Ja det är ett problem att hantverkare utelämnar transportkostnader och andra administrativa påslag om dessa utgör signifikant belopp jämfört med totalkostnaden. Det är fult att mörka sådant.

Jag kan dock undra, hur svårt kan det vara att fråga vad totalpriset blir inklusive resor?

Jag har en känsla av att detta i huvudsak är ett problem vid korta arbeten, tex en rörmokare som är på plats en timme, där man tydligt ser att kostnaden utöver arbetstid på plats blir stor.

Själv beställer jag aldrig något utan att veta vad det kostar, och har ärligt talat rätt lite till övers för folk som gör det och sedan gnäller på priset.

Jag relaterar till den enda gång jag beställt hantverkare, jag skulle få elen omdragen i lägenheten nya jordade uttag, nya brytare samt ny elcentral. Efter att ha försökt ringa de lokala hantverkarna ett par gånger svarade tillsist en.

Jag försökte få en offert på jobbet men de ville köra löpande "det är så svårt att uppskatta då kablar kan sitta fast och så" så de ville helt enkelt inte lämna offert på jobbet.
Frågade "vad kostar det", och de svarade med ett timpris.

Jobbet utförs när de har dödtid mellan andra jobb, totalt 16h vill jag minnas, fick jaga dem för att de skulle komma och göra klart jobbet då de inte höll sin egen tidplan.
När fakturan kommer så har helt plötsligt "framkörningsavgift" tillkommit, och den har de debiterat utifrån antalet gånger de varit här, jag har inte bett dem dela upp arbetet, det har de själva gjort. Dessutom var de två elektriker här och gjorde jobbet = två bilar = "dubbel framkörningsavgift"...

De tillkommande kostnaderna var inte fantasisummor och jag hade inte ork att klaga på det hela, resten av lägenheten skulle bli klar innan inflytt.

Tror ni jag kallar denna erfarenhet god? Vad tror ni jag anser om hantverkare och deras debiteringsmetoder?

• Gilla
Stegväxellåda och 1 till
  • Laddar…
Jag har preics samma erfarenheter som 13th Marine. Vi har ofta haft svårt att få tag på diverse olika typer av hantverkare. Det är inte alls ovanligt att man inte vill ta fast pris. Man får vara glad att någon vill hjälpa en över huvud taget. Så på frågan om hur svårt det kan vara att få ett fast pris, så säger jag att det ofta är omöjligt.

• Gilla
Stegväxellåda och 2 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag kan dock undra, hur svårt kan det vara att fråga vad totalpriset blir inklusive resor?
Och som jag och många med mig erfar så är det inte det minsta svårt att fråga.

Att få ett svar däremot, det verkar vara hart när omöjligt...

• Gilla
Stegväxellåda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag anser inte heller att det är svårt att fråga, men om man frågar "vad kan det tänkas kosta?" Så duger inte ett svar i timpenning och uppskattat antal timmar om man dessutom vill ha betalt för resa.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Att hantverkarna ofta mörkar transportkostnader plus annat framkommer rätt tydligt i denna tråd. Ett argument som kommit från hantverkarhåll för att inte baka in det i timkostnaden är att de då ska verka dyra jämfört med konkurrenter. Med det tänket så är det rätt självklart att de gör allt för att mörka diverse extrakostnader. Själva syftet med extrakostnaderna är ju att mörka slutpriset till kund. Försök till bedrägeri skulle jag kalla det.

• Gilla
Stegväxellåda
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Och som jag och många med mig erfar så är det inte det minsta svårt att fråga.

Att få ett svar däremot, det verkar vara hart när omöjligt...
....men om man väljer att gå vidare (för att man känner sig tvingad för att få något gjort, för att man inte får fram ett svar eller vad det nu är) utan att veta vad det kostar så är det ju ett eget frivilligt val man gör.

Vi vet alla att det är en säljarens marknad just nu och det är därför man kommer undan med detta beteende, men beslutet att ändå beställa något ligger på konsumenten.

MathiasS skrev:
Vi vet alla att det är en säljarens marknad just nu och det är därför man kommer undan med detta beteende, men beslutet att ändå beställa något ligger på konsumenten.
Samtidigt kan man ju tycka att firmorna kunde vara ärliga med sina kostnader just därför att det är säljarens marknad, de får säkert jobb ändå så varför hålla på att försöka lura kunderna att de är billigare än de är?

De som är duktiga och har för mycket att göra är säkert tydligare med detta än de som behöver kämpa för att få in kunder....Även om det är en säljarens marknad så kan ju inte alla hantverkare välja och vraka fritt bland kunder.

MathiasS skrev:
De som är duktiga och har för mycket att göra är säkert tydligare med detta än de som behöver kämpa för att få in kunder....Även om det är en säljarens marknad så kan ju inte alla hantverkare välja och vraka fritt bland kunder.
Och de som behöver kämpa för att få kunder i en säljarens marknad är ju bäst att undvika ändå, då de antagligen ofta är ena klåpare på sitt jobb.

MathiasS skrev:
....men om man väljer att gå vidare (för att man känner sig tvingad för att få något gjort, för att man inte får fram ett svar eller vad det nu är) utan att veta vad det kostar så är det ju ett eget frivilligt val man gör.

Möjligtvis. Men nu var det ju inte riktigt det vi diskuterade. Frågan skulle knappast kommit upp om hantverkarskrået varit rättframma med vilka kostnader som tillkommer. Och det är som sagt bara om man vet att fråga om det som det öht kommer upp. (Nej, jag talar naturligtvis inte om alla hantverkare här.)

Att då rycka på axlarna att "om du inte frågar får du skylla dig själv" är en moraliskt extremt tveksam hållning och inte juridiskt riktigt heller (nåja, det finns sätt för hantverkaren att krångla sig runt det). Att säga att ansvaret i det fallet ligger på "offret" är svårt att motivera. (Det är därför vi har lagar mot exv. ocker, eller andra situationer där en part försöker att utnyttja sitt övertag på ett omoraliskt sätt.)

Så det är verkligen inte att sätta sig på en hög häst att bortförklara ett sådant beteende. Och med "beteende" menar jag, att lägga på extra kostnader man inte är villig att berätta om i förväg för att försöka salta räkningen utöver det kunden lets att tro. Precis som vi sett berättats om bara några inlägg ovan.

• Gilla
Stegväxellåda
  • Laddar…
Det är ju löjligt att kräva av oss konsumenter att vi ska ha kunskap att fråga om allt. Frågar jag vad ett jobb kostar vill jag givetvis veta samtliga delar.

Jag anlitade en gång en firma för att kapa en mur. När jag frågade om pris fick jag tydligt veta att det var timpriset + själva sågbladet. Kanske självklart för andra men en nyhet för mig att de tänkte debitera för verktyget, och det var ju lika bra att veta från början. (Jag anlitade företaget, de gjorde ett bra jobb och fakturerade enligt överenskommet)

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
P
Jo sen tror jag många kunder i sverige har en tradition av att alltid betala så många oseriösa utnyttjar detta för att man får ju oftast betalt för det. Har man ett överenskommet pris och att då snickaren måste ta sig till arbetsplatsen borde inte vara nåt som tillkom för snickaren utan det borde vara tydligt reglerat i offerten / överenskommelsen. att offerten saltas i efterhand med icke överenskommet tillägg då är det bara att bestrida fakturan som felaktig och betala enligt offert. Inte mitt fel som kund att hantverkaren inte kan räkna och eller försöker blåsa folk.

Beställde ett gruslass av en lastbilscentral. pratade först med en i telefon och fick ett pris för allt och blev ombedd att maila in detta då personen satt i lastbilen. Mailade in och fick svar att beställningen var mottagen och det kostar 3000 kr med allt. levererat och 2 månader senare kommer det en faktura på 5600kr. Ringer upp och frågar vad skillnaden beror på får svaret att man tyvärr gett fel pris... Jaha vad gör vi åt det då undrar jag för 3000 kr är vad det står i min offert att det kostar och det är vad jag tänker betala. Betalar 3000 kr till en rätt förbannad person som kallar en för allt möjligt men jag hänvisar bara till offerten vad vi kommit överens om. några dagar senare får jag en ny faktura där man beklagar att den förra är felaktig och nu har delat upp och ändrat kostnaderna och försöker få det till att 3000 kr var bara gruset och att övriga 2600 är transport av grus. skickar in ett svar i rekomenderat brev efter ett samtal med en mer juridik kunnig vän att jag har betalat enligt offerten med en bifogad kopia av mailet från dom. Får ett ännu argare samtal från en på lastbilscentralen om att dom ska ha betalt för sina kostnader jag svarar att javisst ni kan ju skicka ett underlag vad ni haft för kostnader för grus och transport men offerten jag fick är tills vidare vad jag anser är rätt. Dom hotar att dra det till rätten vilket jag svarar att ja varsegod så kanske ni lär er vad offert betyder. Inte mitt fel om ni lämnar felaktiga offerter till folk men då får ni stå ert kast. Tror tyvärr det är många som betalar dessa "misstag" från företag men har man en överenskommelse så är det den som gäller. En sak om man nu hittar saker som tillkommer men då lär ju firman ta upp det med kunden och få det godkänt om man har ett överenskommet pris. Inte bara lägga på det på fakturan. Finns väl nåt sånt där gammalt vedertaget att 10 % på totalbeloppet kan man lägga till om det är ett mindre extrajobb som man blivit tvungen att göra fast det inte var beställt om det hindrar att man kan göra resten av jobbet. Men då lär man ju kunna bevisa att man gjort något som inte kunde förutses. Har man företag så lär man kunna lämna korrekta offerter som man står för och kan man inte det kanske man ska söka annat jobb istället.

Möjligtvis. Men nu var det ju inte riktigt det vi diskuterade. Frågan skulle knappast kommit upp om hantverkarskrået varit rättframma med vilka kostnader som tillkommer. Och det är som sagt bara om man vet att fråga om det som det öht kommer upp. (Nej, jag talar naturligtvis inte om alla hantverkare här.)

Att då rycka på axlarna att "om du inte frågar får du skylla dig själv" är en moraliskt extremt tveksam hållning och inte juridiskt riktigt heller (nåja, det finns sätt för hantverkaren att krångla sig runt det). Att säga att ansvaret i det fallet ligger på "offret" är svårt att motivera. (Det är därför vi har lagar mot exv. ocker, eller andra situationer där en part försöker att utnyttja sitt övertag på ett omoraliskt sätt.)

Så det är verkligen inte att sätta sig på en hög häst att bortförklara ett sådant beteende. Och med "beteende" menar jag, att lägga på extra kostnader man inte är villig att berätta om i förväg för att försöka salta räkningen utöver det kunden lets att tro. Precis som vi sett berättats om bara några inlägg ovan.
Det är precis detta vi diskuterar.

Ingen rycker på axlarna och min moral har inget med detta att göra Lars. Jag påtalar bara att du som köpare har ett eget ansvar för vad du gör givet den situation säljarna på denna marknad försätter oss i.

Det är fult att inte redovisa alla kostnader och mörka vad det egentligen kostar - det som verkligen behöver hända är givetvis att detta upphör, men tills dess att det gör det är det ju inget som hindrar att du som köpare gör vad du kan för att skydda dig?

....dessutom, den som tror att detta beteende kommer upphöra frivilligt är otroligt blåögd. Det ENDA sättet att få detta att sluta är att låta bli att beställa av dessa hantverkare, hur jobbigt det än är. Om du tycker det är offtopic i denna tråd får du nog tycka det, jag tycker det är högst relevant.

Jag har inte sagt att ansvaret ligger på "offret", vänligen ålägg mig inte några hittepå-åsikter, däremot får du inga sympatier om du gör saker mot bättre vetande.

Redigerat:
Asson skrev:
Det är ju löjligt att kräva av oss konsumenter att vi ska ha kunskap att fråga om allt. Frågar jag vad ett jobb kostar vill jag givetvis veta samtliga delar.

Jag anlitade en gång en firma för att kapa en mur. När jag frågade om pris fick jag tydligt veta att det var timpriset + själva sågbladet. Kanske självklart för andra men en nyhet för mig att de tänkte debitera för verktyget, och det var ju lika bra att veta från början. (Jag anlitade företaget, de gjorde ett bra jobb och fakturerade enligt överenskommet)
Du ska inte ha kunskap att fråga om allt, men du ska ha vett att fråga "och utöver timdebiteringen, tillkommer det några kostnader och hur stora är dom". Det är vanligt sunt förnuft. Ditt exempel är bra - i normalfallet kanske du behöver ställa en extra kontrollfråga för att få det svaret du fick - det kan vi säkert leva med som konsumenter tills alla hantverkare är perfekta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.