Firman gjorde ett plattsättningsarbete hos mig. Vi har lite diskussion kring slutsumman och jag har betalat det mesta och vi diskuterar bara det som återstår.
Firman lovade först en garanti på 10 år (i telefon) sedan 3 år. Nu vill de utfärda garantibevis bara efter komplett betalning. Är det seriöst?

• Haha
Magnus.Geller
  • Laddar…
Är det ingen som har en åsikt

• Gilla
Alderskog
  • Laddar…
C
Vad skulle denna garanti tillföra som inte redan ges av din reklamationsrätt?
Har någon avtalats skriftligt i förväg om denna garanti?

Seriöst? Tja, de utnyttjar väl sin position på samma sätt som du när du håller inne betalning.

Personligen har jag aldrig varit med om att man diskuterar några formella garantier vad gäller hantverkartjänster, men det hänger kanske på vilket upplägg man kör.

• Gilla
KawaS2 och 1 till
  • Laddar…
Har hänt mig två gånger. Både firman som installerade FTXen och firman som gjorde badrummet vägrade lämna ut OVK resp våtrumsintyg.
Bägge firmorna jobbade på fast pris och krävde mer än 30% över fasta priset som slutbetalning (utöver tilläggsarbetena).
Dessutom fick vi aldrig våtrumsintyget efter slutbetalningen så det var extra lyckat.

• Gilla
Borgia41 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Firman gjorde ett plattsättningsarbete hos mig. Vi har lite diskussion kring slutsumman och jag har betalat det mesta och vi diskuterar bara det som återstår.
Firman lovade först en garanti på 10 år (i telefon) sedan 3 år. Nu vill de utfärda garantibevis bara efter komplett betalning. Är det seriöst?
Godta inte det. Betala först när du fått alla papper du ska ha.
Vi var tidigare i den sisten.

• Gilla
Flintylaren och 1 till
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Har hänt mig två gånger. Både firman som installerade FTXen och firman som gjorde badrummet vägrade lämna ut OVK resp våtrumsintyg.
Bägge firmorna jobbade på fast pris och krävde mer än 30% över fasta priset som slutbetalning (utöver tilläggsarbetena).
Dessutom fick vi aldrig våtrumsintyget efter slutbetalningen så det var extra lyckat.
Vad är intyget i sig värt? Det borde ju vara skäligt att dra bort detta från slutbetalningen om de inte levererar.

T Thomas_Blekinge skrev:
Firman lovade först en garanti på 10 år (i telefon) sedan 3 år.
Vad då för garanti. Hur motiverar de ändringen?
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu vill de utfärda garantibevis bara efter komplett betalning.
Vad är problemet med det? Spelar det någon roll när det utfärdas. Ju senare ju längre varar ju garantin.
T Thomas_Blekinge skrev:
Är det seriöst?
Tja det beror på omständigheterna.
Firman kanske frågar sig om det är seriöst att inte betala fullt? Eller så tycker de att du konstrar och vill sätta press så att du betalar. De vill rimligen få betalt för utfört uppdrag.

Frågan går inte att svara på med så lite info.

Oavsett om du får nått papper så har man reklamationsrätt i 10 år på hantverkstjänster på fast egendom enligt lagen (skillnaden mot en eventuell garanti är vem som har bevisbördan), får även ha risken att firman går i konkurs i åtanke då det blir svårt att reklamera, så garanti kanske inte är värt supermycket, men våtrumsintyg osv är väl desto mer värt om det ingår i det som de inte vill ge ifrån dig är ju bra att ha vid försäljning eller försäkringsärenden osv. oavsett om firman finns kvar.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Farstatjej90
Det är oseriöst.
Du har beställt jobbet inkl intyg och man ska inte betala innan allt är levererat inkl intyg
Jobbet är inte klart förrän du fått intyget.
Vad gör du om du betalar sen framgår det i intyget att det är massa undantag och lösningar dom gjort som avvikelser?🤔

• Gilla
NoiseMaker och 4 till
  • Laddar…
Du bör ju kunna få ser en kopia på hur intyget kommer att se ut innan du betalar, även om du inte får det riktiga intyget i förväg

• Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är väl rätt vanligt ?

Dvs du har ju fått ett arbete gjort, om det sen blir en tvist angående betalning så är det inte orimligt att firman håller inne slutbeviset tills det är löst, annars har ju dom inte något alls att hålla tillbaka - arbetet är ju redan gjort, men det kanske behöver kompletteras och då bör ju garantin omfatta hela arbetet. Dessutom lär inte garantin vara värd så mycket om du ligger i en tvist med firman ?
Så fokus bör väl vara på att lösa tvisten.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.