger två ord till din kompis och sedan är du av med honom för gott, för vi vill inte ha folk här som inte passar in i området, som t ex din kompis som har haft två stroke och är glömsk". Gruppen samlar in tips från sina medlemmar, så att man får veta vilka fastighetsägare eller boende som bör övertalas att sälja och flytta. Sedan rivs de gamla sommarstugorna och exklusiva jättevillor byggs på deras tomter. Syftet med gruppen är att höja områdets status och därmed fastighetsvärdena/priserna. Jag protesterade: kompisen är en väldigt bra arbetare här. Han har dessutom bott hos mig i över 20 år. Han är inte straffad eller liknande och han är en ärlig och hjälpsam person. Får inte jag beställa själv vem som bor hos mig, han t o m äger 10% av fastigheten, pga att han har investerat pengar i den? De gamla och lytta, får de inthjälpte mig inte, till slut fick min son nog och uppmuntrade mig att flytta, fler har varit utsatta för samma behandling, det är exkat som en sekt, där styrelsen bestämmer vilks som ska vara inne i värmen heller bo kvar? De som går med rollatorer och käppar?

Är det någon som känner till andra ELIT-grupper på andra villaområden? Är detta en ny företeelse? Det går inte att få insyn och jag vet inte exakt vilka av mina grannar som har anslutit sig till gruppen, men jag vet några som är med.

Ku Klux Klan? Kristallnatten? Bevara Sverige Svenskt?
Jag hade en kolonistuga i mellansverige, jag ansågs inte fin nog eller rättare sagt JAG som kvinna kan snickra mm....och var utsatt för fruktansvärd mobbing av styrelsen, en granna som hörde det "tog vääääldigt illa vid sig" men inget stöd fick jag "för hon o mannen ville inte ha något bråk"?? fruktansvärt var det , DU äger din fastighet, tag ett avstånd i från dem och be dem sköta sitt, varmaste kramar och lycka till

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Claes Sörmland
Marjatta Lakso1 skrev:
Jag tänker ställa mig på tvären, när de försöker "avhysa" min kompis från vår fastighet, pga att han har haft två stroke och pga hans hund pissade på en grannens brevlåda för ca 20 år sedan. De ska veta hut! Jag misstänker att flera på området har blivit Sverigedemokrater eller Moderater, jämfört med förut, och nu har de blivit stöddiga och gaddat ihop sig. Villaägarna mot Stug-ägarna. Det börjar likna Vilda Västern härute. Är Värmdö den nya Sjöbo?
Ja NAZI-gruppen måste hållas kort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.