Remmarna är lite väl slappa. Men kanske drar ändå. Om de slirar, förbrukar du dem.

• Gilla
Hep
  • Laddar…

Bästa svaret

Mitt huvudtips. Du får något som bäst kan liknas vid snipe men där varje rand på inmatningsvalsen pressar lite extra mot ämnet och gör att kuttern lyfter en aning (pga. flex i maskinstommen). Därav speglas inmatningsvalsens mönster mot ämnet fast tvärtom.

• Gilla
ergonomen och 3 till
  • Laddar…
Det sista låter ju både klokt och rimligt, men vad gör jag åt det då? Svär åt kineserna och kastar eländet? Fast det har ju blivit värre, så jag får kanske känna efter på varenda skruv jag hittar för att se om det ska dras åt.

Jag ska för övrigt ut och mäta matningshastigheten också som nämndes tidigare.

Stort tack förresten för alla tankar och råd hittills.

Hep Hep skrev:
Det sista låter ju både klokt och rimligt, men vad gör jag åt det då? Svär åt kineserna och kastar eländet? Fast det har ju blivit värre, så jag får kanske känna efter på varenda skruv jag hittar för att se om det ska dras åt.

Jag ska för övrigt ut och mäta matningshastigheten också som nämndes tidigare.

Stort tack förresten för alla tankar och råd hittills.
En lösning är att byta inmatningsvalsen till en lättrad och inte en med raka "streck". Kanske att det är för stort tryck från matningsrullarna?

Jag vet inte om det är det som är problemet hos dig men kika gärna på denna filmen av Marius Hornberger där han har ett väldigt likt problem.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
J
Allt ska nog inte dras åt!
Om det är som Vectrex skriver ovan ska du inte dra åt spännskruvarna till matarvalsens fjädrar. Snara släppa dom vilket ett annat inlägg tidigare också varit inne på.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Ok, inte allt kanske. Hittar jag något som verkar ha släppt så drar jag åt. Annars får jag leta och tänka ett par varv innan jag gör något. Fast som jag sagt så har det blivit värre och jag tror inte att matarvalsarna självdragit sig hårdare, så de kan vara hårdare relativt något annat som släppt. Jag får se hur kuttern sitter fast och om det finns något spel där.

Jag testade förresten i går kväll med att klyva en smal bräda och sedan planhyvla ena halvan längst till vänster (där knivarna använts betydligt mycket mer då jag riktar på den sidan) och den andra längst till höger. Jag testade med både mjukt och hårt trä. Det är något mindre problem på högersidan, men ändå klart märkbart. Nu ska jag ändå slipa knivarna så snart jag får hem jiggen, men om det är slöa knivar så tycker jag att skillnaden borde vara större då jag knappt slitit på knivarna alls längst till höger.

Vi har en vinnare! Det är ... trumvirvel ... Vectrex!

Jag tyckte snipe-teorin lät rimlig och smet ut för att hitta glapp. Och se på fn.

Ok, då vet jag det, men är det något skruv lös? Jajamensan.

Dra åt den och kolla att den högra sitter fast. Och kolla andra sidan maskinen för att vara säker. Klart bättre resultat, men inte helt bra. Finns det kanske någon mer skruv i närheten som är lös?

Hand håller en lös skruv framför en maskin med drivremmar och kedjetransmission.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej, inte lös. På golvet. Det var alltså fyra skruvar per sida. På ena sidan satt de fast och på den andra sidan en fast, två lösa och en på golvet. Heja kineserna!

Nu hinner jag inte gå igenom hela maskinen förrän senare ikväll, men nu har jag en kutter jag inte kan rubba och lite mer spända drivremmar. Resultatet inte perfekt, men rätt nära. Ikväll ska hela maskinen gås igenom och varenda skruv kännas på. Så släpper jag nog lite på inmatningsvalsen också och ser var vi landar.

Före och efter:
Hand håller träbräda med ojämnt sågmönster, indikerar förbättring efter åtdragning av lösa skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stort tack till er alla så länge!

• Gilla
Skillver och 13 till
  • Laddar…
Kanske lite Loc-Tite? Kul att det går framåt!

//Ulf

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag gillar att slipa och är villig att testa allt, så nu har jag precis klickat hem en slipjigg till Tormeken. Kul. Fast borde det inte bli ränder med en frekvens som stämmer överens med matningshastighet genom rotation?

Om några dagar får vi se om slipning hjälper. Återkommer igen.
Jag har den jiggen, tyvärr värdelös! Eller rättare sagt så klarar du aldrig att slipa om stålen efter att du fått ett hack.
Ser att du bor i sth, jag brukar lämna in mina stål/klingor hos Slipkliniken AB vid Thorildsplan. Tänker också att matningen är känns hög...Min Moreten H410 har 5 m/min (jag saknar varierbar).

Trevligt att du verkar ha hittat problemet!

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Du menar att jag först köpt en dåligt monterad hyvel och sedan belönat just den handlaren med att nu köpa en värdelös jigg? Jag har verkligen inte fattat det där med konsumentkraft verkar det som...

Undrar om det skulle gå att dreva ner matningshastigheten på den.

• Ledsen
leby
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du menar att jag först köpt en dåligt monterad hyvel och sedan belönat just den handlaren med att nu köpa en värdelös jigg? Jag har verkligen inte fattat det där med konsumentkraft verkar det som...

Undrar om det skulle gå att dreva ner matningshastigheten på den.
Du har väl inte öppnat jiggen ännu?
Skicka tillbaka den.

Jag har inte ens fått den. Fast om den är kass för jack, men funkar för att slipa slöa knivar är det kanske något jag borde äga ändå. Vad säger leby?

V vectrex skrev:
En lösning är att byta inmatningsvalsen till en lättrad och inte en med raka "streck". Kanske att det är för stort tryck från matningsrullarna?

Jag vet inte om det är det som är problemet hos dig men kika gärna på denna filmen av Marius Hornberger där han har ett väldigt likt problem.
Det ser ju exakt ut som hos mig. Jag får först testa att släppa på trycket och om det inte funkar var väl hans lösning en farsa med metallsvarv. Farsa har jag ingen längre, men det blir kul med metallsvarv! Fast om det är så att den trycker för hårt, borde väl alla med liknande vals ha samma problem?

Hep Hep skrev:
Jag har inte ens fått den. Fast om den är kass för jack, men funkar för att slipa slöa knivar är det kanske något jag borde äga ändå. Vad säger leby?
Du kan få låna min om du vill testa.
Skicka ett PM i så fall så kan du svänga förbi nån dag.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Väldigt snällt. Det är ju ett säkert sätt att ta reda på om kombon gubbe/jigg funkar. Hur är det hos dig - blir det bra om knivarna är slöa men utan hack?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.