Byggahus.se
Har kommit över en Inca Rikt- och planhyvel som skulle behöva lite service m.a.p. olja och smörj.
Nån som har nått bra tips på vart man kan köpa smörjmedel / olja / maskinvax som är lämpligt?
 
Jag brukar smörja snickeri maskinerna med vanligt lagerfell och vanlig universalolja av den sorten som jag köper i 20-litersdunk och använder i hydraulsystemet och växellådan på traktorn.

För att få glid på borden brukar jag gnugga dem litet med en stearinljusstump. Kronljus är bättre än blockljus. Varmeljus är sämst.
 
  • Gilla
pepa1
  • Laddar…
L Lyyk skrev:
Har kommit över en Inca Rikt- och planhyvel som skulle behöva lite service m.a.p. olja och smörj.
Nån som har nått bra tips på vart man kan köpa smörjmedel / olja / maskinvax som är lämpligt?
Har du en bild på hyveln? Den modellen med dubbla matningshastigheter ska ha litiumfett på plastkuggarna. Lägg upp en bild så vi vet vilken variant det är.
 
Enväxlade modellen, osäker på årgång, men har sexkantsnyckels-lås för bordet vid inmatningen. Se bild nedan.
En sliten grön maskin med kugghjul, placeras på en spånskivbänk i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lyyk skrev:
Enväxlade modellen, osäker på årgång, men har sexkantsnyckels-lås för bordet vid inmatningen. Se bild nedan.
[bild]
Två hastigheter, lägg upp remmen på den övre lite större så ändrar du hastigheten.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Två hastigheter, lägg upp remmen på den övre lite större så ändrar du hastigheten.
Aha, tack för den infon!
Tänkte om det var denna som menades med flera hastigheter
Industriell träbearbetningsmaskin, troligen en hyvelmaskin, med justerbart anhåll och skyddsfunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lyyk skrev:
Aha, tack för den infon!
Tänkte om det var denna som menades med flera hastigheter
[bild]
Ja det var den jag menade, visste faktiskt inte den andra också hade två hastigheter.
 
L Lyyk skrev:
Så då borde rimligtvis denna vara lämplig för plastkuggarna [länk] ?

Och för övriga delar, kedjeolja och maskinvax/kronljus?
Jag köpte detta ihop med lite drev och annat till min som är av samma modell som den du postat ovan med inringad växelväljare.
https://incamachines.com/english/inca-78-08-0255-molykote-grease-for-343-190.html

Minns firman som väldigt bra att ha att göra med.
 
L Lyyk skrev:
Har kommit över en Inca Rikt- och planhyvel som skulle behöva lite service m.a.p. olja och smörj.
Nån som har nått bra tips på vart man kan köpa smörjmedel / olja / maskinvax som är lämpligt?
Tänkte jag skickar upp en manual till INCA rikt- och planhyvel som PDF. Varsågoda ni som behöver.
 
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.