54 351 läst ·
196 svar
54k läst
196 svar
Milersättning till hantverkare - vad är rimligt?
Jobbar själv inom bygg och får således "resekostnadsersättning" för att åka till jobbet, en skattefri ersättning för bil/resa. För det hade varit onödigt krångligt att göra olika avdrag på skatten för olika arbetsplatser, uppemot 45-50 olika per år. Men jag får då INTE göra avdrag på skatten för resor till och från jobb. Sen håller jag med om att dolda avgifter är ett otyg. Men resekostnadsersättning är inte en sådan. Dessutom inget som kund skall debiteras.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Känsloargument faller, liksom detta, på att logiska argument helt enkelt är bättre.mr_bygg skrev:Jag har samlat några kommentarer i tråden som tydligt visar på problematiken
Så ni anlitar hellre en hantverkare som tar 1000:- i timmen...
Företag 1 ser alltså dyrare ut vid en snabb jämförelse och det vore därför helt efterblivet att göra så...
Det är ditt ansvar som kund att ta reda på kostnaderna för hantverkaren du anlitar.
Det här är precis samma diskussion som kring materialpåslag. Kostar det 1000:-/timmen inklusive bil och andra påslag så är det naturligtvis det man som kund vill veta. Att i ett sådant fall bara informera om timpriset när man uppenbart vet att kunden blir vilseledd är att skapa sig problem. Det är inte efterblivet att vara tydlig med sin kostnad utan jag tror tvärtom att det skapar nöjdare kunder.
Och sist kommer alltid det återkommande argumentet att det är kundens ansvar att ta reda på alla kostnader och förstå hantverkarens prismodell. Visst ligger det något i det men det ligger i hantverkarens intresse att försäkra sig om att få en nöjd kund. Och viktigast av allt är att man som hantverkare styr över sin prismodell och hur man väljer att kommunicerar med kund. Men man styr inte över om en kund upplever sig vilseledd och är förbannad så vill man ha ett bra rykte och undvika tvister så får man helt enkelt vara öppen och tydlig med hur man tar betalt.
Kunden blir nöjdare i slutändan om kostnaden var redovisad så tydligt som du vill ha det.
Men marknaden ser inte ut så, kunderna jämför bara timpriset (normalt sett) det finns åtskilliga firmor som därför använder modellen med resekostnad, framkörningsavgift osv. Ska man konkurera med dessa på en tajt marknad så måste man själv göra likadant. Det blir ikte lika överskådligt, men det är inget som döljs heller.
Där sätter du fingret på problemet. En stor del av firmorna i branschen har rutten moral. Sen att en stor del av de övriga firmorna då svara med att anamma den ruttna moralen gör ju att hela branschen blir rutten. Alla blir fifflare som försöker lura sina kunder med olika påslag som inte syns från början. Själv skulle jag skämmas ifall jag jobbade för ett företag som anammade sådana metoder.SueCia skrev:
Räknar man in bensinkostnad, service, reparationer, värdeminskning m.m. så kan det ju lätt bli beroende på bil mellan 40-65kr/mil. Så det är inte orimliga summor. Oftast tycker jag det är lättare att lägga in kostnaden i totalpriset i offerten så slipper man diskussionen helt...
ALLA som arbetar och har längre än 20km enkel resa till sitt arbete har rätt till ett avdrag med 18.50kr /milen exklusive de första 10000kr på sin årliga deklaration.....gäst guggela skrev:
Säg att du har 31km till jobbet så får du göra avdrag för 6.2 mil per dag. Arbetar du de normala 260 dagarna per år blir det således 1612 mil per år.
1612mil x 18.50kr = 29822kr - 10000kr = 19822kr som du får dra mot din årliga skatt som ett avdrag. (Och detta gäller alla privatpersoner)...
Sluta klaga på hantverkarna och deras kostnader och ta reda på hur du tjänar pengar själv istället. Blir hantverkarna för dyra så gör jobbet själv...
Man ska veta en sak att bilen är nog den största utgiftsboven i byggföretaget. Så här har vi lagt upp det. Vi håller oss med nya leasingbilar för att slippa stå på verkstad och reparera. Att köra fram och tillbaka till verkstad är både omständigt och kostar tid och pengar. Bilarna vi har måste också uppfylla vissa krav. Kunna lasta mycket, hög dragvikt samt vara pålitliga. Detta gör att många enklare bilar(läs billigare) faller bort.
Snickare anser jag vara dom som behöver störst bil. Det är detta som är vår sysselsättning. En månadsleasing kostar allt mellan 4000-6000:-/mån. Tillkommer gör där också: skatt, försäkring med tillägg, service, däck samt bränsle. Detta springer snabbt upp till en kostnad av 4000-5000:-/mån. Summering kostar bilen uppåt 10.000:-/mån
Åker man på serviceuppdrag 4-5st om dagen kan man givetvis debitera lägre till varje kund, men som i vårat fall så kör vi till kund på morgonen och stannar där till dagen är slut. Av 20 arbetsdagar så ska kostnaden för bilen delas upp. Dvs 500:-/dagen
Då kanske man förstår lite bättre varför debitering kommer på 500-600:-/dag.
Man kan inte jämföra med sin privatbil, vad skatteverket tillåter avdrag för (18:50) eller bara se bränslekostnaden
Och återigen vilket många tror; bilen är ingen nöjesmaskin för oss. Den är bara ett nödvändigt ont för transport av material, verktyg etc. Timpenningen täcker löner, inköp av verktyg, personalförsäkringar, utbildningar, avgifter m.m. Bilen ryms inte i detta, därav separat debitering för bil. Att lägga bilkostnaden på timpenningen funkar när inte Rot avdrag är inblandat, men allt som oftast är det Rot jobb till privatkunder. Skatteverket är tydliga med detta: Körersättningar är inte Rot berättigat! Vilket blir fallet om det läggs på timpenningen.
Snickare anser jag vara dom som behöver störst bil. Det är detta som är vår sysselsättning. En månadsleasing kostar allt mellan 4000-6000:-/mån. Tillkommer gör där också: skatt, försäkring med tillägg, service, däck samt bränsle. Detta springer snabbt upp till en kostnad av 4000-5000:-/mån. Summering kostar bilen uppåt 10.000:-/mån
Åker man på serviceuppdrag 4-5st om dagen kan man givetvis debitera lägre till varje kund, men som i vårat fall så kör vi till kund på morgonen och stannar där till dagen är slut. Av 20 arbetsdagar så ska kostnaden för bilen delas upp. Dvs 500:-/dagen
Man kan inte jämföra med sin privatbil, vad skatteverket tillåter avdrag för (18:50) eller bara se bränslekostnaden
Och återigen vilket många tror; bilen är ingen nöjesmaskin för oss. Den är bara ett nödvändigt ont för transport av material, verktyg etc. Timpenningen täcker löner, inköp av verktyg, personalförsäkringar, utbildningar, avgifter m.m. Bilen ryms inte i detta, därav separat debitering för bil. Att lägga bilkostnaden på timpenningen funkar när inte Rot avdrag är inblandat, men allt som oftast är det Rot jobb till privatkunder. Skatteverket är tydliga med detta: Körersättningar är inte Rot berättigat! Vilket blir fallet om det läggs på timpenningen.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Vilka är det som får betalt för resan till sitt arbete då? Hantverkare får det ju inte. Tänk att det dyker upp troll titt som tätt med just detta påstående, trots att påståendet blivit totalt krossat redan i samma tråd.gäst guggela skrev:
Jag har 30 min till min arbetsplats, jag får inte betalt för den tiden. Däremot får jag betalt för tiden jag tar mig från min arbetsplats ut till olika kunder, som sig bör.
Skulle vilja se hur du tog det om du var tvungen att stämpla ut varje gång du fick lämna din bekväma kontorsstol och röra dig till fikarum, kollega, eller t.o.m skrivaren. För du ska ju bara ha betalt för tiden du "utför aktivt jobb".
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Jag skämdes inte ett dugg när jag jobbade mot privatpersoner trots att vi körde den modellen. Kunderna var toknöjda både med resultat, bemötande och kostnaden var inget dom anmärkte på, givetvis vill folk ha jobbet gjort gratis helst så nöjda på den punkten är det svårt att få alla att bli.lbgu skrev:Där sätter du fingret på problemet. En stor del av firmorna i branschen har rutten moral. Sen att en stor del av de övriga firmorna då svara med att anamma den ruttna moralen gör ju att hela branschen blir rutten. Alla blir fifflare som försöker lura sina kunder med olika påslag som inte syns från början. Själv skulle jag skämmas ifall jag jobbade för ett företag som anammade sådana metoder.
Som tur är har jag ALDRIG stött på en kund som ifrågasatt dessa kostnader. De flesta fattar att firmabilen kostar pengar, den investeringen ska givetvis räknas in igen annars jobbar man ju gratis.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Tack!pulsdirekt skrev:Man ska veta en sak att bilen är nog den största utgiftsboven i byggföretaget. Så här har vi lagt upp det. Vi håller oss med nya leasingbilar för att slippa stå på verkstad och reparera. Att köra fram och tillbaka till verkstad är både omständigt och kostar tid och pengar. Bilarna vi har måste också uppfylla vissa krav. Kunna lasta mycket, hög dragvikt samt vara pålitliga. Detta gör att många enklare bilar(läs billigare) faller bort.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Givetvis inte, det dyraste jag har hört talas om var rörfirman som tog 200 kronor i framkörningsavgift, oavsett vart kunden bor inom kommunen. Vi har en fast summa på 50 kr inom tätorten, efter det har vi en kilometertaxa som jag tror uppgår till runt 50 kronor per mil. Men vi har slutat jobba mot privatpersoner så jag vet faktiskt inte hur vi debiterar nu för tiden, ingen som frågar och inget som intresserar mig. Jag intresserar mig för att göra mitt jobb bra, sen går jag hem och låter andra sköta faktureringen.lbgu skrev:
gäst skrev:ALLA som arbetar och har längre än 20km enkel resa till sitt arbete har rätt till ett avdrag med 18.50kr /milen exklusive de första 10000kr på sin årliga deklaration.....
Säg att du har 31km till jobbet så får du göra avdrag för 6.2 mil per dag. Arbetar du de normala 260 dagarna per år blir det således 1612 mil per år.
1612mil x 18.50kr = 29822kr - 10000kr = 19822kr som du får dra mot din årliga skatt som ett avdrag. (Och detta gäller alla privatpersoner)...
Sluta klaga på hantverkarna och deras kostnader och ta reda på hur du tjänar pengar själv istället. Blir hantverkarna för dyra så gör jobbet själv...
Nja du drar beloppet mot din inkomst och sänker därmed din skatt beräknat på din nya inkomst