28 964 läst ·
88 svar
29k läst
88 svar
Min elinstallation
De där luckorna påminner mig mest om dålig lukt och behov av att klegga igen luckan med silikon, för att det sitter avstängningskranar bakom luckan i badrummet och det är sunkigt där.AndersS skrev:
Sakta i backarna nu. Ringmatning kräver att man har stickkontakter med inbyggda säkringar, eftersom det inte går att avsäkra på ett säkert sätt i centralen. Det är lag på det i England där det är vanligt med ringmatning. Men här i Sverige har jag aldrig sett en elapparat med inbyggd säkring i stickkontakten eller någon annanstans heller som ska kunna komplettera säkringen i centralen, så det är fullständigt vansinne att köra ringmatning här.
Iofs kan du ju byta ut alla eluttag och kontakter till engelsk standard, men det låter som om det liksom blir lite mer komplicerat...
Iofs kan du ju byta ut alla eluttag och kontakter till engelsk standard, men det låter som om det liksom blir lite mer komplicerat...
Gäller det även om jag gör ringmatningen med 1,5mm2 och 2st 6A säkringar?ricebridge skrev:Sakta i backarna nu. Ringmatning kräver att man har stickkontakter med inbyggda säkringar, eftersom det inte går att avsäkra på ett säkert sätt i centralen. Det är lag på det i England där det är vanligt med ringmatning. Men här i Sverige har jag aldrig sett en elapparat med inbyggd säkring i stickkontakten eller någon annanstans heller som ska kunna komplettera säkringen i centralen, så det är fullständigt vansinne att köra ringmatning här.
Säkringen skyddar väl bara den fasta installationen? Jämför att en 0.75mm² kabel får sättas i ett uttag avsäkrat med 16A. Om en apparat kan ge högre last än vad kabeln tål vid något felfall så ska väl apparaten själv vara avsäkrad i sig.
Men ringmatning är väl inte nödvändigtvis världens bästa idé. Eller ens nära tycker jag.
Men ringmatning är väl inte nödvändigtvis världens bästa idé. Eller ens nära tycker jag.
I UK har den fasta installationen så stark avsäkring att det måste vara säkring i stickpropparna för att skydda apparaters anslutnignskabel.
Jag tror inte det finns skarvsladdar utan avsäkring, de skulle bli galet grova (tänk en SKK 3G6 ringlandes på golvet...). Däremot finns det "förgreningsklossar" som sätts direkt i uttaget...
Jag tror inte det finns skarvsladdar utan avsäkring, de skulle bli galet grova (tänk en SKK 3G6 ringlandes på golvet...). Däremot finns det "förgreningsklossar" som sätts direkt i uttaget...
Jag är ingen förespråkare för ringmatning.elmont skrev:
Om du läser något tidigare inlägg av mig så anser jag ringmatning som tveksamt, eventuellt rent av felaktigt, i Sverige - ett uttalande ställt framförallt till TS.
Men nu ville jag spetsa till det lite gentemot ricebridge, som var väldigt kategorisk mot ringmatning.
Det är ju bara att det alltid är sånt motstånd mot allt som går mot det invanda, vare sig det nya är bättre eller sämre. För att det någonsin ska bli framsteg så måste man vara lite öppen i sinnet, och försöka se möjligheter, inte bara nackdelar, med allt som är okänt eller nytt.
Ringmatning är och förblir en nödlösning som sedan blivit permanent (som många nödlösningar). Hade det inte varit för kriget hade ingen kommit på tanken. Så varför börja klabba med det nu?
Jaja, jag ger mig nu.ricebridge skrev:
För jag kan ju inte på allvar försvara ringmatning, och så roligt är det ju inte att trolla att jag ids.
Men då har du väre problem än med elkopplingar i badrummet om det luktar däryxis skrev:
Luckorna är annars mest vanligt förekommande i hyresfastigheter och inte lika frekvent i villor. Ett enkelt sätt att dölja transformatorer, drivdon (som det kan bli många av) och ändå lätt tillgängligt, men även nätverksutrustning.
Det var i en hyreslägenhet som en släkting bodde i som det luktade när luckan inte var silikonad.
Min släkting behövde dessutom ta ett snack med vaktmästaren varje gång det började en ny vaktmästare, för att övertyga vaktmästaren att "normalnivå"-markeringen på trycket i vattenburna värmen inte alls stämde utan att det skulle vara klart högre tryck för att det inte skulle skvala hela tiden i elementen i min släktings lägenhet. Bra VVS i det huset
Min släkting behövde dessutom ta ett snack med vaktmästaren varje gång det började en ny vaktmästare, för att övertyga vaktmästaren att "normalnivå"-markeringen på trycket i vattenburna värmen inte alls stämde utan att det skulle vara klart högre tryck för att det inte skulle skvala hela tiden i elementen i min släktings lägenhet. Bra VVS i det huset