Byggahus.se

Microcement

1. Kalle_Kiander
    Medlem · Södermanland · 114 inlägg

Kalle_Kiander

Medlem
    Är det någon här som testat microcement i badrum? Ska bygga hus och tycker det ser riktigt bra ut. Men hur är det med hållbarhet och kostnad, nån med koll? Eller finns det nån bättre teknik för liknande resultat? Hade även tänkt mig det som golv i kök och hall, då det är mjukare en klinker.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    microcement.jpg

Redigerat 28 apr 2016 00:43
  2. H
    Moderator · Stockholm · 43 524 inlägg

hempularen

Moderator
    Men finns det något typgodkännande för användning i badrum?

Jag googlade lite snabbt på det, det verkar rätt ovanligt i Sverige. Och därmed kan man misstänka att det inte finns något godkännande.

3. Kalle_Kiander

Kalle_Kiander

Medlem
  4. H

hempularen

Moderator
    Den skrivning de har på sin hemsida säger inget om enl. vilken standard de är godkända eller inom vilket område. Det kan betyda vad som helst, typ att de genomgått en kurs i sopsortering...

De finns inte listade på BKRs lista över certifierade.

Skrivningen att de genom sitt moderbolag är certifierade visar att de inte verkar veta hur det fungerar. En certifiering ligger dels på bolaget, dels på den enskilde arbetare som utför arbetet. Bolaget skall vara certifierat och den anställde skall ha en personlig certifiering.

Om jag fattar rätt så bygger metoden på att själva cementen skall vara tätskikt. Det är möjligt att det fungerar, men de följer i så fall ingen godkänd metod. Dvs. det finns i så fall inget svenskt typgodkännande av metoden, därmed kommer du att få problem med förs. bolaget om något händer. Och du kommer att få problem om du säljer bostaden, en kompetent bes. man kommer att slå ned på detta, ingen kommer att våga köpa bostaden till fullt pris.

• Laddar…
  5. Kalle_Kiander

Kalle_Kiander

Medlem
    Det verkar vanligast att den appliceras på bef klinker/kakel. Där har du då tätskiktet. Men jag ska kolla upp detta givetvis. Tack för inlägget, återkommer när jag vet mer!

6. H

hempularen

Moderator
    Aha.. Kakel eller klinker är aldrig tätt i sig själv, utan tätningen består av ett tätskikt under kaklet. Numera ofta en plastfolie som limmas med diverse speciallim. Men OM man nu har ett bra tätskikt under klinker, och spacklar över med detta "nya" material så är väl ingen större skada skedd, mer än att det fortfarande kommer att läcka den dag tätskiktets bästföre datum passerar.

• Laddar…
  7. Kalle_Kiander

Kalle_Kiander

Medlem
    Det vet jag, är inte helt grön ;-) Men billigast om man bygger nytt kanske är att köra plastmatta på golv och väggar, sen på med betongen. Har bett leverantören svara här i tråden.

• Laddar…
  8. H

hempularen

Moderator
    Företag får inte skriva i forumet. De kan få in genmäle om någon skriver något felaktigt. Men det skall i så fall förhands modereras via support@byggahus.se.

9. Kalle_Kiander

Kalle_Kiander

Medlem
    Ok. Men jag kan sammanfatta: Ett ytskikt behöver inte ha nån certifiering.

• Laddar…
  10. K
    Medlem · 433 inlägg

kuntri

Medlem
    Intressant! Har själv funderingar kring detta! Hur har det gått med era funderingar?

11. Kalle_Kiander

Kalle_Kiander

Medlem
    Vi har faktiskt släppt det helt. För mycket annat att stå i med husbygget. Blir klinkers och kakel "cement" 60*60 cm. Mörkare på golv och ljusare på vägg. Minimala fogar.

• Laddar…
  12. M
    Medlem · Skåne · 1 inlägg

microcement

Medlem
    Hej Kalle Synd att du väljer bort microcementerade ytor. Det är förbaskat snyggt och unikt i sin design. Och som du själv skriver så skall inte ytskikt vara certifierat. Finns ingen s.k godkänd kakel eller klinker heller på marknaden. Däremot måste tätskiktet vara godkänt av GVK.

13. K
    Medlem · Stockholm · 1 421 inlägg

ktm250

Medlem
    Men nä! GVK är inget godkännandeorgan. Det är en branschorganisation. Inte av utan enligt. Men om vi nu skulle ponera att det var så och ert ytskikt kräver godkänt av/enligt GVK så kan man alltså inte ha ert ytskikt på ett rollat tätskiktssystem?

Redigerat 2 jan 2017 13:02
  14. kapten_krok
    Husägare · 310 inlägg

kapten_krok

Husägare
    Hej!
    Lånar tråden lite.
    Det borde ju vara diffusionsöppet och därmed fungera i källarmiljö också, eller hur? :geek:

15. K
    Medlem · 77 inlägg

kribban

Medlem
    Också nyfiken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.