Hej!
Vår diskmaskin (Miele G 1173 SCVi) har börjat larma strax innan programmet är färdigt, och kör därefter pumpen kontinuerligt trots att allt vatten är borta och filtret är rent (den fortsätter att pumpa efter att man stängt av den, om man inte bryter strömmen). Jag har hittat en servicepanel på framsidan och efter att ha öppnat den noterat att det finns vatten på bottenplattan. Vattnet lyfter en flottör (pilen) kopplad till en kontakt:
Om jag avlägsnar vattnet med en vattensug så att flottören kommer ner, slutar pumpen gå. Men detta händer nu varje gång, mot slutet av körningen. Någon som har kunskap att hjälpa mig var jag borde felsöka? Kan det finnas något läckage någonstans, i så fall var lönar det sig att titta först? Den har ju en hel del år på nacken men tänkte att om det finns något typfel och det är lätt att fixa själv så gör jag det, då Miele reservdelar brukar vara tillgängliga länge.
Tack för svar.
Vår diskmaskin (Miele G 1173 SCVi) har börjat larma strax innan programmet är färdigt, och kör därefter pumpen kontinuerligt trots att allt vatten är borta och filtret är rent (den fortsätter att pumpa efter att man stängt av den, om man inte bryter strömmen). Jag har hittat en servicepanel på framsidan och efter att ha öppnat den noterat att det finns vatten på bottenplattan. Vattnet lyfter en flottör (pilen) kopplad till en kontakt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag avlägsnar vattnet med en vattensug så att flottören kommer ner, slutar pumpen gå. Men detta händer nu varje gång, mot slutet av körningen. Någon som har kunskap att hjälpa mig var jag borde felsöka? Kan det finnas något läckage någonstans, i så fall var lönar det sig att titta först? Den har ju en hel del år på nacken men tänkte att om det finns något typfel och det är lätt att fixa själv så gör jag det, då Miele reservdelar brukar vara tillgängliga länge.
Tack för svar.
Redigerat:
Gjorde ett test: med avstängd maskin och upptorkad bottenplatta hällde jag en fem-sex liter vatten i sumpen och väntade, utan att starta maskinen. Efter 5-10 minuter är bottenplattan våt igen. Betyder detta att läckaget är vid pumpen, eller finns det någon annan väg vattnet kan gå? Jag ser inte att det sipprar ut någonstans, men den lilla inspectionsluckan ger dock väldigt begränsad insyn.
Det är bara att köra igång och leta efter var det läcker... I mitt fall var det axeltätningen på cirkpumpen!
https://www.byggahus.se/forum/threads/miele-diskmaskin-lacker-vatten-vid-cirkulationspumpen.406068/
https://www.byggahus.se/forum/threads/miele-diskmaskin-lacker-vatten-vid-cirkulationspumpen.406068/
I min Miele var det gummibälgen som ansluter trumman mot avloppet som blivit punkterad av en bygel från en BH.
Bygeln hade letat sig in där, och eftersom bälgen/slangen blir trängre längre ner mot avloppspumpen, så hade den fastnat där och "gungade" hål i gummit till slut.
Jag fick exakt samma fenomen som du.
Bygeln hade letat sig in där, och eftersom bälgen/slangen blir trängre längre ner mot avloppspumpen, så hade den fastnat där och "gungade" hål i gummit till slut.
i en diskmaskin?Hannuse skrev:
I min Miele var det gummibälgen som ansluter trumman mot avloppet som blivit punkterad av en bygel från en BH.
I vår miele diskmaskin som hade samma symptom skvätte det över i påfyllningen på vänster sida när maskinen fyllde vatten. Vi har fått delen bytt och nya delen såg lite annorlunda ut men det skvätte ändå över. Vi har begränsat flödet med hjälp av vredet i disbänksblandaren. Då går det bra. För att kolla om det är samna fel så kan ni köra maskinen med vänstra plåten borttagen.
Tack för hjälpen. Lyfte ut diskmaskin och öppnade fler paneler. Lyckades på så sätt lokalisa läckaget till en slanganslutning till någon slags solennoid på vänsta sidan (framifrån sett):
Hur borde man fixa det här nu, ny slangklämma? Känns omöjligt att komma åt.
Logga in
Skapa konto
Hur borde man fixa det här nu, ny slangklämma? Känns omöjligt att komma åt.
Inte helt säker att det enbart var förhårdnad av gummit som orsakade läckaget (o-ringen var hård men inte sprucken eller spröd), tycker också att plastbygeln som "pressar" ihop o-ringskopplingen verkar ha tappat spänst. Hittade ingen matchande o-ring i i mitt eget sortiment, däremot flera tunnare med samma innerdiameter. Så gjorde en fuling och klämde in två st sådana istället för den gamla. Har nu kört tre program utan minsta läckage (bottenplåten är helt torr).
Tänker därmed att problemet är löst tills det blir dags för en ny diskmaskin.
Tänker därmed att problemet är löst tills det blir dags för en ny diskmaskin.
Tyckte det var intressant att hitta en sådan här avkapad enkarderlig tåt i maskinen bakom ena sidopanelen. Vad har Miele månne tänkt att den ska ha för funktion?
Den verkar inte spänningsatt, varken då diskmaskinen går eller annars.
Logga in
Skapa konto
Den verkar inte spänningsatt, varken då diskmaskinen går eller annars.
Klicka här för att svara