35 094 läst ·
54 svar
35k läst
54 svar
Miele diskmaskin tömmer inte F11
Ja, då var perioden utan F11 slut. Efter att ha funkat felfritt i ett par månader tog det roliga slut i helgen.
Jag har slitit ut maskinen och tagit bort bottenplattan och blottlagt utloppet. Jag har demonterat hela avloppsslangen och inspekterat den samt allt i vaskens avlopp men hittar inget fysiskt hinder. Jag har sedan tidigare bytt ut backventilen.
Alldeles innan F11 uppstår kan man höra att elektroniken till pumpen slår till men den roterar inte och tömningen kommer alltså inte igång. Öppnar jag då sumpen (dvs lyfter bort filtret) och tar bort backventilen så forsar vattnet tillbaka mot pumpen, dvs det är ett högt tryck på andra sidan backventilen. Sätter jag då tillbaka backventilen och startar om maskinen med ett nytt program roterar pumpen oftast igen på direkten och alltså tömmer. Dock händer det ibland att pumpen fortsatt har tillslagen elektronik (ett svagt surrande) men inte tömmer. Roterar jag då pumpen (jag brukar köra något varv åt båda håll) och återigen sätter tillbaka backventilen så tömmer den och kan starta ett nytt diskprogram som går till slut.
Några idéer på vad jag mer ska kolla?
Jag har slitit ut maskinen och tagit bort bottenplattan och blottlagt utloppet. Jag har demonterat hela avloppsslangen och inspekterat den samt allt i vaskens avlopp men hittar inget fysiskt hinder. Jag har sedan tidigare bytt ut backventilen.
Alldeles innan F11 uppstår kan man höra att elektroniken till pumpen slår till men den roterar inte och tömningen kommer alltså inte igång. Öppnar jag då sumpen (dvs lyfter bort filtret) och tar bort backventilen så forsar vattnet tillbaka mot pumpen, dvs det är ett högt tryck på andra sidan backventilen. Sätter jag då tillbaka backventilen och startar om maskinen med ett nytt program roterar pumpen oftast igen på direkten och alltså tömmer. Dock händer det ibland att pumpen fortsatt har tillslagen elektronik (ett svagt surrande) men inte tömmer. Roterar jag då pumpen (jag brukar köra något varv åt båda håll) och återigen sätter tillbaka backventilen så tömmer den och kan starta ett nytt diskprogram som går till slut.
Jag tog ut min pump när den inte tömde och kopplade på ström. Den startade inte förens man petade till själva "propellern" Det kan ju vara samma fel på din . Väldigt enkelt att ta ut och prova . Jag köpte en ny pumpV vitaudi skrev:Ja, då var perioden utan F11 slut. Efter att ha funkat felfritt i ett par månader tog det roliga slut i helgen.
Ok, jag kollar detsamma under helgen. En ny pump verkar gå på ca 1000 kr på miele.se. Hittar begagnade på eBay för kanske halva priset men då känns det bättre att köpa en ny.P Pastornpå norralund skrev:
ja inte fan köper man en begagnad slitdetaljV vitaudi skrev:
men dubbelkolla vattenlåset där slangen sitter fast och separatkörtömning utan inkoppling av slang (med tanke på mottrycket) detta är ett mycket vanligt fel
Avloppsslangen och avloppspumpen är gulmarkerade i bifogad bild. Var sitter vattenlåset? Jag kan absolut testa att hälla i vatten inuti maskinen och starta igång ett program med bortkopplad avloppsslang och se vad som händer. Var det så du menade?
vattenlåset i din diskho där avloppslangen terminerarV vitaudi skrev:
returen skrev:
Ok, jag förstår. Jag har haft isär hela mitt avlopp med vattenlås och allt vid min diskbänk och det är helt rentreturen skrev:
Nej, inte än. Det blir dagens aktivitet. Jag har tagit ut maskinen till garaget så jag kommer testa att köra ett program utan avloppsslang och kolla hur den beter sig. Kommer även ta loss avloppspumpen som @Pastornpå norralund skrev om för att se specifikt hur den beter sig.returen skrev:
Japp, då var väl undersökningen klar. Körde ett program i garaget. Bottenplattan borttagen så man kommer åt avloppspumpen under drift. Den var ju helt tom på vatten eftersom jag haft den på sidan mm så det var inga problem för den att starta programmet. Den gick även vidare efter grovsköljning till själva tvättfasen. När den skulle tömma inför sköljningen hörde jag att avloppspumpen var elektriskt tillslagen men att den inte roterade. Tog då en större skruvmejsel och knackade på den och då kom den igång. Alla elektriska anslutningar ser ok ut så det är nog så enkelt att pumpen är sliten. Ny beställd på Mieles hemsida.
Klicka här för att svara