Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Lite lätt fascinerande att så många inte-helt-nyregistrerade konton väljer att skriva sina första inlägg i just den här tråden.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Marjatta Lakso1 skrev:
Är detta lagligt i Sverige? Hets mot folkgrupp? Jag mår illa, efter att jag hörde detta:

Jag bor på ett gammalt sommarstuge-område i Stockholms skärgård och det har omvandlats alltmer till ett attraktivt villaområde.

Jag träffade häromdagen en granne på vägen och han berättade att de har bildat en ELIT-grupp på vårt villa- och sommarstuge-område. Syftet är att bli av med oönskade element/boende på området, som t ex min kompis som bor i gäststugan. Han sa till mig att "det räcker att du säger två ord till din kompis och sedan är du av med honom för gott, för vi vill inte ha folk här som inte passar in i området, som t ex din kompis som har haft två stroke och är glömsk". Gruppen samlar in tips från sina medlemmar, så att man får veta vilka fastighetsägare eller boende som bör övertalas att sälja och flytta. Sedan rivs de gamla sommarstugorna och exklusiva jättevillor byggs på deras tomter. Syftet med gruppen är att höja områdets status och därmed fastighetsvärdena/priserna. Jag protesterade: kompisen är en väldigt bra arbetare här. Han har dessutom bott hos mig i över 20 år. Han är inte straffad eller liknande och han är en ärlig och hjälpsam person. Får inte jag beställa själv vem som bor hos mig, han t o m äger 10% av fastigheten, pga att han har investerat pengar i den? De gamla och lytta, får de inte heller bo kvar? De som går med rollatorer och käppar?

Är det någon som känner till andra ELIT-grupper på andra villaområden? Är detta en ny företeelse? Det går inte att få insyn och jag vet inte exakt vilka av mina grannar som har anslutit sig till gruppen, men jag vet några som är med.

Ku Klux Klan? Kristallnatten? Bevara Sverige Svenskt?
Låter ju helt sjukt! Rena maffian!

• Gilla
  • Älska
Marjatta Lakso och 3 till
  • Laddar…
Låter som påhitt eller extremt överdrivet. Att någon skulle ha yttrat saker som att de vill få bort någon från ett område för att denne har haft två strokes och är glömsk? Njae. Då är det nån enskild jävligt elak person. Aldrig att en hel grupp med grannar skulle ha den synpunkten.

Och vad har detta med hets mot folkgrupp att göra?

• Gilla
Marjatta Lakso och 2 till
  • Laddar…
P
Marjatta Lakso1 skrev:
Jag trivs med min fastighet.

Villaägaren, en man, påstod att jag hade låtit en hund att kissa på hans brevlåda. Därför tvingade han mig att ställa mig på knäna framför hans brevlåda, genom att trycka ner mina axlar. Sedan räckte han fram hinken med vatten och en disktrasa och beordrade mig att tvätta hans brevlåda, som inte ens såg smutsig ut, inget hundkiss syntes. Jag protesterade.

Trots att jag sa att jag inte äger någon hund och inte har hållit i kopplet när hunden slog sin drill och inte är släkt eller i nära relation med personen, som höll i kopplet, tvingade han mig att tvätta lådan. Det var en god vän som gick på promenad och höll i hundens koppel, med sina föräldrar som var på besök. De mådde väldigt dåligt efter incidenten, men jag var mest arg.

Jag ringde mannen senare och frågade, om han var någon slags kvinnohatare, men han sa, att han ville straffa mig för att jag hade uppfostrat min man dåligt. "Men jag har ingen man", protesterade jag. "Jo, det har du visst det, vi vet att ni två k****ar med varandra", sa han. "Fast jag varken k****ar eller har någon man", protesterade jag. Jag bor på en annan gata än han, så jag undrar, vilken röntgen-syn han har som kan se in i sovrummet hos sina grannar. Och se händelser, som inte ens har hänt.

Jag började kalla gubben för "Herr Hinkis" efter händelsen. Han är säkerligen en ELIT-medlem, så arrogant som han var. Jag tror inte att han har hört sitt nya namn, som jag har gett honom efter incidenten, för länge sedan.

Jag undrar hur många brottsrubriceringar som han skulle kunna få: olaga tvång, beskyllning, kränkning, förtal?
Nu går "Herr Hinkis" omkring, alldeles överlycklig, med en liten hundvalp i famnen. Men han har inget staket eller hundgård, hur ska han orka hålla hunden ifrån hundslagsmålen med förbispringande hundar, alternativt att bli påsatt av dem? Löplina funkar inte där han bor, med huset nära vägen. Rasen är Bichon, populär på mitt område. Eller "Pistong", som vi kallar den, det springer omkring massor a små "Pistonger" överallt på området. Pälsvården blir dyr för rasen. Kommer hans lyx-mark-brevlåda att dra till sig extra många rivaler nu, när "there is a new dog in town"? Blir det mycket revir-pissande på den berömda lyx-brevlådan hädanefter? Märket är BIGGI, kanske bäst att döpa om det till DOGGI?

Marjatta Lakso1 skrev:
Nu går "Herr Hinkis" omkring, alldeles överlycklig, med en liten hundvalp i famnen. Men han har inget staket eller hundgård, hur ska han orka hålla hunden ifrån hundslagsmålen med förbispringande hundar, alternativt att bli påsatt av dem? Löplina funkar inte där han bor, med huset nära vägen. Rasen är Bichon, populär på mitt område. Eller "Pistong", som vi kallar den, det springer omkring massor a små "Pistonger" överallt på området. Pälsvården blir dyr för rasen. Kommer hans lyx-mark-brevlåda att dra till sig extra många rivaler nu, när "there is a new dog in town"? Blir det mycket revir-pissande på den berömda lyx-brevlådan hädanefter? Märket är BIGGI, kanske bäst att döpa om det till DOGGI?
Du är ju ett troll ju. Ser inte folk igenom detta? Moderatorer. Stäng av tack. Blir oseriöst.

• Gilla
  • Arg
Marjatta Lakso och 4 till
  • Laddar…
P
K Kekistan skrev:
Låter som påhitt eller extremt överdrivet. Att någon skulle ha yttrat saker som att de vill få bort någon från ett område för att denne har haft två strokes och är glömsk? Njae. Då är det nån enskild jävligt elak person. Aldrig att en hel grupp med grannar skulle ha den synpunkten.

Och vad har detta med hets mot folkgrupp att göra?
Diskriminering:
Kön · könsöverskridande identitet eller uttryck · etnisk tillhörighet · religion eller annan trosuppfattning · funktionsnedsättning · sexuell läggning.

• Arg
Marjatta Lakso
  • Laddar…
P
D Dr Jumping Jack skrev:
Råkade också läsa ”slukhålsinlägget”. Att drabbas av två sådana otroliga händelser samtidigt talar väl att detta är ”hitte på”
De inträffade inom ett par dagar båda två. Båda gjorde mig asförbannad.

Zaps skrev:
Jag skulle ärligt talat inte ha något emot att bo i ett gated community t ex med tanke på hur samhället utvecklas.
Det är väl en helt annan sak. Då är det ju klart från början. Fin idé med grindsmhälle. Där kan likasinnade bo tillsammans. Så slipper jag.

Sorry, men det sjukaste tråd jag läst på Byggahus!!! Förstår inte vad TS egentligen vill ha ut. Eller, jo, bara uppmärksamhet. Från elit-grupp, via diverse grannkonflikter, hundar som kissar och brevlådestatus... Nej, lägg ner tråden nu.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Marjatta Lakso och 6 till
  • Laddar…
P
T tanaris skrev:
Området där TS bor. Det var inte särskilt svårt att hitta, men det är mot reglerna att outa folk så jag kan inte peka ut det.
Det viktiga är väl var ELIT-gruppens medlemmar bor. Man kan se, hur det tidigare ganska "ruffiga" sommarstuge-området, fyllt med hemsnickarade stugor, byggda med donerade brädlappar (med kärlek och entusiasm) försvann och istället kom "Kapitalet och Härskar-folket". Häng inte budbäraren!

Har Flashback svämmat över och börja läcka in här?

• Gilla
  • Haha
Anders_Nilsson och 4 till
  • Laddar…
T
Marjatta Lakso1 skrev:
Det viktiga är väl var ELIT-gruppens medlemmar bor. Man kan se, hur det tidigare ganska "ruffiga" sommarstuge-området, fyllt med hemsnickarade stugor, byggda med donerade brädlappar (med kärlek och entusiasm) försvann och istället kom "Kapitalet och Härskar-folket". Häng inte budbäraren!
Fast det där stämmer inte alls med vad man kan utläsa ur öppna källor. Du verkar ha en historik av att hamna i konflikter av olika slag, och man får intrycket av att det oftast inte är på grund av andra.

Hade jag haft tid hade jag svängt förbi området och räknat hur många ELIT-brevlådor det finns...

• Arg
  • Haha
  • Gilla
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Råkade också läsa ”slukhålsinlägget”. Att drabbas av två sådana otroliga händelser samtidigt talar väl att detta är ”hitte på”
Värre med dig och harry73 som insinuerar att TS hittar på saker. Hatar människor som vräker ur sig sånt utan den minsta aning om det är rätt eller inte.

• Gilla
  • Älska
  • Laddar…
P
J Jan Maxe skrev:
Värre med dig och harry73 som insinuerar att TS hittar på saker. Hatar människor som vräker ur sig sånt utan den minsta aning om det är rätt eller inte.
folk som lever utanför verkligheten brukar reagera på detta sätt..
som när man talar om att man fått utstå mordhot på barnen eller en själv... under 5 års tid.. det är helt normalt för vissa..
knyt näven i fickan och gå vidare....
troll mm kallar man de som upplevt...

• Gilla
  • Älska
Marjatta Lakso och 1 till
  • Laddar…
Marjatta Lakso1 skrev:
Är detta lagligt i Sverige? Hets mot folkgrupp? Jag mår illa, efter att jag hörde detta:

Jag bor på ett gammalt sommarstuge-område i Stockholms skärgård och det har omvandlats alltmer till ett attraktivt villaområde.

Jag träffade häromdagen en granne på vägen och han berättade att de har bildat en ELIT-grupp på vårt villa- och sommarstuge-område. Syftet är att bli av med oönskade element/boende på området, som t ex min kompis som bor i gäststugan. Han sa till mig att "det räcker att du säger två ord till din kompis och sedan är du av med honom för gott, för vi vill inte ha folk här som inte passar in i området, som t ex din kompis som har haft två stroke och är glömsk". Gruppen samlar in tips från sina medlemmar, så att man får veta vilka fastighetsägare eller boende som bör övertalas att sälja och flytta. Sedan rivs de gamla sommarstugorna och exklusiva jättevillor byggs på deras tomter. Syftet med gruppen är att höja områdets status och därmed fastighetsvärdena/priserna. Jag protesterade: kompisen är en väldigt bra arbetare här. Han har dessutom bott hos mig i över 20 år. Han är inte straffad eller liknande och han är en ärlig och hjälpsam person. Får inte jag beställa själv vem som bor hos mig, han t o m äger 10% av fastigheten, pga att han har investerat pengar i den? De gamla och lytta, får de inte heller bo kvar? De som går med rollatorer och käppar?

Är det någon som känner till andra ELIT-grupper på andra villaområden? Är detta en ny företeelse? Det går inte att få insyn och jag vet inte exakt vilka av mina grannar som har anslutit sig till gruppen, men jag vet några som är med.

Ku Klux Klan? Kristallnatten? Bevara Sverige Svenskt?
Ja de rika kan ju vara riktiga svin

• Gilla
  • Älska
Marjatta Lakso och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.