MathiasS skrev:
ja precis, inget konstigt med det.
Elektriker är vad jag vet enda yrkesgruppen som har betald restid (i kollektivavtalet).

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ozzypojken skrev:
Tycker sjuksköterskor, lärare, dagispersonal etc också borde få betalt för resor till och från sina arbeten.
Sjuksköterskor, lärare, dagispersonal etc får väl som alla andra göra avdrag för resor till och från arbetet enligt skatteverkets normala regler. Detta gäller ju alla som arbetar i Sverige utan undantag.

Distriktssköterskan, brandmannen, ambulansföraren, rörläggaren, skorstensfejaren alla får dra av resorna från hemmet till arbetet.
Men sen får kunden betala för transporterna med företagets/organisationens fordon från företagets stationering till kunden det gäller ju även när en ambulans eller brandbil kör ut. Vi får betala för att någon ska komma ut till dig som kund/brukare och utföra en tjänst även om dom ska släcka en brand..
I fallet med ambulansen och brandbilen betalar du och jag via en kollektiv skatteinbetalning och för rörläggaren betalar var och en för den tjänst man utnyttjar.

Man får således betala för alla som kör ut i tjänsten oavsett om du vill ha en sjuksköterska som ska komma hem till dig eller en rörläggare så betalar du för denna körning.

Det är ganska vanligt idag ja. Med osäkra timanställningar, vikariepooler och kort framförhållning. För att vi som inte är hantverkare skall få göra skatteavdrag krävs det att man skall komma över en viss summa och även ha dåliga kommunala transporter samt ofta oregelbunden arbetstid.

Redigerat:
Ozzypojken skrev:
Det är ganska vanligt idag ja. Med osäkra timanställningar, vikariepooler och kort framförhållning.
??? Vad är vanligt idag. Det har väl gällt alltid!

oceanis skrev:
??? Vad är vanligt idag. Det har väl gällt alltid!
Ändrade förhållanden på arbetsmarknaden. Dvs med många olika korta och tillfälliga anställningar.

(Men ökningen var faktiskt inte så stor de sista åren som jag trodde. Den stora ökningen kom på nittiotalet. Jag har dock inte djupanalysera siffrorna, eller jämfört med arbetsmarknaden/arbetslöshet i stort osv. så jag vågar inte dra några långtgående slutsatser).

lars_stefan_axelsson skrev:
Ändrade förhållanden på arbetsmarknaden. Dvs med många olika korta och tillfälliga anställningar.

(Men ökningen var faktiskt inte så stor de sista åren som jag trodde. Den stora ökningen kom på nittiotalet. Jag har dock inte djupanalysera siffrorna, eller jämfört med arbetsmarknaden/arbetslöshet i stort osv. så jag vågar inte dra några långtgående slutsatser).
Men mitt inlägg handlade om att man alltid har fått betala för att någon kör med ett fordon från företagets eller organisationens stationeringsort till kunden. Oavsett om det är en rörläggare eller några brandmän som kör en brandbil. Om man vill ha tillgång till en tjänst så får ju kunden alltid betala kostnaderna. Sen om det är en kollektiv betalning via skattsedeln eller enskilt spelar egentligen ingen roll för vi som vill ha gjort något får betala för det vi vill ha gjort.

Mikael_L
SueCia skrev:
De allra flesta hantverkare (anställda) tar sig till firman på morgonen ( självklart utan ersättning precis som alla andra) hämtar sin firmabil där och åker till dagens första kund (självklart med lön för resan, allt annat vore slavarbete)
Jag kan inte tala för alla hantverkare, inte ens de flesta.
Men åtminstone merparten jag känner till åker med företagets bil hem på kvällarna, och sen till jobbet (antingen till "kontoret" eller direkt till dagens första arbetsplats), med företagets bil och av företaget betald bensin.
Ja någon av dessa kanske skattar för bilförmån, men jag tror det vanligaste är att det inte görs så.

Undantaget är främst de stora firmorna, som har många anställda, en stor bilpark och lokaler eller en inhängnad gård för bilarna. För små firmor är det bara en oerhörd massa krångel och bilinbrott om de anställda ska lämna bilen på kvällen och åka hem i privat bil. De firmorna vill helt enkelt ofta att de anställda åker hem i servicebilen. Men för den anställde kan det komma surt efter om skatteverket kommer i efterhand och påför skatt för bilförmån.

• Gilla
Ozzypojken
  • Laddar…
Det är fullständigt horribelt att en hantverkare skall ha betalt för att ta sig till arbetsplatsen. Förutsatt att allt material finns på plats! Om hantverkaren inte kan planera sitt arbete och glömmer verktyg så skall inte jag behöva betala för detta!!!

Ozzypojken skrev:
Det är fullständigt horribelt att en hantverkare skall ha betalt för att ta sig till arbetsplatsen. Förutsatt att allt material finns på plats! Om hantverkaren inte kan planera sitt arbete och glömmer verktyg så skall inte jag behöva betala för detta!!!
Tänk på att verktyg mm är i princip helt oförsäkrade för att inte tala om hur mycket tid som går åt om verktyg eller material stjäls och måste ersättas. Det är dessutom entreprenören som står ev förseningar om något stjäls.

Så jag har full förståelse för att man inte lämnar mer än nödvändigt över natten och tar hem servicebilen. Men det är jag det...

Mikael_L
Ozzypojken skrev:
Det tycker jag inte.
Det går ju trots allt någon tid mellan att han lämnar sin firma där bilen står och arbetskläderna hänger till dess han är hos kunden. Den tiden är fullkomligt rimligt att få lön för, då den helt och hållet ligger inom arbetstiden.

En busschaufför får naturligtvis timlön medan han kör bussen ut till ändhållplatsen där arbetspasset börjar.
En veterinär får naturligtvis timlön för resan ut till det sjuka djuret.
En som jobbar i hemtjänsten får naturligtvis lön även när han går mellan vårdtagarna.

Men visst kan man diskutera om företaget ska eller kan debitera kund för denna tid. Hur man gör beror bara på vilken affärsmodell man valt. Men de anställda ska ändå ha lön, och får lön för denna tid, och om kunderna ska betala detta som ett separat påslag eller utsmetat i t.ex. timpenningen beror som sagt bara på vald affärsmodell. Någon lär till sist ändå behöva betala för lönen som hantverkaren uppbär mellan kl 07.00 till 16.00. Lön som man får oavsett om man är hos kunden först kl 7.30 pga en halvtimmes restid dit.

Stringfellow Hawke skrev:
Elektriker är vad jag vet enda yrkesgruppen som har betald restid (i kollektivavtalet).
Jag kan väldigt lite om innehållet i alla yrkesgruppers kollektivavtal, men inte fasen reser jag till kund på min fritid iallafall, den saken är säker.

S
Mikael_L skrev:
Jag kan inte tala för alla hantverkare, inte ens de flesta.
Men åtminstone merparten jag känner till åker med företagets bil hem på kvällarna, och sen till jobbet (antingen till "kontoret" eller direkt till dagens första arbetsplats), med företagets bil och av företaget betald bensin.
Ja någon av dessa kanske skattar för bilförmån, men jag tror det vanligaste är att det inte görs så.

Undantaget är främst de stora firmorna, som har många anställda, en stor bilpark och lokaler eller en inhängnad gård för bilarna. För små firmor är det bara en oerhörd massa krångel och bilinbrott om de anställda ska lämna bilen på kvällen och åka hem i privat bil. De firmorna vill helt enkelt ofta att de anställda åker hem i servicebilen. Men för den anställde kan det komma surt efter om skatteverket kommer i efterhand och påför skatt för bilförmån.
Men lite rim och reson får det ju ändå vara i debatten. Att hantverkarna du känner skulle få åka gratis med firmabil till och från sin arbetsplats är ju en sanning med modifikation. Dom bryter ju mot lagen om de inte betalar förmånsskatt. Känns som att om vi ska kunna debattera det här så måste vi hålla oss till de som håller sig inom lagens ramar.

S
Ozzypojken skrev:
Det har dom ju inte, häng med i debatten nu så att vi kan diskutera något nytt istället.

Tycker du att polis, brandmän, ambulans bara ska få betalt för tiden hos patient, resorna dit och från får de jobba utan lön? Det verkar som det är så du tycker det ska vara.

Att jobba gratis är det som tur är inte många som gör i dagens Sverige, även om du kanske skulle önska det?

Redigerat:
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Mikael_L
SueCia skrev:
Men lite rim och reson får det ju ändå vara i debatten. Att hantverkarna du känner skulle få åka gratis med firmabil till och från sin arbetsplats är ju en sanning med modifikation. Dom bryter ju mot lagen om de inte betalar förmånsskatt. Känns som att om vi ska kunna debattera det här så måste vi hålla oss till de som håller sig inom lagens ramar.
Denna tråd (liksom många andra liknande) blir så förvirrande för att vi om vartannat talar om olika saker, som nästan verkar lika.
Då blir det tyvärr såhär.

Jag vet om många hantverkare som kör med firmans bil hem. Det betyder inte att de har lön för sin hemresa. Jag vet nämligen inte om någon som kvitterar ut lön för tiden för sina resor mellan hemmet och jobbet. Men även här har jag naturligtvis inte 100% koll.

Jag vet inte heller om någon som sätter i system att debitera kunden för sin resor till och från hemmet.
Däremot gör nog de flesta som kör med firmans bil hem så att de lägger på tid som på ett ungefär motsvarar resan mellan firman och kunden även om de nu råkar bo nära kunden och därmed just på det jobbet faktiskt kan åka en jobbresa på delvis kundens räkning.

Jag kan inte heller riktigt se något jätteproblem med detta. Det blir ju som det egentligen borde varit, att hantverkaren först körde egen bil till firman, sen tog firmabilen till kunden, resan som kunden får betala.
Det är i alla fall inte kunden som blir lurad, utan skattemyndigheten.

Hade ingen aning om att polis, brandmän, ambulanspersonal fick betalt för att ta sig till polishuset & räddningstjänsten.
Men nu vet jag, tack! :thumbup:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.