Hej,

Vill bara anmäla en mindre än bäst frys. Vi köpte en ny, modellnr enligt rubriken, då lådorna började ge sig på den gamla (Bosch).

Dels är den nya djupare så den fullt intryckt sticker ut 10-15 cm ur hålet, dels ber Miele att man inte ska skjuta in den helt (distanser medföljer) för bättre cirkulation = lägre förbrukning.

Orsaken ligger, förmodar jag, i att baksidan inte är gjord med kylflänsar (eller vad det heter) utan baksidan är slät med texten "pentane" över hela ytan. Har aldrig sett det förut.

Nu till det centrala problemet: varje gång (2 ggr hittills) som vi rensat ut gamla grejer ur frysen och alltså då haft dörren öppen lite längre så har frysen slutat frysa. Förra gången stannade den på +7, denna gång på -7. Anmälan till Miele gav till svar:
"Stäng av frysen i 24 h så den töar riktigt. Sedan kan den startas igen"

Nu var det sådan tur att första gången hade vi kvar den gamla frysen i källaren och nu senast gång var det 12 grader kallt ute - annars hade vi förlorat allt innehåll vi inte kunnat sätta i oss på 24 h.

Tycker den inloggade menligheten att detta är acceptabelt?
 
D
T tjugotal skrev:
Hej,

Vill bara anmäla en mindre än bäst frys. Vi köpte en ny, modellnr enligt rubriken, då lådorna började ge sig på den gamla (Bosch).

Dels är den nya djupare så den fullt intryckt sticker ut 10-15 cm ur hålet, dels ber Miele att man inte ska skjuta in den helt (distanser medföljer) för bättre cirkulation = lägre förbrukning.

Orsaken ligger, förmodar jag, i att baksidan inte är gjord med kylflänsar (eller vad det heter) utan baksidan är slät med texten "pentane" över hela ytan. Har aldrig sett det förut.

Nu till det centrala problemet: varje gång (2 ggr hittills) som vi rensat ut gamla grejer ur frysen och alltså då haft dörren öppen lite längre så har frysen slutat frysa. Förra gången stannade den på +7, denna gång på -7. Anmälan till Miele gav till svar:
"Stäng av frysen i 24 h så den töar riktigt. Sedan kan den startas igen"

Nu var det sådan tur att första gången hade vi kvar den gamla frysen i källaren och nu senast gång var det 12 grader kallt ute - annars hade vi förlorat allt innehåll vi inte kunnat sätta i oss på 24 h.

Tycker den inloggade menligheten att detta är acceptabelt?
Bara att reklamera och begära pengarna tillbaka. Garanti finns ju.
 
D datja skrev:
Bara att reklamera och begära pengarna tillbaka. Garanti finns ju.
Orkar inte. Den funkar nu.
 
Storleken och installationskraven borde ni kontrollerat innan köp.
Men det andra problemet låter inget vidare. Hur länge har den varit öppen när ni rensat?
 
  • Gilla
tjugotal
  • Laddar…
T tjugotal skrev:
Orkar inte. Den funkar nu.
4 minuter senare?
 
K Kane skrev:
4 minuter senare?
Nej, andra mankemanget skedde i förrgår. Tömde frysen och stängde av i 24 h med start i förrgår kväll, och fyllde den igen igårkväll. Den gick från +15 till -15 på ~90 minuter, så vi blåste faran över.
 
K Kane skrev:
Storleken och installationskraven borde ni kontrollerat innan köp.
Men det andra problemet låter inget vidare. Hur länge har den varit öppen när ni rensat?
Kanske en kvart
 

Bästa svaret

T tjugotal skrev:
Nej, andra mankemanget skedde i förrgår. Tömde frysen och stängde av i 24 h med start i förrgår kväll, och fyllde den igen igårkväll. Den gick från +15 till -15 på ~90 minuter, så vi blåste faran över.
Så ingen mer öppen dörr i en kvart då framöver?🙃
 
  • Gilla
tjugotal och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Är nog många moderna frysar som tror att något är fel om man har öppet i hela femton minuter. Enda gången jag varit med om det är när man avfrostar.
 
  • Gilla
tjugotal
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Är nog många moderna frysar som tror att något är fel om man har öppet i hela femton minuter. Enda gången jag varit med om det är när man avfrostar.
Ja, förhoppningsvis håller sig frysen igång om vi håller dörren stängd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.