96 557 läst ·
337 svar
97k läst
337 svar
Milersättning och allmänt trilskandes hantverkare
1000:- + moms
De träffas på typ Beijers och diskuterar idioter de bygger åt. Då kommer trådar likt denna upp, och de känner då sig nödda och tvungna att försvara skrået. De bidrar aldrig med något annat.A ajn82 skrev:
Jag bytte samtliga fönster i hela huset med hjälp av ett begagnat sågblad från biltema...P polaris78 skrev:Och ang sågblad och annat så är det minst sagt konstigt att man alltid lyckas köpas det dyraste man hittar bara för nån annan betalar.. löjligt att bråka om ja isåfall från firman som troligen använder samma blad i tigersågen på flera jobb men fakturerar och saltar fakturor med sånt trams.. med tanke på att det bara är blötjärn i både ev spik och gamla karmskruvar så nej det går inte åt 2 toppkvalitet tigersågsblad för att ta ur några fönster. iallfall inte om man har nån slags yrkeskunskap men det är det ju ofta si och så med på vissa...
Som du skriver så är det ett dokumenterat bevis som trådskaparen kan bifoga i sin anmälan till ARN (om det nu går så långt!).F Fordd skrev:Jösses. Med tanke på hur han beter sig, och att han till och med lämnar dokumenterat bevis bakom sig att han sysslar men hämndaktioner (mailsvaret till dig) så kan du vara säker på att det inte är en engångsföreteelse. Den här killen har fiender till höger och vänster. Någon har skitit i hans morgonvälling sen den dagen han föddes. Hade övervägt att betala och sedan för alltid, med passion, snackat skit om honom och hans lilla skitföretag.
Nja, jag läste ditt inlägg som att du rekommenderade att TS skulle betala (hela) fakturan och gå vidare. Men OK, det handlar om några hundralappar så kanske inte värt att bråka om, även om man ibland också måste ta strid för principen. Denna hantverkare använder sannolikt samma tillvägagångssätt även när det handlar om tusenlappar.Claes Sörmland skrev:
Vad är märkligt med min rekommendation, den är ju identisk med din rekommendation?
Sen får TS ställa sig frågan hur mycket personligt nöje eller obehag en konflikt om några eventuellt oskäligt fakturerade hundralappar skulle ge. Eggar det TS så kan han ju ta den fighten, tycker TS det mest är jobbigt så skit i det. Det är ju en personligt val.
Det var det dummaste jag har hört. Alla hantverkare måste ha råkoll och dom har körjournaler. Med anledning av hans timpris så har dom också säkert kollektivavtal. dvs företaget har högre kostnader.Farstatjej90 skrev:
Hur skulle dom kunna åtgärda att ta bort fogskum? Skulle fönster tillverkaren komma ut och titta på fönstret så finns det ju då rester kvar av fogskummet.Claes Sörmland skrev:
Bedrägeri och bedrägligt beteende är straffbart- du kan polisanmäla. Skatteverket har också synpunkter. Fusk med Lagersaldo etc kan intressera Ekobrottsmyndigheten. Myndigheter samverkar också.Fairlane skrev:
Jag har dålig koll på det faktiskt. Ja, postadressen kan bli galen i sådana fall. Jag tror just att kontor/lager etc brukar användas. Det är också det som brukar komma upp varje gång någon blir upprörd för att en hantverkare får betald resa till och från jobbet. Då brukar förklaringen vara att det är ett avtal mellan arbetstagare och arbetsgivare, kunden ska dock inte betala detta, utan endast resan från kontoret (lagret, eller vad det nu är) till kund och tillbaka. Vissa nyttjar det väldigt effektivt, bokar upp ett antal kunder samma dag i ett område och låter samtliga betala tur/retur till firman 5 mil bort, dvs samtliga får betala för 10 mil istället för att de delar på 10 (eller kanske 11) mil plus att samtliga betalar för 1½ timme i bil. Ren vinst. Inte fel att göra så juridiskt, men lite fult, särskilt om man säger "skulle vi kunna ta det på torsdag nästa vecka då jag ändå ska besöka din granne". Det är ju rimligt att man då som kund tänker att resekostnaden blir lite lägre.
Hanterverkarbranschen omfattas av på tok för dålig kontroll från myndigheter idag. I andra branscher hade man tvingat skojare lägga ned när myndigheter kontrollerar. I andra länder stämmer man företag till skötsamhet. Välkomnar och tror branschen kommer städas upp pga allmänt högre medvetenhet hos kunder och att problemen faktiskt även intresserar myndigheter och politiker. Mycket är digitat idag Ett Dumpen för fuskande hantverkare ligger kanske nära. Om inte myndigheter kliver in mer . Det kommer säkert leda till mer riktad lagstiftning och väsentligt högre kontroll.
Idag saknar fusket motstycke, ROT bidragen behöver inte finnas för alltid....Av vilken anledning ska svenska skattebetalarna betala kriminella?, giriga småfuskare gräver en grop för hela branschen. Man måste fråga sig hur detta kan fortgå och varför man ska lära sig acceptera dålig kvalitet, saltade räkningar och hot om inkasso eller andra hot?. Svaret är att rövare inte kontrolleras tillräckligt och att motkraften är för låg. Men det är inte för evigt. Lagstiftning och kontroll måste motsvara dagens problematik i branschen. Vi pratar även skattemedel.
Varför kostar det 10 ggr så mkt att bygga i Sverige jmf med Tyskland (nya karolinska). Vi pratar idag ofta om skenande inflation och kriminalitet i samhället. Man kan alltid vända sig till myndigheter med information om skojare. Ringa konsumentvägledare i kommunen och såklart ta upp i ARN. Omfattningen av problemet är stort idag vilket även tråden visar. Konsumenter och medborgare har makt. Företag ska naturligtvis få betalt för utfört arbete men detta trixande med fakturor och belopp är otänkbart i all annan verksamhet.
Man kan väl kräva vad som helst. Själv tycker jag det är att gå väl långt.
En medelväg, om fönstret förefaller vara oskadat, är kanske ett avdrag på fakturan för den felaktiga monteringen. Vad kan den där garantin vara värd? 5-10% av kostnaden för fönstret?
En medelväg, om fönstret förefaller vara oskadat, är kanske ett avdrag på fakturan för den felaktiga monteringen. Vad kan den där garantin vara värd? 5-10% av kostnaden för fönstret?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Självklart är bedrägeri straffbart, men vad har det med mitt inlägg att göra?R Radhusköpare skrev:
En firma säger att de fakturerar resa från kontoret till kunden och tillbaks, inget konstigt i det.
Om man sen råkar ha två kunder bredvid varandra så man slipper åka tillbaks till kontoret emellan så har de ju ändå rätt att ta betalt enligt gällande taxa, dvs från kontoret till kunden och tillbaks. Jag tror man har uppförsbacke att vinna där. Så fungerar det till exempel om jag beställer hemleverans med PostNord och grannen gör det också. Paketen åker i samma bil och vi får båda betala (och vi får troligen båda hämta någon annanstans sen eftersom PostNord är som de är).
Det har de säkert, men på vad i mitt inlägg?R Radhusköpare skrev:
Vilket inte har ett dugg med inlägget att göra och inte heller med tråden i allmänhet.R Radhusköpare skrev:
Till viss del, vad nu det har med saken att göra.R Radhusköpare skrev: