7 737 läst ·
39 svar
8k läst
39 svar
Min rikt- och planhyvel ger randiga ämnen
Testade några ggr men det var alltid nått litet hack så jag gav upp, tog väldigt lång tid att slipa 2st 410mm långa stål så det var inte värt att göra det själv när det blev så pass mycket bättre att lämna in.Hep skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej.leby skrev:
Jag har den jiggen, tyvärr värdelös! Eller rättare sagt så klarar du aldrig att slipa om stålen efter att du fått ett hack.
Ser att du bor i sth, jag brukar lämna in mina stål/klingor hos Slipkliniken AB vid Thorildsplan. Tänker också att matningen är känns hög...Min Moreten H410 har 5 m/min (jag saknar varierbar).
Trevligt att du verkar ha hittat problemet!
Varför är den värdelös?
Jag har kört med min slipjigg i min Tormek i över 20 år, och resultatet vid hyvling är ekbitar som är så blanka att slipar jag med 1000papper blir det repor.
Men jag kan iaf säga om giggen att man måste veta vad man gör och kontrollera den med stålskala så den inte blir krokig, det är kanske det du menar?
Jag har iaf lärt mig använda den och är väldigt nöjd, men svara gärna så kanske jag lär mig något nytt
/W
Menar att det tar alldeles för långtid men vi kanske har olika bra tålamod ;-)Workingclasshero skrev:
Hej.
Varför är den värdelös?
Jag har kört med min slipjigg i min Tormek i över 20 år, och resultatet vid hyvling är ekbitar som är så blanka att slipar jag med 1000papper blir det repor.
Men jag kan iaf säga om giggen att man måste veta vad man gör och kontrollera den med stålskala så den inte blir krokig, det är kanske det du menar?
Jag har iaf lärt mig använda den och är väldigt nöjd, men svara gärna så kanske jag lär mig något nytt
/W
Min erfarenhet av jiggen är också att den fungerar, men det är viktigt att hålla rätt på vilket stål man har i bladen och vilken sten man kör med. Har du en T-4 är risken stor att man inte kan slipa stålen då det kan krävas en hårdare sten än vad som finns i 200 mm.
Det är vad jag råkade ut för till min T-4 och mina legerade stål. Så jag köpte nya blad i en annan stålkvalitet som jag kan slipa helt enkelt. nackdelen är att de behöver slipas oftare då de tappar skärpan fortare.
Stenar som ofta behövs är Tormeks Diamond eller Blackstone Silicon. Då går det även att avverka stål snabbt vid hack eller omformning av eggen.
Det är vad jag råkade ut för till min T-4 och mina legerade stål. Så jag köpte nya blad i en annan stålkvalitet som jag kan slipa helt enkelt. nackdelen är att de behöver slipas oftare då de tappar skärpan fortare.
Stenar som ofta behövs är Tormeks Diamond eller Blackstone Silicon. Då går det även att avverka stål snabbt vid hack eller omformning av eggen.
Jag har nog rätt sten men "fel" stål...Bart skrev:
Min erfarenhet av jiggen är också att den fungerar, men det är viktigt att hålla rätt på vilket stål man har i bladen och vilken sten man kör med. Har du en T-4 är risken stor att man inte kan slipa stålen då det kan krävas en hårdare sten än vad som finns i 200 mm.
Vad bra att du hittade felet! Det ser mycket bättre ut nu. Tråkigt att maskinen var dåligt ihopskruvat. Å andra sidan har du fått insikt om vad som går att justera på hyveln. Även om det ser bra ut från rikt och planing så brukar jag ta ett svep med handhyveln för att ta bort någon hundradel och få till den där glasliknande ytan som maskinen aldrig ger.
Så här ser det ut nu efter mitt skruvande och jämfört med ett dygn tidigare är det ju en klar förbättring, om än. inte riktigt bra. Det plingade just till i telefonen om att slipjiggen finns på paketombudet och eftersom en del gillar den, så tror jag att jag hämtar ut den och testar med nyslipade och nyjusterade knivar om ett tag också.
Nu
Tidigare
Nu
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tidigare
Logga in
Skapa konto
Ok, nu ska jag snart sluta bombardera er med närbilder på ek. Bara en sista före/efter. Jag hämtade jiggen, fixade en kaffe och satte mig i solen på gården utanför 1700-talsgaraget och slipade mina knivar. Kändes väldigt genuint på något sätt, trots motoriserad slipmaskin och BT-kåpor. Det enda som saknades var väl Lina som jag kunde domdera på min bästa TV-hittepåsmåländska. "Bare stann inte!"
Jiggen var väl rätt ok, men med en gammal Tormek med halvmjukt plastchassi var det rätt fippligt att ställa in den rätt. Till slut gick det och knivarna blev väl någon promille skarpare än innan. Om det inte blev större skillnad för att de redan var vassa (en dryg månad gamla HSS-stål) eller för att jag inte kunde bättre, vet jag inte. Hur som helst blev resultatet tillräckligt bra för att jag ska släppa det här just nu och äntligen börja bygga min bokhylla. Får väl se hur mycket slipning som krävs efteråt för att den ska bli riktigt bra.
Före:
Efter:
Som jag skrivit tidigare - stort tack för all hjälp!
Jiggen var väl rätt ok, men med en gammal Tormek med halvmjukt plastchassi var det rätt fippligt att ställa in den rätt. Till slut gick det och knivarna blev väl någon promille skarpare än innan. Om det inte blev större skillnad för att de redan var vassa (en dryg månad gamla HSS-stål) eller för att jag inte kunde bättre, vet jag inte. Hur som helst blev resultatet tillräckligt bra för att jag ska släppa det här just nu och äntligen börja bygga min bokhylla. Får väl se hur mycket slipning som krävs efteråt för att den ska bli riktigt bra.
Före:
Logga in
Skapa konto
Efter:
Logga in
Skapa konto
Som jag skrivit tidigare - stort tack för all hjälp!
Klicka här för att svara