Vad händer om TS kusin går in och klipper häcken? :thinking:

M -MH- skrev:
Vad händer om TS kusin går in och klipper häcken? :thinking:
Det tar man upp i klanfullmäktige, vad annars? ;)

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Du och @polaris78 har uppåt väggarna fel i era påståenden och om TS skulle agera som ni förordat begår TS ett hemfridsbrott.
Ja, jag vet inte vad polaris har skrivit så det får stå för honom. Jag tror fortfarande att TS skulle frias i tingsrätten (om det kom så långt) om han klippte häcken när ingen var hemma.

Tror du att timngsrätten skulla ta upp detta och döma honom?

Så, häng över häcken från den egna sidan och klipp, det behöver inte bli rakt, jämnt eller snyggt, det behöver bara klippas på rätt sida tomtgränsen. Problem löst. Avklipp får ligga där det landar eftersom tillstånd att vara inne på granntomten och städa bort det saknas.

M -MH- skrev:
Ja, jag vet inte vad polaris har skrivit så det får stå för honom. Jag tror fortfarande att TS skulle frias i tingsrätten (om det kom så långt) om han klippte häcken när ingen var hemma.

Tror du att timngsrätten skulla ta upp detta och döma honom?
Det är en annan fråga, men det beror på omständigheterna i övrigt, framför allt vilka bevis som kan presenteras. Jag tror att TS med lite list säkerligen kan undkomma straffansvar, vilket jag också upprepade gånger sagt. Det är dock inte trådens frågeställning. Frågeställningen var vad TS hade rätt att göra och inte, och där tycker jag mig ha presenterat tämligen goda argument för vad som gäller.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Jag tror att TS har fattat nu att hen inte får gå in på grannens tomt för att sköta om sin häck utan att grannen först ger honom lov, trots att grannen kräver att häcken tas omhand.

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag tror att TS har fattat nu att hen inte får gå in på grannens tomt för att sköta om sin häck utan att grannen först ger honom lov, trots att grannen kräver att häcken tas omhand.
Jag tror det behövs ca: 20-30 inlägg till innan det är helt klarlagt... ;)

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fortfarande fascinerad över allt tjafs om häckar och träd på andras tomter.

Kompromisser och respekt går åt två håll - oavsett vad man tycker och tänker i frågan (dvs inte den "lagliga" delen av frågan utan bara grannsämja och människomässigt).

Spelar ingen roll vad det handlar om.

Sköt din häck från din sida så gott du kan om nu grannen inte vill att du beträder dennes mark. Det är ju inte viktigt om hens sida är fin eller jämn.. bara det inte sticker ut för mycket som stör deras tomt.

I övrigt får de själva klippa det som sticker över tomtgränsen.. men eg inte utan att först fråga er om lov (dvs ge er möjlighet att själva försöka ta bort det som sticker över).

(eller låta er beträda deras tomt och fixa häcken på deras sida)

Jag värnar om mina träd, buskar och häckar.. oavsett om jag planerat dem själv eller inte.

Ska jag ta bort något jag tycker om.. får grannen också göra det - så funkar en kompromiss (det ska kännas för båda parter).

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
men eg inte utan att först fråga er om lov (dvs ge er möjlighet att själva försöka ta bort det som sticker över).
Kan väl vara värt att förtydliga att detta enbart behövs om det "befaras medföra skada av betydelse för honom." (buskens ägare). Detta är visserligen med visst tolkningsutrymme men finns det inte några andra bättre sätt/tid att kapa grenar som hänger över som kan ge en mindre skada för ägare är det fritt fram att göra det på en gång. Att ägaren ska beredas tid för att lösa det själv är just om personen kanske då skulle välja att flytta in busken eller ett exotiskt träd men det kanske inte är lämplig när det är tjäle i marken. En helt vanlig häck som inte lider skada av lite tillhyfsning kan man absolut klippa på sin sida utan att prata med grannen om saken om man vill det.

• Gilla
Bono_R
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Kan väl vara värt att förtydliga att detta enbart behövs om det "befaras medföra skada av betydelse för honom." (buskens ägare). Detta är visserligen med visst tolkningsutrymme men finns det inte några andra bättre sätt/tid att kapa grenar som hänger över som kan ge en mindre skada för ägare är det fritt fram att göra det på en gång. Att ägaren ska beredas tid för att lösa det själv är just om personen kanske då skulle välja att flytta in busken eller ett exotiskt träd men det kanske inte är lämplig när det är tjäle i marken. En helt vanlig häck som inte lider skada av lite tillhyfsning kan man absolut klippa på sin sida utan att prata med grannen om saken om man vill det.
Japp, men det kan också medföra komplikationer i efterhand - ifall busken/trödet dör eller blir sjukt efter det att grannen klippt. Även om grannen inte gjort något medvetet "fel" så att säga.

Men det är svårt att bevisa i efterhand när trädet är skadat/dött och den enda som har petat på området är grannen.. som uppenbarligen störde sig på det.

Men, jag själv har även putsat på "häcken" på min sida för att hålla den i trim/fin (de visade aldrig intresse av att vilja hålla min sida lika fin som sin egen..så att säga) utan att fråga om lov varje gång.. men jag var alltid beredd på att bekosta nytt om något hände.. och var det en större gren frågade jag alltid om det var ok!

T TypRätt skrev:
Att en växt endast bör klippas under JAS-perioden är väl ett tillräckligt skäl att inte klippa under en annan period?

Claes Sörmland
A AnnaEfternamn skrev:
Att en växt endast bör klippas under JAS-perioden är väl ett tillräckligt skäl att inte klippa under en annan period?
Det går utmärkt att klippa de flesta robusta vedartade växter under samtliga tider på året utom under savstigningen i april-maj. De riskerar inte skada.

Föryngringsbeskärning sker helst under senhösten-vintern-senvintern. Häckar beskärs löpande enligt traditionen vid midsommar eller senvintern, alltså inte under JAS, med utmärkta resultat.

JAS har fått stort genomslag i trädgårdssvängen sedan 90-talet men är en överförenkling och kan ifrågasättas utifrån empiriska resultat. Finns ens JAS i andra länder som koncept, vem har hittat på det?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det går utmärkt att klippa de flesta robusta vedartade växter under samtliga tider på året utom under savstigningen i april-maj. De riskerar inte skada.

Föryngringsbeskärning sker helst under senhösten-vintern-senvintern. Häckar beskärs löpande enligt traditionen vid midsommar eller senvintern, alltså inte under JAS, med utmärkta resultat.

JAS har fått stort genomslag i trädgårdssvängen sedan 90-talet men är en överförenkling och kan ifrågasättas utifrån empiriska resultat. Finns ens JAS i andra länder som koncept, vem har hittat på det?
Aha, tack. Så en avenbok skulle kunna klippas hårt i ex december?

Claes Sörmland
A AnnaEfternamn skrev:
Aha, tack. Så en avenbok skulle kunna klippas hårt i ex december?
Yes. Jag har gjort det många gånger och haren har gjort det ännu fler gånger...

• Gilla
AnnaEfternamn
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Yes. Jag har gjort det många gånger och haren har gjort det ännu fler gånger...
Haren? Verkligen? Jag har aldrig sett haren som springer här ge sig på någon avenbok. Äppelträd är de däremot galna i.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.