227 914 läst ·
351 svar
228k läst
351 svar
Microcement
Mycket snyggt!!!sunnis skrev:
La själv microcement i ett nytt badrum som är halvkaklat som alternativ till att måla väggen. Det sitter direkt på Lip tätskikt.
Fantastiskt material med många användningsområden. [bild]
Microcementen är dock väldigt svårfotat, svårt att få med detaljer och hur släpljuset ligger på, blir mycket liv med spottar.
Hur händig behöver man vara?
Vad använde du för märke?
Pris?
Tid?
Mycket frågor...
I det här fallet gjorde jag ingenting, tjänsten köptes in av byggfirman som hade helentreprenaden på badrumsbygget. Men materialet kommer från designcement och gjort av en utbildad målare.H Hasselhagen skrev:
"La själv" var väldigt missvisande i mitt inlägg
Topplacken är nu på i två lager och det gjorde enorm skillnad! Ytan liksom släpades ut och mattades ner så nu är det inte blankt längre. Bänkskivans kanter är jag inte helt nöjd med men det får duga. Det kräver nog en del träning att jobba med microcement för att få perfekt resultat. Jag kom på att göra egna bänkskivor med microcement pga extrem försening av måttbeställa bänkskivor från Ikea mitt i pågående köksrenovering så jag hade inte tid och ork att börja träna med microcement innan jag gjorde bänkskivorna vilket naturligtvis hade varit att föredra.H Hasselhagen skrev:
Kanterna är det svåra! Cementen blir väldigt vass så man måste slipa ordentligt och slipar man en halv sekund för länge har man slipat igenom och måste göra om vilket innebär ny torktid och att det drar ut på tiden. Det tog 4 dagar att göra bänskivorna från början till slut.
Eftersom köket är u format plus separat del med spis är det många meter bänkskiva. Om jag hade ett kök med endast en bänkskiva eller separata bänkskivor hade jag gjort dem på annan plats och lagt in dem klara. Jobbet smutsar ner enormt, särskilt slipningen, och slipdamm är ju som bekant svårt att helt komma undan
Härligt att det blev bättre!Q Queen15 skrev:Topplacken är nu på i två lager och det gjorde enorm skillnad! Ytan liksom släpades ut och mattades ner så nu är det inte blankt längre. Bänkskivans kanter är jag inte helt nöjd med men det får duga. Det kräver nog en del träning att jobba med microcement för att få perfekt resultat. Jag kom på att göra egna bänkskivor med microcement pga extrem försening av måttbeställa bänkskivor från Ikea mitt i pågående köksrenovering så jag hade inte tid och ork att börja träna med microcement innan jag gjorde bänkskivorna vilket naturligtvis hade varit att föredra.
Kanterna är det svåra! Cementen blir väldigt vass så man måste slipa ordentligt och slipar man en halv sekund för länge har man slipat igenom och måste göra om vilket innebär ny torktid och att det drar ut på tiden. Det tog 4 dagar att göra bänskivorna från början till slut.
Eftersom köket är u format plus separat del med spis är det många meter bänkskiva. Om jag hade ett kök med endast en bänkskiva eller separata bänkskivor hade jag gjort dem på annan plats och lagt in dem klara. Jobbet smutsar ner enormt, särskilt slipningen, och slipdamm är ju som bekant svårt att helt komma undan
Hoppas få se bild på färdigt (köks) resultat!
Lycka till med resten!
Nu är problemet att vissa partier blev sträva efter topplacket och jag vet inte varför. Större delen av ytorna blev bra men vissa partier ör så ytsträva att det är omöjligt att torka med en trasa över. Trasan fastnar faktiskt i bänken. Vad ska man göra nu? Hoppas att någon här i forumet har erfarenhet av detta!! Det är ju naturligtvis lönlöst att fråga Biltema om råd. Kan aldrig drömma om att de har sådana produktkunskaper.
Har bara haft det i ungefär ett år nu. Än så länge ingen som helst påverkan, dagligt duschande. Gissningsvis håller det hur bra som helst med tanke på vad det ursprungligen togs fram för.O oddiq skrev:
I Biltemas system är sealern INTE topplacket, det är skilda produkter. Enligt deras bruksanvisning behövs endast sealer om ytan ska utsättas för vatten.J jliljeha skrev: