142 694 läst ·
433 svar
143k läst
433 svar
Mina grannar har startat en ELIT-grupp för att höja områdets värde
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det var det mest vedervärdiga jag hört på länge. Naturlugtvis kan ingen annan än du avgöra vilken du har boendes hos dig. Ignorera dessa idioter .Marjatta Lakso1 skrev:Är detta lagligt i Sverige? Hets mot folkgrupp? Jag mår illa, efter att jag hörde detta:
Jag bor på ett gammalt sommarstuge-område i Stockholms skärgård och det har omvandlats alltmer till ett attraktivt villaområde.
Jag träffade häromdagen en granne på vägen och han berättade att de har bildat en ELIT-grupp på vårt villa- och sommarstuge-område. Syftet är att bli av med oönskade element/boende på området, som t ex min kompis som bor i gäststugan. Han sa till mig att "det räcker att du säger två ord till din kompis och sedan är du av med honom för gott, för vi vill inte ha folk här som inte passar in i området, som t ex din kompis som har haft två stroke och är glömsk". Gruppen samlar in tips från sina medlemmar, så att man får veta vilka fastighetsägare eller boende som bör övertalas att sälja och flytta. Sedan rivs de gamla sommarstugorna och exklusiva jättevillor byggs på deras tomter. Syftet med gruppen är att höja områdets status och därmed fastighetsvärdena/priserna. Jag protesterade: kompisen är en väldigt bra arbetare här. Han har dessutom bott hos mig i över 20 år. Han är inte straffad eller liknande och han är en ärlig och hjälpsam person. Får inte jag beställa själv vem som bor hos mig, han t o m äger 10% av fastigheten, pga att han har investerat pengar i den? De gamla och lytta, får de inte heller bo kvar? De som går med rollatorer och käppar?
Är det någon som känner till andra ELIT-grupper på andra villaområden? Är detta en ny företeelse? Det går inte att få insyn och jag vet inte exakt vilka av mina grannar som har anslutit sig till gruppen, men jag vet några som är med.
Ku Klux Klan? Kristallnatten? Bevara Sverige Svenskt?
Högst osannolikt. Förmodligen vill trådstartaren provocera bara.
Och dessutom är det ju snarare tvärtom på tex en ö som Värmdö. De som vill bo permanent och omvandla ett sommarstugeområde är ju allt annat än ”elit” utan snarare allmänt löst folk med svag ekonomi som inte har råd att köpa i villaområdena från början.
Det är ju snarare de som har lantställena som är ”eliten” som vill bevara den gamla charmen och just inte omvandla till villaområde.
Och dessutom är det ju snarare tvärtom på tex en ö som Värmdö. De som vill bo permanent och omvandla ett sommarstugeområde är ju allt annat än ”elit” utan snarare allmänt löst folk med svag ekonomi som inte har råd att köpa i villaområdena från början.
Det är ju snarare de som har lantställena som är ”eliten” som vill bevara den gamla charmen och just inte omvandla till villaområde.
harry73 skrev:
Sorry, jag har svårt att tro på detta.
TS skrev även ett inlägg i en annan tråd som jag har svårt att tro på.
[länk]
Kan nya medlemmar inte börja med en vanlig fråga om vardagliga problem, så att de hinner bygga upp lite förtroende innan alla extrema historier kommer fram?
Hade en bekant som trodde att världen skulle gå under och att rymdvarelser skulle rädda honom och hans gelikar. Får lite samma vibbar här.
D Dr Jumping Jack skrev:
Kan du inte berätta lite mer om annat som händer i omgivningen?Marjatta Lakso1 skrev:Jag hade förut en granne, som var på mig flera gånger, för att han ville köpa min fastighet. Han var också på mina grannar av samma anledning. En gång påstod hans fru att min fastighet redan var till salu på fönstret hos ett närbeläget mäklarkontor. Det var i samband med att min ex flyttade ut, men jag köpte ut honom, så det fanns aldrig något behov att sälja fastigheten.
Nyligen var han på min granne snett mittemot och hade t o m tagit med sig en bekant kvinnlig fastighetsmäklare, för att få en mäklarvärdering, vilket hon också gav. De besökte fastigheten helt utan tillåtelse och gick runt huset och tittade in genom alla fönster och sedan gick de omkring på tomten. Jag tror att mäklarvärderingen landade på runt 3 miljoner kr.
Om gruppens namn skrivs som Elit eller ELIT, har jag ingen aning om, det var en granne som informerade mig om det och jag känner knappt honom. Jag tror inte att det är en förkortning. Det har funnits några skrotsamlare på området, men jag promenerar inte omkring så mycket numera, det kom förut mycket klagomål pga mina motionspromenader. Jag jobbar numera mycket med trädgårdsskötsel istället eller simmar mycket i poolen.
Ett annat irritationsmoment på området har varit hundar. Vissa skäller så vansinnigt mycket eller så missar ägaren dra bort hunden från grannens brevlåda, och hunden "slår en drill" mot den höga brevlådan, även kallad "hund-pissoar" i folkmun. De höga brevlådorna är mycket populära status-symboler på mitt område och han-hundarna fullkomligt älskar dem för sina "ben-lyft". Sedan finns folk som rastar sina jyckar utan bajspåsar och sparkar korvarna ner i närmaste dike på sin höjd. Vägföreningen har annars varit ett forum för olika frågor på området. Nu vill man antagligen omvandla de sista återstående sommarstugorna till dyra, rejäla villor.
Naturligtvis har man rätt att ogilla grannar. Och får man bygglov så får man naturligtvis bygga nytt.
Värmdö kommun har ett gammalt problem med folk som bosatt sig i motsvarande koloniområden, små omoderna sommarhus där varken vägar, v/a eller annat nödvändigt dimensionerats för fastboende, och sedan kräver social service.
Jag tror du (och redaktören) drar lite för stora växlar på att du bor i ett attraktivt område som förändras från en lite primitiv idyll till status.
Med de problem som följer.
Du kanske skulle titta lite mer på byggplaner och utveckling för området och sätta dig in i hur kommunens riktning är. Om det numera är planlagt, t ex.
Värmdö kommun har ett gammalt problem med folk som bosatt sig i motsvarande koloniområden, små omoderna sommarhus där varken vägar, v/a eller annat nödvändigt dimensionerats för fastboende, och sedan kräver social service.
Jag tror du (och redaktören) drar lite för stora växlar på att du bor i ett attraktivt område som förändras från en lite primitiv idyll till status.
Med de problem som följer.
Du kanske skulle titta lite mer på byggplaner och utveckling för området och sätta dig in i hur kommunens riktning är. Om det numera är planlagt, t ex.
Marjatta Lakso1 skrev:Är detta lagligt i Sverige? Hets mot folkgrupp? Jag mår illa, efter att jag hörde detta:
Jag bor på ett gammalt sommarstuge-område i Stockholms skärgård och det har omvandlats alltmer till ett attraktivt villaområde.
Jag träffade häromdagen en granne på vägen och han berättade att de har bildat en ELIT-grupp på vårt villa- och sommarstuge-område. Syftet är att bli av med oönskade element/boende på området, som t ex min kompis som bor i gäststugan. Han sa till mig att "det räcker att du säger två ord till din kompis och sedan är du av med honom för gott, för vi vill inte ha folk här som inte passar in i området, som t ex din kompis som har haft två stroke och är glömsk". Gruppen samlar in tips från sina medlemmar, så att man får veta vilka fastighetsägare eller boende som bör övertalas att sälja och flytta. Sedan rivs de gamla sommarstugorna och exklusiva jättevillor byggs på deras tomter. Syftet med gruppen är att höja områdets status och därmed fastighetsvärdena/priserna. Jag protesterade: kompisen är en väldigt bra arbetare här. Han har dessutom bott hos mig i över 20 år. Han är inte straffad eller liknande och han är en ärlig och hjälpsam person. Får inte jag beställa själv vem som bor hos mig, han t o m äger 10% av fastigheten, pga att han har investerat pengar i den? De gamla och lytta, får de inte heller bo kvar? De som går med rollatorer och käppar?
Är det någon som känner till andra ELIT-grupper på andra villaområden? Är detta en ny företeelse? Det går inte att få insyn och jag vet inte exakt vilka av mina grannar som har anslutit sig till gruppen, men jag vet några som är med.
Har sett detta i många villa områden. Det kan ta sig märkliga former.M MetteKson skrev:
Några exempel: En av kvarterets husägare klippte sin gräsmatta på tider han var ledig (skiftarbete)
Fick anonyma brev och att klippning skulle ske på söndagsförmiddagar för att inte störa.
En annan bekant fick inte komma på kvarterets fester då han parkerat en gammal rostig bil framför sitt garage och den förfulade området ansåg grannarna. Även klagomål på att de bytte gardiner för sällan.. inte höll efter sin häck.. lämnade grinden öppen och andra små trevliga grannkommentarer.
Folk är idioter och det tycks som om en del anser sig vara "förmer" än andra och vill styra och manipulera sin omgivning på gränsen till brottslig maffiaverksamhet.
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Tycker du ska informera polis och eller kommun,Marjatta Lakso1 skrev:Är detta lagligt i Sverige? Hets mot folkgrupp? Jag mår illa, efter att jag hörde detta:
Ingen som klarar av att se ett internettroll i sin rätta form? Har anmält kontot och inlägget så skräpet tas bort. Kontot är helt nytt och ett så provocerande löjligt inlägg är bevis nog, tråkigt att det lockar igång folks känslor, tar upp tid och att diskussion uppstår när det inte ett sant…
Högst - hundar vill sprida sin doft på ett så stort område som möjligt, så ju högre drillen hamnar, desto effektivare är doftspridningen. Hundkiss luktar inte särskilt mycket, medan katternas doftmarkering är mycket värre, den stinker som fan!P Pin skrev: