228 052 läst ·
351 svar
228k läst
351 svar
Microcement
Det ska man nog göra, inte minst för att få en bra vidhäftning till plastmattan.petter87 skrev:
https://fest-gb.shoplo.com/collection/frontpage/10-m2-reinforcement
Har ett badrum med kakel sedan -92. Renoverat innan vi flyttade in.GustavoGG1 skrev:
Tätskikt? Inte en aning... kaklet går inte ändra upp till taket utan där är enbart målat.
Tror du/ni att jag kan renovera direkt på kaklet? Eller måste jag förbereda på annat sätt om/när jag inte vet ang. tätskikt?
Vill prova att göra själv och är nybörjare, om man säger så...
Ytterligare fråga: kan man lägga på kakel som ha sk ytskikt?H Hasselhagen skrev:Har ett badrum med kakel sedan -92. Renoverat innan vi flyttade in.
Tätskikt? Inte en aning... kaklet går inte ändra upp till taket utan där är enbart målat.
Tror du/ni att jag kan renovera direkt på kaklet? Eller måste jag förbereda på annat sätt om/när jag inte vet ang. tätskikt?
Vill prova att göra själv och är nybörjare, om man säger så...
Och vad är skillnaden på yt- och tätskikt?
Måste bara dubbelkolla! körde du FESTkontakt men glasfibernätet och sedan efter det det FESTgrunt när det kommer till golvet eller körde du bara en av dem? kan inte hitta i instruktionerna att man skall köra både och?Verga skrev:
Rekommendationen var att rugga och tvätta ytan på befintligt kakel och sedan applicera;
[länk]
Därefter avsluta med;
[länk]
Jag valde färg FF7001 med matt sealer.
Detaljerade instruktioner för varje kit finns på respektive länk och här kommer en länk til videon;
[länk]
Nu är golvet gjort och FESTGRUNT är pårollad. Väntar på att det ska torka för att sedan lägga på FESTFLOOR GO.
@DjuDju du kanske har möjlighet att svara på hur du gjorde? om du körde båda eller bara den ena?dbH skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4 kvm fult hallgolv. Golvvärme i hela plattan.
Räcker det med Festfloor Go! eller behöver jag armeringsnätet också?
Om jag vill jämna ut även urtaget för en vägg till vänster, behöver jag flytspackla då eller går det att bygga up med microcement? Kommer antagligen såga av längs med den linjen istället men har inte bestämt mig.
Det där vart jag också förbryllad över. Enligt bild:dbH skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men enligt deras FAQ:
FestKontakt is a bonding bridge whose task is to increase the adhesion of microcement to the substrate. It is usually used on slippery surfaces such as tiles. FestGrunt is a primer that levels the absorbency of the substrate. Due to different properties, they should not be used interchangeably.
Så jag landade i att man inte skall eller behöver köra primern om man kör festkontakt
Fastän i instruktionen står det ju att båda ska användas, och sedan i texten efter att de har olika egenskaper och därför inte är utbytbara mot varandra. Dvs man måste köra respektive produkt enligt instruktionen och därmed ha båda.J J-O skrev:
Ursäkta otydligheten. Men menade att man inte ska köra primern efter festkontakt. Eller har jag missförstått?C cffol skrev:
Då det uttryckligen står att festkontakt är till för att optimera fästförmågan till microcementen.
FestGrunt först i två omgångar (andra omgången valfri) sedan FestKontakt och därefter vidare...J J-O skrev:
Man kan inte byta ut dem mot varandra. Så läser jag instruktionen och tycker inte att det finns någon otydlighet.
Det jag tyckte var oklart var om man skulle köra primer innan microcementen ovanpå förstärkningen. Hade nog en del att göra med att när man beställde, kom det i alla fall till mig, i två olika paket och olika leveranser med två olika instruktioner varav primern följde med microcementen. Det blev lite förvirrande. Jag körde dock enligt bild.C cffol skrev:
toppen! Med andra ord använde du inte Festgrunt alls? Så som jag förstår det kan man ha det istället för festkonster om man lägger på plana ytor typ betonggolv.DjuDju skrev: