54 352 läst ·
196 svar
54k läst
196 svar
Milersättning till hantverkare - vad är rimligt?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Som jag sade tidigare: När ni slutar hänvisa till era kostnader som motivering för varför priset är som det är, då skall jag sluta intressera mig för vad dessa kostnader faktiskt är.SueCia skrev:
Men eftersom du/in alltid motiverar era priser med vad ni har för kostnader, då blir dessa kostnader intressanta.
Finns ingen inköpare som gör sitt jobb bra, som inte har ett hum om vad leverantörernas faktiska kostnader är. Går nämligen inte att själv bedöma om man fått ett bra pris om man inte vet det...
Att det sedan inte behöver stå på fakturan, det är en annan sak. Och det är ju det faktiskt det många av oss säger, skriv inte upp bilen på fakturan. På samma sätt som vi inte vill se Makitan där.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Nej nej du missuppfattade, du får intressera dig hur mycket du vill. Du kommer dock inte komma nånstans med dina funderingar då ingen hantverkare är intrrsserad av att visa samtliga kostnader för dig då det är nästan omöjligt.lars_stefan_axelsson skrev:Som jag sade tidigare: När ni slutar hänvisa till era kostnader som motivering för varför priset är som det är, då skall jag sluta intressera mig för vad dessa kostnader faktiskt är.
Men eftersom du/in alltid motiverar era priser med vad ni har för kostnader, då blir dessa kostnader intressanta.
Finns ingen inköpare som gör sitt jobb bra, som inte har ett hum om vad leverantörernas faktiska kostnader är. Går nämligen inte att själv bedöma om man fått ett bra pris om man inte vet det...
Att det sedan inte behöver stå på fakturan, det är en annan sak. Och det är ju det faktiskt det många av oss säger, skriv inte upp bilen på fakturan. På samma sätt som vi inte vill se Makitan där.
Vi har redan gått igenom ett antal gånger varför bilen specas upp separat, du får läsa tråden så ser du.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Kund 1 kommer ifrågasätta varför han ska vara med o betala för heta arbeten kursen när han bara ska ha eljobb utförda, kund 2 kommer ifrågasätta varför han ska vara med o betala på flukeinstrumentet för att prova nätverk då han bara ska ha 230v uttag installerade.lars_stefan_axelsson skrev:
Det är i det närmaste omöjligt att redovisa kostnaderna utan att sånt här händer.
Skatteverket bryr sig inte om Flukeinstrument eller heta arbeten, men får man som firma skatterevision är det väldigt bra att kunna visa var bilen varit, har man körjournal och kan visa att nån betalt åkandet är det grönt, kan man inte det är man ute på svag is.SueCia skrev:Kund 1 kommer ifrågasätta varför han ska vara med o betala för heta arbeten kursen när han bara ska ha eljobb utförda, kund 2 kommer ifrågasätta varför han ska vara med o betala på flukeinstrumentet för att prova nätverk då han bara ska ha 230v uttag installerade.
Det är i det närmaste omöjligt att redovisa kostnaderna utan att sånt här händer.
Får jag gissa åker 95% av hantverkare på svag is, där jag själv åker är det bottenfruset, när jag sätter mig i bilen börjar min arbetstid, när jag kliver ur slutar den, tar det 2 timmar att åka till kunden, får han 4 timmar arbete utfört men betala för 8 (restid är givetvis billigare)
Jag jobbar inte åt privatkunder.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Absolut fast diskussionen just nu handlar om kunder som tror att dom har rätt att veta alla hantverkarens omkostnader, jag säger att det kan han glömma då han inte har med det att göra.Rikard Gjersvold skrev:Skatteverket bryr sig inte om Flukeinstrument eller heta arbeten, men får man som firma skatterevision är det väldigt bra att kunna visa var bilen varit, har man körjournal och kan visa att nån betalt åkandet är det grönt, kan man inte det är man ute på svag is.
Får jag gissa åker 95% av hantverkare på svag is, där jag själv åker är det bottenfruset, när jag sätter mig i bilen börjar min arbetstid, när jag kliver ur slutar den, tar det 2 timmar att åka till kunden, får han 4 timmar arbete utfört men betala för 8 (restid är givetvis billigare)
Jag jobbar inte åt privatkunder.
Ursäkta, jag missuppfattade det.SueCia skrev:
Nä det skulle vara knepigt att driva företag om man skulle redovisa omkostnader.
Diskussionen har väl halkat över lite på vad som är rimlig debitering utöver offerten som kunden fått. Vissa snickare verkar ju tro att bara för det är en "afffärshemlighet" så kan ingen lista ut ungefär vad det kostar i verkligheten att åka bil. att dra paralleller med vad det kostar att åka taxi är iaf om du frågar mig helt befängt.
Jag tror dom flesta som vill ha en offert på något utfört i sitt hem vill ha en offert som stämmer överens med fakturan man sedan får efter utfört slutfört arbete. Att då inte ha tydlig information om hur man tar betalt för ev resor är nog som bäddat för bråk och tjafs och svårigheter att få betalt. En del snickarfirmor eller hantverkare sköter detta snyggt och tydligt och slipper troligen problem medans andra tar till fulare metoder och vissa försvara dom med näbbar och klor som vanligt här inne.
Jag tror dom flesta som vill ha en offert på något utfört i sitt hem vill ha en offert som stämmer överens med fakturan man sedan får efter utfört slutfört arbete. Att då inte ha tydlig information om hur man tar betalt för ev resor är nog som bäddat för bråk och tjafs och svårigheter att få betalt. En del snickarfirmor eller hantverkare sköter detta snyggt och tydligt och slipper troligen problem medans andra tar till fulare metoder och vissa försvara dom med näbbar och klor som vanligt här inne.
Vad "bör" man ta hänsyn till när man anlitar en hantverkare?
När man läser om alla dolda utgifter och inlägg här på forumet så är det som det verkar en hel del att ta hänsyn till.
Det är kanske på tiden att det görs en liten komihåg lista på vad man bör fråga hantverkaren om innan man tar beslut.
Hantverkaren ska givetvis ha ersättning för sina kostnader, problemet är att hantverkare har olika kostnader beroende på vilket leverne som han har, tex har hantverkaren ett Aktiebolag eller en Näringsverksamhet.
Har han tagit dyra lån för inköp av husbil,segelbåt,stuga i fjällen eller en ferarri i garaget!
Man bör kanske göra ett besök hemma hos hantverkarens företag för att förvisa sig om han verkligen har ett lager värt namnet eller kommer hantverkaren att på din bekostnad drälla omkring hos stadens återförsäljare.
En del hantverkare lägger på 100 % på sitt material, men har han inget lager att tala om så är det knappast relevant.
Det är ingen hemlighet att hantverkare inom samma yrkeskategori har olika kostnader i sin verksamhet och därmed är tvingade till att ha olika debiteringar, synliga eller dolda.
En hantverkare som ligger på samma debiteringar som en bilverkstad bör man nog hålla sig ifrån!
Har hantverkaren sitt företag hemma i garaget så han säkerligen lägre omkostnader än en som driver ett Aktiebolag med 20 anställda, men ligger han på samma debitering?
Man ska kanske gå så långt som att kolla med bolagsverket? inte vet jag.
Ja vilka frågor ska man ställa för att på bästa sätt skydda sig mot otrevlig överraskningar på fakturan?
Har det gått så långt att man ska behöva leka detektiv?
Någon med förslag?
När man läser om alla dolda utgifter och inlägg här på forumet så är det som det verkar en hel del att ta hänsyn till.
Det är kanske på tiden att det görs en liten komihåg lista på vad man bör fråga hantverkaren om innan man tar beslut.
Hantverkaren ska givetvis ha ersättning för sina kostnader, problemet är att hantverkare har olika kostnader beroende på vilket leverne som han har, tex har hantverkaren ett Aktiebolag eller en Näringsverksamhet.
Har han tagit dyra lån för inköp av husbil,segelbåt,stuga i fjällen eller en ferarri i garaget!
Man bör kanske göra ett besök hemma hos hantverkarens företag för att förvisa sig om han verkligen har ett lager värt namnet eller kommer hantverkaren att på din bekostnad drälla omkring hos stadens återförsäljare.
En del hantverkare lägger på 100 % på sitt material, men har han inget lager att tala om så är det knappast relevant.
Det är ingen hemlighet att hantverkare inom samma yrkeskategori har olika kostnader i sin verksamhet och därmed är tvingade till att ha olika debiteringar, synliga eller dolda.
En hantverkare som ligger på samma debiteringar som en bilverkstad bör man nog hålla sig ifrån!
Har hantverkaren sitt företag hemma i garaget så han säkerligen lägre omkostnader än en som driver ett Aktiebolag med 20 anställda, men ligger han på samma debitering?
Man ska kanske gå så långt som att kolla med bolagsverket? inte vet jag.
Ja vilka frågor ska man ställa för att på bästa sätt skydda sig mot otrevlig överraskningar på fakturan?
Har det gått så långt att man ska behöva leka detektiv?
Någon med förslag?
Jag förstår öht inte resonemanget kring hantverkarens faktiska kostnader. Det är ju helt ointressant. Här används till en värdebaserad prissättning (med undantag för material ibland) så det enda som är relevant är vad priset är i förhållande till andra leverantörers pris. Om hantverkaren vid marknadspriset har hög eller låg marginal är helt ointressant.
Det bästa sättet att skydda sig mot otrevliga överaskningar är att:
1. Fråga vad det kostar innan du beställer. Be om ett uppskattat pris.
2. Begär ett fast pris.
3. Om du ändå vill köra på löpande räkning, läs hela avtalet/offerten för att hitta kostnader för bil och resor. Det är ju inte speciellt svårt, det handlar ju bara om 2-4 saker att hålla koll på. Timpris, bilpris, milpris, materialpris/påslag.
Krångla inte till det.
Det bästa sättet att skydda sig mot otrevliga överaskningar är att:
1. Fråga vad det kostar innan du beställer. Be om ett uppskattat pris.
2. Begär ett fast pris.
3. Om du ändå vill köra på löpande räkning, läs hela avtalet/offerten för att hitta kostnader för bil och resor. Det är ju inte speciellt svårt, det handlar ju bara om 2-4 saker att hålla koll på. Timpris, bilpris, milpris, materialpris/påslag.
Krångla inte till det.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Håller med MathiasS, men vill lägga till uppskattat antal timmar. En person med högre timtaxa kan bli billigare att anlita om denne är snabbare.
Vilken bil hantverkaren kör eller pris för denna är oväsentligt så länge kostnaden finns i offerten.
Vilken bil hantverkaren kör eller pris för denna är oväsentligt så länge kostnaden finns i offerten.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Jo jag håller också med Mathias S priser som följer offert och visas eller är klargjorda på offert är ju godkända och inget att bråka om. Problemet tidigare i tråden är väl att det hurvida faktan är rätt eller inte bryr jag mig inte om då tråden handlar om att det kostar 42 kr per kilometer ,men att det finns firmor som lägger på avgift för servicebil och åkande efteråt a 42 kr per kilometer. Utan att tydligt kommit överens med kunden om detta. Detta försvaras av vissa individer som helt ok och enligt praxxis därav försöktes det att få fram hur man kommit fram till att det faktiskt kostar 42 kr per kilometer att åka bil för en snickare. Men då blev det tvärstopp då man tydligen inte kan räkna längre eller hävdar att det är företagets hemlighet. Minst sagt intressant resonemang. Troligen inser man väl att det knappast stämmer och går ihop utan att man är ute på hal is och att det blir en hel del pengar över på dessa 42 kr kilometern. Finns lite intressant läsning här ungefär vad det kostar att åka bil och ja självklart så listan inget facit utan det kan skilja pga olika orsaker men en liten snabb sammanfattning är väl att det är svårt att komma över 50kr per mil i ren bilkostnad såvida man inte valt väldigt fel bil i förhållande till vad man borde flytta röven i.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
länken försvann.. https://www.motormannen.se/radgivning/bilkostnadskalkyl/
Utan att ha läst alla inlägg detaljerat så undrar jag om någon verkligen försvarat 400kr per mil som ett rimligt pris? Däremot har källan till denna siffra ifrågasatts. Jag gissar att det skulle klassas som ocker om man ifrågasatte en sådan kostnad.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Fast om man struntar i huruvida 42 kr/km är normalt eller inte så är väl ändå problematiken som diskuteras att vissa hantverkare tycker att det är helt okej att utelämna transportkostnaderna i prisförfrågan. Lite som att ingen vet vad den okända bilen kommer att kosta att köra 5 mil trots att en exakt lika lång sträcka kördes förra veckan och dagen innan det samt 2 månader tidigare 7 gånger.
Är man seriös så borde det inte vara ett problem att ange i förväg att bilen kostar X kronor och behövs släp tillkommer Y kronor. Då är den biten ur världen och kunden kan ta ett beslut kring det, alternativt förhandla.
Det är inte hantverkarens omkostnader som är problemet utan det är extrapåslag som motiveras med omkostnaderna.
Är man seriös så borde det inte vara ett problem att ange i förväg att bilen kostar X kronor och behövs släp tillkommer Y kronor. Då är den biten ur världen och kunden kan ta ett beslut kring det, alternativt förhandla.
Det är inte hantverkarens omkostnader som är problemet utan det är extrapåslag som motiveras med omkostnaderna.