54 352 läst ·
196 svar
54k läst
196 svar
Milersättning till hantverkare - vad är rimligt?
Därom är vi eniga, men jag tycker inte att JAG gjort det heller och borde därför klara mig undan en, om än teoretisk, smäll på fingrarna.....lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, inlägget var inte riktat till dig! för du är ingen hantverkare!MathiasS skrev:Jag tycker det är fullständigt skitsamma hur man tar betalt,via timpenning eller separat milersättning. Betala för resorna ska någon göra ändå. Det viktiga är att villkoren och nivåerna är rimliga, konstigare än så ska det inte vara.
När jag säljer tjänster tycker jag det är viktigt att ha en prismodell som inte gör kunden förbannad. Blir kunden förbannad av att betala milersättning i närområdet så ser jag till att ta betalt på annat sätt.
Det verkar i alla fall som att det finns gott om hantverkare som har tid att argumentera för sina tjänster här på forumet, undrar just vilken stackare som betalar deras tid framför datorn?
Det är enligt vissa, hantverkarens marknad och därmed får de uppträda hur skamligt som helst! sådana hantverkare kommer då inte över min tröskel! Och det är förövrigt inget argument för att lura folk!
Om en hantverkare får punktering på sin bil,är det då kunden som får stå för fiolerna? ja enligt vissa skribenter så ska ju kunden betala allt!
En oseriös hantverkare kan verkligen bli kostsam för kunden och de priser som sätts verkar dessutom godtycklig och sakna förankring med verkligheten.
Det gäller att ha en "prismodell som inte gör kunden förbannad" baserad på vad? godtyckligt antaganden eller baserad på hur rymligt samvete som vederbörande besitter?
Obs! Bäst att nämna att man inte kan dra alla över en kam!
Som anställd arbetare får man lov att ta sig till och från jobbet på sin fritid, varför kan inte det till viss del även gälla för hantverkare?
Ex: En hantverkare som debiterar 600 kr timmen + restidsersättning och km ersättning kommer att kosta skjortan!
Framkörning 30 minuter = 300 kr
Hemresa 30 minuter =300 kr
Arbete 2 tim a 600 kr =1200 kr
Km ersättning 40 kr a 50 km = 2000 kr
Km ersättning 40 kr a 50 km =2000 kr
Summa = 5800 kr för 2 timmars arbete!
Här kan man se att arbete och framkörning med hemresa kostar 900 kr i timmen, med km ersättningen blir det inte mindre än 2900 kr i timmen!
Km ersättning och tidsersättning för fram och återresa blir inte mindre än 4600 kr i timme i detta exempel!
Man tjänar alltså mer på att åka omkring med bilen än att jobba!
Den som påstår att detta är billigt måste ha en sedelpress i källaren!
Nu har jag svårt att tro att det verkligen finns hantverkare som tar ut dessa enorm summor!
40 spänn är inte normalt, så lägg ner alla exempel om den summan.Stegväxellåda skrev:Nej, inlägget var inte riktat till dig! för du är ingen hantverkare!
Det verkar i alla fall som att det finns gott om hantverkare som har tid att argumentera för sina tjänster här på forumet, undrar just vilken stackare som betalar deras tid framför datorn?
Det är enligt vissa, hantverkarens marknad och därmed får de uppträda hur skamligt som helst! sådana hantverkare kommer då inte över min tröskel! Och det är förövrigt inget argument för att lura folk!
Om en hantverkare får punktering på sin bil,är det då kunden som får stå för fiolerna? ja enligt vissa skribenter så ska ju kunden betala allt!
En oseriös hantverkare kan verkligen bli kostsam för kunden och de priser som sätts verkar dessutom godtycklig och sakna förankring med verkligheten.
Det gäller att ha en "prismodell som inte gör kunden förbannad" baserad på vad? godtyckligt antaganden eller baserad på hur rymligt samvete som vederbörande besitter?
Som anställd arbetare får man lov att ta sig till och från jobbet på sin fritid, varför kan inte det till viss del även gälla för hantverkare?
Ex: En hantverkare som debiterar 600 kr timmen + restidsersättning och km ersättning kommer att kosta skjortan!
Här kan man se att arbete och framkörning med hemresa kostar 900 kr i timmen, med km ersättningen blir det inte mindre än 2900 kr i timmen!
Km ersättning och tidsersättning för fram och återresa blir inte mindre än 4600 kr i timme i detta exempel!
Nu har jag svårt att tro att det verkligen finns hantverkare som tar ut dessa enorm summor!
Mitt företag tar 15:- men det är inte bara för en bil, det är en servicebil med verktyg, maskiner och reservdelslager så vi till 90% kan lämna jobbet klart, och inte behöver åka dit igen.
Sätter jag mig i bilen före 7 gör jag en arbetsresa, efter 7 är det en tjänsteresa.
En arbetsresa är en privat resa, åker man mer än 100 mil el fler än 10 resor under ett år med firmabilen, får man betala förmånsvärde, det för en bil som nära nog är oanvändbar privat, skåpet är knökfullt med prylar, den har inte sittplatser åt hela familjen, och då jag har ett väldigt skitigt jobb, kliver man ogärna in i den med finkostymen.
Det är därför du får betala för vissa hantverkares arbetsresa. Vill du klaga på det får du snacka med skatteverket.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Vi kan ju jämföra med debiteringen för konsulten.Stegväxellåda skrev:Framkörning 30 minuter = 300 kr
Timkostnad 1200Kr
Kontorsstol 10Kr minuten
Skoslitage 50Kr minuten när han går
Jobbet tar 3 timmar (sen läggs det sedvanligt på 100% på tiden för att få ihop dagarna, så 6 timmar)
Som du ser här så kostar stolslitaget 600 kronor i timmen medans skoslitaget kostar 2800Kr timmen, och detta bortsett från konsultens timdebitering. Så som du såklart ser här så tjänar konsulten mer på att gå till kunden än att faktiskt jobba.
Mina siffror är till 100% lika väl förankrade i verkligheten som dina siffror.
Jag kan dock dra ett exempel taget ur verkligheten.
Framkörning 30 minuter = 300 kr Sant
Hemresa 30 minuter =300 kr Sant
Arbete 2 tim a 600 kr =1200 kr Sant
Km ersättning 40 kr a 50 km = 2000 kr Lögn
Km ersättning 40 kr a 50 km =2000 kr Lögn
Milersättningen brukar snarare ligga runt 40-50 kronor, men vi säger 50 för att göra det lätträknat.
Så din siffra på 4000 kronor för tur/retur landar egentligen på 500 kronor, en skaplig skillnad.
Summa = 5800 kr för 2 timmars arbete! Lögn
Den riktiga summan landar på 2300 kronor för 3 timmars arbete samt bilersättning 10 mil, för oavsett vad du tycker så jobbar elektrikern när han kör bilen till och från dig. Precis som du "jobbar" när du sitter vid fikabordet eller snackar skit med kollegor flera timmar per dag.
Redigerat:
För det första så är jag ingen hantverkare utan precis som många andra här en konsument av hantverkstjänster. Bäst att tala om det direkt !!!!Stegväxellåda skrev:Nej, inlägget var inte riktat till dig! för du är ingen hantverkare!
Sen till ditt inlägg:
Du gör dig mest löjlig genom att hitta på fantasier och försöka få till något osannolikt för att angripa ett kollektiv av uppåt 350 000 personer anställda i byggindustrin, varav de flesta som anställda dvs vanliga jobbare.
Du använder siffror som inte är sanna och som t.o.m artikelförfattaren, som är upphov till denna tråd, själv skriver inte stämmer genom att hon har gjort "massor" av sökningar på hantverkares hemsidor och kommit fram till att bilersättning ligger på MINDRE än 5 kronor per km eller 50 kronor milen.
Så du borde visa att du har så mycket läsförståelse att du kan reda ut en text innan du kastar skit på andra yrkesgrupper på ett så flagrant sätt.
Sen att du uppenbart inte förstår hur olika avtal och en lönesättning fungerar är väl bara att beklaga. jag utgår ifrån att du får betalt för den tid du är på din arbetsplats precis som en hantverkare får. En hantverkare som börjar kl 07.00 tar sig normalt till sin arbetsplats och sen utgår han/hon därifrån vilket innebär att den personen då kräver lön av sin arbetsgivare precis som du gör om du blir skickat till ett annat ställe. För arbetsgivaren kostar det således timlön till den anställde även när han/hon kör mellan olika jobb eller uppdrag.
En snittlön enligt den senaste statistiken för byggnadsindustrin ligger omkring 34000 kr per månad, det innebär en kostnad för företaget på ca 48 000 kronor.
För att du skall förstå så ingår då :
Lön
Semesterlön
Arbetsgivaravgifter
Pensionsförsäkring
Livförsäkring
Sjukförsäkring
Omställningsförsäkring
Särskild löneskatt
Om vi antar 160 timmar per månad så är det en kostnad på 300 kronor per timme i bara lönekostnader sen kommer, administration, revisor, kontorskostnader, verktyg, maskiner, overhead kostnader (dvs icke debiterbar tid) för personal som chefer, sekreterare etc etc etc. Så om du inte förstår att kostnaden per debiterad timme kommer att ligga på 500-600 kr per timme så borde du kanske ägna mer tid åt att lära dig hur ett företag fungerar istället för att skriva osanningar på ett forum.
Naturligtvis ska den anställde ha betalt för alla timmar han eller hon finns på sin arbetsplats och det får vi som kunder nog acceptera att betala om vi vill ha något gjort. Sen är det larvigt att tjata om orimliga km ersättningar för bilen, siffror som inte förekommer i verkligheten och som bara förlöjligar dig genom att du tar upp dom.
Jag har personligen inget till övers för dåliga hantverkare. Men jag har inte heller haft stora problem med hantverkare och jag har de senaste åren beställt väldigt mycket jobb både i Stockholm och i Skåne av olika anledningar. Skillnaden är kanske att jag vet vad det kostar att driva ett företag, jag har alltid riktiga underlag i form av skisser, ritningar och specar färdiga för sådana jobb som jag vill ha fastpris på.
Alla småjobb och sådan jobb som är svåra att veta hur det skall bli beroende på oklara förutsättningar med tex ett gamalt hus och där man inte vet hur det skall se ut efter rivning, dom tar jag alltid på löpande räkning men följer samtidigt upp nästan dagligen med hantverkaren och har samtidigt klart för mig debiteringsgrunderna innan start av arbetet.
Jag har förståelse för att man inte kan hålla internetpriser eller Rinkabyrör priser när man kommer med en Mercedes Sprint fulladdad med rördelar och håller ett lager som det bara är att plocka ur och där inte hantverkaren behöver köra iväg för varje koppling som skall monteras, dvs jag väljer stora firmor som har muskler att hålla lager i sina bilar även om det då kostar mer per timme och är därmed beredd att betala för detta utan kvirr. Men har gjort upp prisnivåer och påslag innan start, detta till skillnad från många här som bara går på priset per timme utan att begripa att timdebiteringar på någon hundralapp inte är seriöst och kommer att drabba beställaren och där vi sen får en klagotråd här på BH om att dom blivit lurade.
Det är hur enkelt som helst att få bra jobb gjorda och det finns hur många duktiga hantverkare som helst men det gamla talesättet att man ska "tala med bönder på bönders vis och de lärde på latin" gäller fortfarande. Ha en normal dialog och var inte, som du nu visar med sådana här inlägg, anti och med en smått översittarattityd mot hantverkare och dom som du förväntar ska göra jobb åt dig.
Hur många jobb har du beställt själv ??? Har många exempel på dåliga fuskande hantverkare eller är det bara något du hört här på BH?
Och än en gång jag är ingen hantverkare men jag nyttjar hantverkare ofta och har bara goda erfarenheter....
Någonstans måste ju ändå kunde betala för de
Man sitter i bilen, men säg att man åker hemifrån 6:30 till första jobbet, & sen under dagen har 3 andra jobb hos olika kunder, vem ska betala tiden när man kör emellan de olika kunderna? Den första kunden ska ju då enligt de flesta här få de första 30 min gratis då? &
När man lämnar kunden måste man ju börja "sätta tid" på den andra kunden annars undrar ju första Kunden varför han fick betala 2,5h när
Man kanske egentligen bara jobbade till 9?
Man sitter i bilen, men säg att man åker hemifrån 6:30 till första jobbet, & sen under dagen har 3 andra jobb hos olika kunder, vem ska betala tiden när man kör emellan de olika kunderna? Den första kunden ska ju då enligt de flesta här få de första 30 min gratis då? &
När man lämnar kunden måste man ju börja "sätta tid" på den andra kunden annars undrar ju första Kunden varför han fick betala 2,5h när
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Majoriteten av hantverkare är ändå anställda och har oftast en firma de utgår ifrån. Därför åker de ifrån firman 07:00, däremot kan de åka hemifrån 06:30 för att hinna till firman till 07:00, och just denna resa är givetvis privat, precis som till alla andra jobb.Andreas117 skrev:Någonstans måste ju ändå kunde betala för de
Ja precis ! Men att inte folk ska betala för tiden man sitter i bilen till kunden ? De finns ju tom i avtalet för vissa att de ska ha betalt för det? Om man åker innan kl 07
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Givetvis ska kunden betala för restiden mellan firma och kund, allt annat är bara löjligt trots. Bor man långt från hantverkare så är det sitt eget fel, knappast hantverkarens.Andreas117 skrev:
Varför har en anställd hantverkare rätt att få betald resa ToR jobbet/kontoret?? Jo, därför att kollektivet (facket) ställt det kravet vilket arbetsgivarsidan godkänt.
Det har inte ett dugg att göra med vad en privatkund får betala eller inte.
Det har inte ett dugg att göra med vad en privatkund får betala eller inte.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Det är en sån självklar grej att man ska få betalt för restiden till och från kund, annars sjunker ju t.ex elektrikerns lön ju duktigare han är eftersom ju fler jobb han klarar per dag desto mer restid blir det.Nils82 skrev:
Att firman ska ha betalt för restiden är precis lika självklart, skulle modellen se ut så att kunden inte behöver betala för restiden så skulle en hantverkare med bra beläggning aldrig ens bemöda sig med att ta en sån kund, vilket skulle kunna göra det omöjligt för den kunden att ens få tag i en hantverkare.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Om kunden vill ha en specifik hantverkare så får han betala hantverkarens kostnader. Annars kan beställaren/kunden välja en annan hantverkar som bor i närområdetgäst skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Den enda hantverkaren som inte haft koll på sina saker/saknat vissa delar var just en VVS:are tillhörande ett relativt stort företag. Han tog en extratur på drygt 7 mil (tur och retur) för att han glömt grejer på kontoret. En körning jag såklart fick betala för.oceanis skrev:Jag har förståelse för att man inte kan hålla internetpriser eller Rinkabyrör priser när man kommer med en Mercedes Sprint fulladdad med rördelar och håller ett lager som det bara är att plocka ur och där inte hantverkaren behöver köra iväg för varje koppling som skall monteras, dvs jag väljer stora firmor som har muskler att hålla lager i sina bilar även om det då kostar mer per timme och är därmed beredd att betala för detta utan kvirr
Övriga hantverkare jag haft hemma har löst allt på plats och haft allting i bilen. En- och två-mansföretag, lokala diton.
Så storleken på företaget är inte något mått på "garantin" på att allt funkar smärtfritt.