307 läst ·
1 svar
307 läst
1 svar
Era erfarenheter kring Västkustvillan
Hejsan!
Läst trådar kring Västkustvillan och de har några år på nacken.
Så vad är era erfarenheter och åsikter nu när ni bott ett par år i huset och varit i kontakt med företaget.
Vad har ni för tankar och tips, högt som lågt.
Läst trådar kring Västkustvillan och de har några år på nacken.
Så vad är era erfarenheter och åsikter nu när ni bott ett par år i huset och varit i kontakt med företaget.
Vad har ni för tankar och tips, högt som lågt.
Min erfarenhet av VästkustvillanZ Zäta79 skrev:
Om jag skulle sammanfatta min upplevelse av Västkustvillan är den tyvärr mer negativ än jag hade hoppats på.
Huset i sig är jag nöjd med, men vägen dit har kantats av många mindre fel, brister och uppföljningar som jag som kund inte tycker att jag borde ha behövt hantera. Det har handlat om sådant som borde ha upptäckts i företagets egen kvalitetskontroll innan huset lämnades över.
En stor del av min besvikelse handlar också om kommunikationen med projektledaren. Under projektets gång upplevde jag vid flera tillfällen att jag behövde jaga svar på frågor och påminna för att få återkoppling. Ofta dröjde svaren längre än jag förväntade mig, och ibland fick jag skicka flera mejl eller ringa innan jag fick ett besked.
När man bygger hus gör man en av livets största investeringar. Därför förväntade jag mig en projektledning som var proaktiv, höll mig uppdaterad och följde upp frågor utan att jag själv behövde driva dem. I mitt fall upplevde jag ofta att ansvaret för kommunikationen hamnade på mig, vilket skapade onödig frustration och osäkerhet.
Jag har också upplevt att flera åtgärder tagit längre tid än de borde och att jag själv fått lägga mycket tid på att dokumentera fel, påminna och följa upp för att saker ska bli lösta. För mig är det inte rimligt att kunden ska behöva lägga så mycket tid på att säkerställa att överenskomna åtgärder genomförs.
Det positiva är att de flesta fel till slut har blivit åtgärdade, men det förändrar inte känslan av att kvalitetsnivån och kontrollen innan överlämning kunde ha varit betydligt bättre. Hade kvalitetskontrollen varit mer noggrann och kommunikationen fungerat bättre hade min upplevelse sett helt annorlunda ut.
Mitt råd till den som funderar på att bygga med Västkustvillan är att vara mycket noggrann under hela byggprocessen. Dokumentera allt, ställ frågor, följ upp löften skriftligt och var beredd på att själv driva vissa frågor. Jag tror att man kan få ett bra hus, men min upplevelse är att processen inte varit så professionell eller smidig som jag hade förväntat mig när man köper ett nytt hus.
Klicka här för att svara