Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att få ordning på min hyvel. Just nu har jag lust att kasta den i havet och den är alldeles för tung och dyr för det.

Hyveln är en halvtung kinamaskin som säjs av bl a Duabhuset https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=18311 ett par olika tyska märken och tidigare av Axminster. Manualen från Axminsters nästan identiska variant: https://www.axminstertools.com/media/downloads/501204_manual.pdf

Jag har haft den i någon månad och den har varit snäll och efter lite injustering gett bra resultat. Fast nu kommer brädorna ut och är randiga på tvären. Jag minns inte riktigt hur länge den gjort så, då jag senaste tiden mest kört okänsliga saker, men nu när det ska byggas en bokhylla är det alldeles för kass. Mjuka "valkar" med ungefär 3 mm mellanrum över hela brädorna. Jag får dem numera alltid på planhyveln. Kör jag rikthyveln och med våld håller brädorna mot bordet och kör sakta blir det snyggt, men håller jag inte fast dem "klapprar" de och blir ojämna och kör jag lite fortare blir de lika randiga som i planhyveln.

Jag har justerat knivarna ett antal gånger och testat olika höjd på dem - från lite för tunt till lite för tjockt mot vad manualen säger i små steg. Jag har öppnat och letat efter något som ser knas ut och gjort rent och smörjt.

Det enda jag inte gjort, av vad jag kan komma på, är att slipa eller byta knivarna. Fast av vad jag googlat mig till så borde det bli fulare resultat med urslag och inte det här tramset. Jag tycker de känns rätt vassa, men jag pillade inte på dem när den var helt nu, så jag kan inte jämföra. Svårt att veta hur ofta de behöver slipas. Jag har väl fyllt fyra spånsäckar, vara tre är från ek och en från furu om det säger något om hur mycket maskinen gått.

Jag vet att jag enligt forumsanningen borde ha köpt en begagnad europé, istället för den här kinesen och jag är nu helt redo att ta emot hånfulla kommentarer om det. Helst i kombination med något som kan hjälpa mig.

Träbräda med ojämna randiga märken efter bearbetning med hyvelmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad har du för matarrullar i? Stål eller gummi?
Jag får randiga ämnen när jag tar för lite åt gången. Mina räfflade stålrullar får lite för hårt tryck på då.

Är det så att det kanske är märken från inmatningsvalsen?! Isf kan du prova att släppa lite på trycket på fjädrarna som trycker ner valsen mot bordet. Men bara lite lite så valsen fortfarande har ordentligt tryck

ClasseClas
Hej, du får några kommentarer och kanske inte lösningar på problemen. Vad gäller planhyvlingen så verkar det som om matningen går för fort. Det är inte säkert att det går att ändra matningshastighet. Prova att använda ett stöd, typ en rulle, speciellt om du har långa ämnen för att stabilisera och undvika vibrationer.

Vad gäller rikten så gäller det att mata rätt så långsamt. Sen gäller det att lägga trycket på utmatningsbordet och inte i bakkant. Hoppas att du får till det. Jag tror inte skärpan i stålen är huvudproblemet.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
ClasseClas
Just det, kolla ådringen på ämnena så du inte får onödig urflisning. Kolla på sidan och rita ev med en blyertspenna så ser du direkt åt vilket håll du ska hyvla.

Inmatningsvalsen är av stål och räfflad med ett avstånd som ser klart misstänkt ut. Vi har en huvudmisstänkt. Frågan är hur jag släpper på den fjädringen. Jag får ut och titta på det i morgon, men om jag minns rätt så sitter åtminstone ett av fästena bakom hjul och kedjor. Så är ju nästa fråga varför det blivit värre nu.

Ang fiberriktning. Det blir absolut fult med urflisning om jag kör åt fel håll, men de här ”valkarna” påverkas inte.

vikten på utmatningsbordet var nytt för mig. Jag har intuitivt fått för mig att lägga den på inmatningen som med andra verktyg, men jag ska absolut testa i morgon.

Närbild på en räfflad stålinmatningsvals med synliga avstånd och märken, indikerande slitage eller justeringsbehov.
Skapa konto

Tycker det ser ut som vanliga kutterslag, om än kanske något mer framträdande än vanligt. Tror inte de har med matarvalsarna att göra (det brukar isåfall vara ränder in i ämnet, inte uppstickande åsar), speciellt inte som du även får dom på rikten.

Fick du inte liknande ränder i börjar tror jag på slöa stål, alternativt att stålen sitter på olika höjd så det bara är ett stål som skär.

ClasseClas
Jag har en annan typ av vals som är lettrad och kan ge tydliga märken. Det felet beror på att hyvelstålen är felpostade, åtminstone i miitt fall att stålen inte är parallella mot planytan. De tar alltså för lite så att märkena från valsen syns. Kolla manualen hur du postar och testa dig fram för att se hur det förändras. Kan du månne finjustera planbordet också?

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag var helt inne på ojämnt justerade knivar, så jag har justerat dem ett antal gånger. Först med någon medföljande lite grov distans och sedan med nyköpta magnetiska stålställare. Ingen förbättring. Fast nu när jag räknat på matningshastigheten 8 m/min och 4000 rpm på kuttern så säger det att problemet är något annat. Valkarna ligger med ca 3 mm intervall, men det borde var åsar/gropar med 2 mm intervall om det är stålen som sitter ojämnt.

Så snart jag kommer loss ska jag ut och kolla lite mer. Bl a testa att rikta med tryck på utmatning istället för på inmatning. Om jag kan få det resultatet bra är det inte knivarna, men om det blir samma ovan som under är det inte matningen.

Än så länge är det ju jag som är den mest misstänkta gemensamma nämnaren. Hoppas kunna ändra på det. Jag återkommer.

Testat lite. Först försökte jag få en snygg yta med rikthyveln. Rätt slamrigt om ni fattar, men trycker jag ner ordentligt fram och matar jämnt Och långsamt blir det bra. Det tillsammans med matematiken som inte stämmer med matning och rotation gör att jag släpper spåret med ojämna knivar nu.

Jag har kollat hur den räfflade valsen sitter och tror mig veta hur den ska kunna justeras. Det borde bara vara att släppa lite på den här skruven. Synd att det krävs en del demontering för att släppa på båda sidorna, men kommer jag dit är det bara att fixa.
Närbild på en lös skruv och del av maskin som kan vara källa till vibrationer under hyvling.
Skapa konto

Eftersom jag inte tycker att ränderna är helt jämna har jag funderat på om det är någon ojämnhet i maskinen som ger vibrationer. Dessutom känns det som det vibrerar i brädan när den hyvlas i planhyveln. Jag har testat med låst bord under brädan som det ska och utan att låsa bordet (som då känns klart löst), men ingen skillnad.

Då tog jag bort sidoplåten för att se hur det ser ut när den jobbar. Jag ser inget som sitter löst eller vibrerar som borde förklara. Fast ska drivremmarna vara så här lösa och sladdra så? Kan det vara något? Borde jag justera?

Slirar matningen något?
Har du testat att demontera knivarna helt och köra igenom en planka? (Blir det märken utan knivar finns det ju bara matarvalsarna att skylla på).

Om jag ställer den precis så tunt att valsarna tar, men inte knivarna, blir det en jämn rad med vassa små jack efter första valsen. Så ränderna när jag hyvlar kommer inte direkt från valsarna, utan det är knivarna som ger ytan. Frågan är varför något vibrerar så att det tar ojämnt. Är det matningen som drar ojämnt på något sätt, kuttern som vibrerar, hela bordet eller maskinen eller vad?

Vad tror expertisen om remmarna - kan det påverka och ska jag spänna?

Jag tycker beskrivningen låter som ovassa knivar. Då brukar ämnet börja klappra på rikthyvelbordet och kutterslagen blir tydligare.

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar att slipa och är villig att testa allt, så nu har jag precis klickat hem en slipjigg till Tormeken. Kul. Fast borde det inte bli ränder med en frekvens som stämmer överens med matningshastighet genom rotation?

Om några dagar får vi se om slipning hjälper. Återkommer igen.

Hep Hep skrev:
Fast borde det inte bli ränder med en frekvens som stämmer överens med matningshastighet genom rotation?
Har du faktist mätt matningshastigheten till 8 m/min? Det kan ju vara så att det slirar lite också.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.