228 002 läst ·
351 svar
228k läst
351 svar
Microcement
Inte använt, men jättenyfiken på att göra detsamma!
Delge gärna om du får tips!
Delge gärna om du får tips!
Håller precis nu på att lägga Biltemas microcement på en hemma gjord bänkskiva av dubbla mdf skivor. Den är ljusgrå till färgen men har hällt i svart pigment. Får se hur det blir. Värdelösa instruktioner till Biltemas microcement dock!!! Står t ex inget alls om torktiden mellan lagrenA andhog skrev:
Brukar vara två timmar mellan lagren. Men så fort det är hårt så är det bara att köra vidare med nästa lager.Q Queen15 skrev:
Tar normalt mellan 1 till 4 timmar.
Bilden är efter 2 lager och grovslipning. Jag har förstått att det framför allt är vid slipningen man kan påverka utseendet. Ju finare slippapper typ polering desto mer skiftningar kan man få fram. Jag vill ha en bänkskiva med ett ganska flammigt och lite "rå" yta men den måste ju ändå vara helt slät så att den blir lätt att hålla ren.
Jag upplever inte att detta är svårt hittills, däremot känns slutresultatet väldigt oförutsägbart när man inte har någon erfarenhet
Jag upplever inte att detta är svårt hittills, däremot känns slutresultatet väldigt oförutsägbart när man inte har någon erfarenhet
Ser bra ut (det lilla som syns)
Är du nöjd med färgen?
Spännande att följa fortsättningen!
Är du nöjd med färgen?
Spännande att följa fortsättningen!
I nuläget är färgen mörkgrå men jag vill inte experimentera med ytterligarepigmentpulver. Det var oerhört svårt att blanda pulvret i den färdigblandade cementen. Jag är helt nöjd även om det inte blir kolsvart. Tror detta blir snyggare. Svårt med hörn och kanter på en bänkskiva . Har precis lagt ett ytterligarelager pga att jag råkade slipa igenom på flera ställen.
Obehandlad är ytan väldigt vass, man måste slipa ordentligt och särskilt kanterna blir lätt så vassa att man man riva sig på dem om man inte slipar ordentligt. Men rätt som det är har man råkat slipa igenom
Obehandlad är ytan väldigt vass, man måste slipa ordentligt och särskilt kanterna blir lätt så vassa att man man riva sig på dem om man inte slipar ordentligt. Men rätt som det är har man råkat slipa igenom
Så här ser det ut efter 2 lager före slipning. Betydligt svartare färg än efter slipning men jag tänker att den kanske mörknar igen när man lägger på sekler?H Hasselhagen skrev:
Ser inte ut som att att ytan är slät? Är den det?Q Queen15 skrev:I nuläget är färgen mörkgrå men jag vill inte experimentera med ytterligarepigmentpulver. Det var oerhört svårt att blanda pulvret i den färdigblandade cementen. Jag är helt nöjd även om det inte blir kolsvart. Tror detta blir snyggare. Svårt med hörn och kanter på en bänkskiva . Har precis lagt ett ytterligarelager pga att jag råkade slipa igenom på flera ställen.
Så här ser det ut efter 2 lager före slipning. Betydligt svartare färg än efter slipning men jag tänker att den kanske mörknar igen när man lägger på sekler?
Ytan kan göras så slät man vill! Det är klart att en bänkskiva måste vara slät så tillvida att den har en "mjuk" ytfinish så att den är lätt att torka av men i övrigt är det en smaksak om man vill ha ojämnheter och flammighet eller inte. Det beror på hur man slipar. Jag vill gärna ha ett mer stenlikt utseende och slipar därmed inte ner varje ojämnhet. Men, som sagt, den är helt mjuk och "len" att ta på. Det går åt MYCKET tid till slipning! Jag använder "slipmus" med 80, 120 och 240 slippapper. Jag provade med excenterslipen för att göra jobbet snabbare men avslutade det försöket direkt då jag upplevde att den slipar för aggressivt. Lagret microcement är ju endast några millimeter så man får slipa försiktigtF Fsund77 skrev: