Rikard Gjersvold skrev:
40 spänn är inte normalt, så lägg ner alla exempel om den summan.
Mitt företag tar 15:- men det är inte bara för en bil, det är en servicebil med verktyg, maskiner och reservdelslager så vi till 90% kan lämna jobbet klart, och inte behöver åka dit igen.

Sätter jag mig i bilen före 7 gör jag en arbetsresa, efter 7 är det en tjänsteresa.
En arbetsresa är en privat resa, åker man mer än 100 mil el fler än 10 resor under ett år med firmabilen, får man betala förmånsvärde, det för en bil som nära nog är oanvändbar privat, skåpet är knökfullt med prylar, den har inte sittplatser åt hela familjen, och då jag har ett väldigt skitigt jobb, kliver man ogärna in i den med finkostymen.

Det är därför du får betala för vissa hantverkares arbetsresa. Vill du klaga på det får du snacka med skatteverket.
Läs sista meningen i mitt inlägg!!

S
Squall Leonhart skrev:
Den enda hantverkaren som inte haft koll på sina saker/saknat vissa delar var just en VVS:are tillhörande ett relativt stort företag. Han tog en extratur på drygt 7 mil (tur och retur) för att han glömt grejer på kontoret. En körning jag såklart fick betala för.
Övriga hantverkare jag haft hemma har löst allt på plats och haft allting i bilen. En- och två-mansföretag, lokala diton.
Så storleken på företaget är inte något mått på "garantin" på att allt funkar smärtfritt. :)
Att man glömmer material händer givetvis även världens bästa hantverkare, däremot lite fräckt att ta betalt för sitt eget misstag, definitivt ett "garantijobb". DVS odebiterbar tid.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Tycker sjuksköterskor, lärare, dagispersonal etc också borde få betalt för resor till och från sina arbeten.

Ozzypojken skrev:
Tycker sjuksköterskor, lärare, dagispersonal etc också borde få betalt för resor till och från sina arbeten.
Flyttar sig deras arbetsplatser?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
Flyttar sig deras arbetsplatser?
Jag tror man kan anta att de flesta kollektivavtal idag är utformade så att en anställd för lön för tid det tar att ta sig till sin arbetsplats om den tillfälligt är på annan plats än ursprungling förättningsort.

Jag fattar inte varför alla har en sådan hickup på att hantverkare tar betalt för restid.........och återigen, skilj på lön och pris till kund. Två olika saker.

S
Ozzypojken skrev:
Vilka är det som får betalt för resan till jobb då? Finns nog inga hantverkare som får betalt för resa till o från jobbet iaf. Vore trevligt såklart, men orimligt :)

S
MathiasS skrev:
Jag tror man kan anta att de flesta kollektivavtal idag är utformade så att en anställd för lön för tid det tar att ta sig till sin arbetsplats om den tillfälligt är på annan plats än ursprungling förättningsort.

Jag fattar inte varför alla har en sådan hickup på att hantverkare tar betalt för restid.........och återigen, skilj på lön och pris till kund. Två olika saker.
De allra flesta hantverkare (anställda) tar sig till firman på morgonen ( självklart utan ersättning precis som alla andra) hämtar sin firmabil där och åker till dagens första kund (självklart med lön för resan, allt annat vore slavarbete)

Ozzypojken skrev:
Till och från sina arbeten? Ja vet då ingen hantverkare som har betalt för de,
Däremot tjänsteresor får kund betala, vilket är självklart.
Många här inne tror att hantverkare täljer guld om dagarna, skrattar hela vägen till banken, inget kunde vara mer osant

buspojken skrev:
Till och från sina arbeten? Ja vet då ingen hantverkare som har betalt för de,
Däremot tjänsteresor får kund betala, vilket är självklart.
Många här inne tror att hantverkare täljer guld om dagarna, skrattar hela vägen till banken, inget kunde vara mer osant
Många byggnadsavtal har att det utgår bilersättning från hemmet till arbetsplatsen om de inte har servicebil. Dock inte till verkstad/kontoret. Vet både målare, montörer och elektriker som har det.

S
Robert-san01 skrev:
Många byggnadsavtal har att det utgår bilersättning från hemmet till arbetsplatsen om de inte har servicebil. Dock inte till verkstad/kontoret. Vet både målare, montörer och elektriker som har det.
Är det konstigt det? Man står som privatperson för kostnaden för bilen annars. Om arbetsgivaren slapp ersätta den kostnaden så skulle inte många arbetsgivare ens äga några firmabilar.

Tvivlar skarpt på att du skulle acceptera att köpa ditt eget bord, stol och dator på ditt jobb.

SueCia skrev:
Är det konstigt det? Man står som privatperson för kostnaden för bilen annars. Om arbetsgivaren slapp ersätta den kostnaden så skulle inte många arbetsgivare ens äga några firmabilar.

Tvivlar skarpt på att du skulle acceptera att köpa ditt eget bord, stol och dator på ditt jobb.
Jag tycker inte att det är konstigt. Andra verkar tycka det.

Redigerat:
Robert-san01 skrev:
detta klassas dock som lön, och är inte skattefritt på något vis.

camaro1969 skrev:
detta klassas dock som lön, och är inte skattefritt på något vis.
Helt säker? Jag är rätt säker på att det är resa i tjänsten då man inte åker till den ordinarie arbetsplatsen så 18,50/mil plus kostnader som parkering och tull är skattefria. Enligt Skatteverket skall det vara så iaf.

Har man dock i sitt avtal att arbetsplatsen är dit man blir skickad så har man inte rätt till skattefri ersättning till och från arbetsplatsen, det är dock avdragsgillt med 18,50/mil i deklarationen.

det beror på :)

vad som ofta står i kollektivavtalen är att man ska få ersättning med 18,50:- per mil. detta är dock lön. vanliga fel att detta betalas ut som skattefri bilförmån, även bland lite större företag.

detta förväxlas ofta med avdragsrätten för arbetsresor som är på just 18,50:- och man kan få avdrag med om man tjänar minst 2 timmar per dag jämfört med att åka kollektivt.

SueCia skrev:
De allra flesta hantverkare (anställda) tar sig till firman på morgonen ( självklart utan ersättning precis som alla andra) hämtar sin firmabil där och åker till dagens första kund (självklart med lön för resan, allt annat vore slavarbete)
ja precis, inget konstigt med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.