Hej, Vad gäller regelmässigt för hantverkare när de lägger på milersättning?

Vi har fått en faktura där 2 målare har debiterat milersättning från deras privata bostäder 73,2 mil på 7 arbetsdagar (totalt 2562:-) vilket aldrig nämndes vid genomgången av jobben. Vi har såklart räknat med milersättning men från firman (seniorbolaget Jönköping).

Vad kan vi som kunder hävda?

Med vänlig hälsning
Tina Eklöf
 
Det blir 2,6mil per person och dag enkel väg. Jag ser inget konstigt i det. Är det mycket närmre från firman?
 
Milersättningen skall utgå från firman, men firman kan ha sitt säte/kontor i hemmet hos någon. Det är bara att ta reda på var dom bor. Anställda har däremot rätt till ersättning av firman från sitt hem men det har inget med kund att göra.
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Milersättningen skall utgå från firman, men firman kan ha sitt säte/kontor i hemmet hos någon. Det är bara att ta reda på var dom bor. Anställda har däremot rätt till ersättning av firman från sitt hem men det har inget med kund att göra.
Jag fick samma svar från skatteverket när jag frågade för ett år sedan.

Tipset jag fick var att kontrollera avståndet i fakturan med avståndet mellan företagets adress och arbetsplatsen på Eniro.se eller hitta.se. Är det inget annat som avtalats så är det detta som gäller.

Dessutom; har hantverkaren kört en omväg, t.ex. kört fel eller valt en längre väg, så får denne ej debitera kunden detta.
 
Tack för svar, kommer inte åt länken till Skatteverket. Vet du vad jag ska söka på om jag går in på deras hemsida?

Med vänlig hälsning, Tina Eklöf

McStewart skrev:
Jag fick samma svar från skatteverket när jag frågade för ett år sedan.

Tipset jag fick var att kontrollera avståndet i fakturan med avståndet mellan företagets adress och arbetsplatsen på Eniro.se eller hitta.se. Är det inget annat som avtalats så är det detta som gäller.

Dessutom; har hantverkaren kört en omväg, t.ex. kört fel eller valt en längre väg, så får denne ej debitera kunden detta.
 
Jag måste nämligen ha ett "bevis" på att reglerna säger från firman och inte privata bostäder.
 
Vad har skatteverket med saken att göra?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Hur långt ifrån firman bor du då? Är det mer än 2,6 mil så förlorar du på att driva detta... Det var poängen med min uträkning ovan..
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Bob_the_builder
Jag kan inte se att det här är en fråga för Skatteverket. Milersättning du betalar till ett företag måste rimligtvis utgå ifrån var "kontoret" ligger, inte var deras anställda bor. Om körsträckan de facto är kortare (pga annat jobb "på vägen") skulle man kunna tänka sig en lägre debitering, men det skulle nog mest vara som goodwill.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Tina Eklöf skrev:
Jag måste nämligen ha ett "bevis" på att reglerna säger från firman och inte privata bostäder.
Vad reglerna säger har inget med ditt ärende att göra utan det som har betydelse är vad du har för avtal med firman.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Det som borde göra en avsevärd skillnad här är att Du har ingen anledning att betala för två bilar som skall transportera två målare från en address (firman) till dig. Såvida de inte har haft skäl att arbeta väldigt olika tider. Typ att en har arbetat, den andra bara varit där tillfälligt för en transport eller enstaka moment där man måste vara två.

Å andra sidan så är deras mildebitering rätt låg. Ser ut som de bara debiterar ungefär den skattefria milersättningen man får ta upp. OM du strular med detta så finns ju risken att de ändrar till debitering från firman med typ 70:- / mil.
 
cecar33 skrev:
Anställda har däremot rätt till ersättning av firman från sitt hem men det har inget med kund att göra.
Vad baserar du det påståendet på?

Skulle det vara målarens fackavtal?

T.ex en elektriker får ersättning från firman till arbetsplatsen. Inte från hemmet.

och det är väl ingen automatik på att man får milersättning från hemmet till sin arbetsplats bara för man är "anställd" ? :confused:
 
Här i Finland har alla i byggnadsbranschen rätt till kilometerersättning hemifrån till arbetsplatsen. Enligt en taxa som för vanliga pendlingsavstånd är betydligt lägre än vanlig kilometerersättning så det krävs att två eller tre samåker om den skall täcka kostnaden för bilresan. Taxan stiger rejält när avståndet blir större än 100km så att det skall vara ointressant för arbetsgivaren att skicka folk långt bort.

På det här viset blir det lönsamt för arbetsgivaren att försöka ordna arbete på rimligt pendlingsavstånd från de anställdas hemorter och att försöka placera de anställda på byggen som är så nära hemorten som möjligt.
Utan det här systemet skulle arbetarna vara tvungna att kräva 100% löneförhöjning i nästa avtalsrunda för att ha råd att pendla till arbeten långt borta.
Då skulle ju arbetsgivaren kunna flytta kontoret från ort till ort och tvinga de anställda att köra hur långt som helst på egen bekostnad. Det blir dyrt att leva när chefen bestämmer att man skall pendla 200 km enkel resa till ett nytt bygge och man tjänar 12 euro i timmen plus verktygsersättning före skatt. Det finns alltid oseriösa firmor som försöker med den sortens konster och försöker lagvränga sig från kilometerpengen. Jag har arbetat åt en sådan bandit........ men kollektivavtalet var entydigt.
 
  • Gilla
Jerpa och 1 till
  • Laddar…
Faktum är att de har debiterat för 4 bilar från hemmet då vi hade två snickare som byggde altan och två målare som målade. Alla har de utgått från privata bostäder så den totala summan på alla fyra var 183 mil på jobb som tog dom sammanlagt 7 arbetsdagar.
Ok, så då kanske jag borde vara nöjd med att milersättningen totalt landade på 6405:-.

Tack för hjälp!

hempularen skrev:
Det som borde göra en avsevärd skillnad här är att Du har ingen anledning att betala för två bilar som skall transportera två målare från en address (firman) till dig. Såvida de inte har haft skäl att arbeta väldigt olika tider. Typ att en har arbetat, den andra bara varit där tillfälligt för en transport eller enstaka moment där man måste vara två.

Å andra sidan så är deras mildebitering rätt låg. Ser ut som de bara debiterar ungefär den skattefria milersättningen man får ta upp. OM du strular med detta så finns ju risken att de ändrar till debitering från firman med typ 70:- / mil.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
TS skriver i första inlägget att det gäller seniorbolag. Jag tolkar det som att det kan vara pensionärer som jobbar extra. I vissa fall fungerar avtalande bolag som ett marknadsföringsplattform och pensionärerna är underleverantörer med egen firma. Kanske det påverkar situationen. Borde framgå i avtalet hur fakturering av resekostnader ska göras.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.