J jliljeha skrev:
[bild]

4 kvm fult hallgolv. Golvvärme i hela plattan.

Räcker det med Festfloor Go! eller behöver jag armeringsnätet också?

Om jag vill jämna ut även urtaget för en vägg till vänster, behöver jag flytspackla då eller går det att bygga up med microcement? Kommer antagligen såga av längs med den linjen istället men har inte bestämt mig.
1. Du ska armera hela ytandär du ska lägga microcement
2. Microcement bygger endast 3mm, du ska absolut inte lägga mer än så, risken är att den spricker. Du bör flytspackla jämnt med ök. klinker.

• Gilla
jliljeha
  • Laddar…
H Hasselhagen skrev:
Har ett badrum med kakel sedan -92. Renoverat innan vi flyttade in.
Tätskikt? Inte en aning... kaklet går inte ändra upp till taket utan där är enbart målat.
Tror du/ni att jag kan renovera direkt på kaklet? Eller måste jag förbereda på annat sätt om/när jag inte vet ang. tätskikt?
Vill prova att göra själv och är nybörjare, om man säger så...
Om badrum ska endast "fräscha upp" du behöver inte oroa dig för tätskikt, det är bara rengöra, prima, armera och lägga microcement på ( viktigt är att kolla om de som gjorde badrum gjorde det enligt branschregler, alltså gör en sk. inspektion)

GustavoGG1 GustavoGG1 skrev:
1. Du ska armera hela ytandär du ska lägga microcement
2. Microcement bygger endast 3mm, du ska absolut inte lägga mer än så, risken är att den spricker. Du bör flytspackla jämnt med ök. klinker.
Kommer såga av det som sticker ut så att det blir en rak kant. Har beställt idag! Valde den vanliga cementgråa färgen, FF7035.

Är 40-korn lagom att rugga upp klinkersen innan jag börjar?

Ja, det gör det

Kom ihåg att lägga lite fix med en bredspackel på fogningen så att det blir en slät och jämnt yta(y)(y)

Har ingen fix hemma, antar att det funkar lika bra med kakelfog? Det har jag en påse som står och dräller.. :-)

J jliljeha skrev:
Har ingen fix hemma, antar att det funkar lika bra med kakelfog? Det har jag en påse som står och dräller.. :)
Drh
Ja

Om badrum ska endast "fräscha upp" du behöver inte oroa dig för tätskikt, det är bara rengöra, prima, armera och lägga microcement på ( viktigt är att kolla om de som gjorde badrum gjorde det enligt branschregler, alltså gör en sk. inspektion)
Kom ihåg att lägga lite fix med en bredspackel på fogningen så att det blir en slät och jämnt yta(y)(y)
Behöver man alltså spackla fogar i kaklet innan man rengör och primar?

Det skadar säkerligen inte. Mwn kör du med Festfloors reinforcement behöver du inte göra det. Två lager och armeringen tar hand om fogar och eventuella fogsprång utan problem.

• Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
H Hasselhagen skrev:
H Hasselhagen skrev:
Rengör, laga, prima, armera ,läga microcement.
Att laga är inget måste , men jag skulle rekommendera eftersom fogning kan speglas igenom microcement.

dbH dbH skrev:
toppen! Med andra ord använde du inte Festgrunt alls? Så som jag förstår det kan man ha det istället för festkonster om man lägger på plana ytor typ betonggolv.
Precis så! Använde Festgrunt som slutfininsh innan sealern. Men bara då.

DjuDju DjuDju skrev:
Precis så! Använde Festgrunt som slutfininsh innan sealern. Men bara då.
Alla har sitt sätt att jobba, själv använder Cimenart

Peter2400 Peter2400 skrev:
Så länge mattan är helt stum mot underlagen och inte sviktar på något sätt, så kommer det gå jättebra.
hur ska man tänka här. Beror ju på hur tjockt lagret blir men känns som de kommer bli tight i brunnen här med att lägga tillbaka locket.

• Hand håller ett öppet, rundat brunnslock bredvid brunnen på ett mönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn med öppet lock som visar utrymmet under, indikerar fråga om plats för isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hasselhagen
  • Laddar…
petter87 petter87 skrev:
hur ska man tänka här. Beror ju på hur tjockt lagret blir men känns som de kommer bli tight i brunnen här med att lägga tillbaka locket.[/QUOTE
Man brukar läga ett ny sill
petter87 petter87 skrev:
hur ska man tänka här. Beror ju på hur tjockt lagret blir men känns som de kommer bli tight i brunnen här med att lägga tillbaka locket.

Man lägeren ny sill

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.