Hej

Nu har tiden kommit då vi för första gången skall renovera ett badrum.

Ca 12kvm (4x4) varav kvm bastu
Plastmatta idag
Från -91
Träbjälklag med cc60

Vi funderar på vad som behöver göras om klinkers skall läggas och vad kostnaden klinkers vs plastmatta blir?

Behöver man gör om hela bastu eller går att att bara byta golvet?

Hur stort jobb är det att flytta blandare och avlopp?

En grov uppskattning på vilken kostnad vi behöver ta höjd för.

Vänligen,
John

J jlsys skrev:
Hej

Nu har tiden kommit då vi för första gången skall renovera ett badrum.

Ca 12kvm (4x4) varav kvm bastu
Plastmatta idag
Från -91
Träbjälklag med cc60

Vi funderar på vad som behöver göras om klinkers skall läggas och vad kostnaden klinkers vs plastmatta blir?

Behöver man gör om hela bastu eller går att att bara byta golvet?

Hur stort jobb är det att flytta blandare och avlopp?

En grov uppskattning på vilken kostnad vi behöver ta höjd för.

Vänligen,
John
Skulle nog räkna på 16 m2 istället för 12 om rummet är 4x4!? 😅

Är väldigt svårt att uppskatta kostnaden och det skiljer sig säkerligen en hel del beroende på vad du bor.

Jag har nyligen renoverat ett badrum med klinkers. Gjorde allt jobb själv förutom plattsättning och tätskikt och notan hamnade runt 300 tkr. Bara en indikation — jag köpte typ ”inget” från Ahlsell, ändå uppgick deras räkning på ca 60 tkr, för ett fördelarskåp, en pump till en golvvärmeslinga, en Porusbrunn och rör plus kopplingar. Allt material är verkligen svindyrt numera.

Det är mycket jobb att (1) riva bort det gamla, (2) förbereda för det nya med 30cc reglar, rördragning via balkar mm, (3) bygga det nya.

Skulle tro att du hamnar uppåt 450-600 tkr om du bygger med klinkers, flyttar rör och avlopp, och lägger ut allt i Stockholm med omnejd.

Om du inte flyttar något och lägger matta så kanske det blir en trejdedel — men där chansar jag ordentligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.