225 844 läst ·
351 svar
226k läst
351 svar
Microcement
1. Du ska armera hela ytandär du ska lägga microcementJ jliljeha skrev:[bild]
4 kvm fult hallgolv. Golvvärme i hela plattan.
Räcker det med Festfloor Go! eller behöver jag armeringsnätet också?
Om jag vill jämna ut även urtaget för en vägg till vänster, behöver jag flytspackla då eller går det att bygga up med microcement? Kommer antagligen såga av längs med den linjen istället men har inte bestämt mig.
2. Microcement bygger endast 3mm, du ska absolut inte lägga mer än så, risken är att den spricker. Du bör flytspackla jämnt med ök. klinker.
Om badrum ska endast "fräscha upp" du behöver inte oroa dig för tätskikt, det är bara rengöra, prima, armera och lägga microcement på ( viktigt är att kolla om de som gjorde badrum gjorde det enligt branschregler, alltså gör en sk. inspektion)H Hasselhagen skrev:Har ett badrum med kakel sedan -92. Renoverat innan vi flyttade in.
Tätskikt? Inte en aning... kaklet går inte ändra upp till taket utan där är enbart målat.
Tror du/ni att jag kan renovera direkt på kaklet? Eller måste jag förbereda på annat sätt om/när jag inte vet ang. tätskikt?
Vill prova att göra själv och är nybörjare, om man säger så...
Kommer såga av det som sticker ut så att det blir en rak kant. Har beställt idag! Valde den vanliga cementgråa färgen, FF7035.GustavoGG1 skrev:
Är 40-korn lagom att rugga upp klinkersen innan jag börjar?
Ja, det gör det
Kom ihåg att lägga lite fix med en bredspackel på fogningen så att det blir en slät och jämnt yta

GustavoGG1 skrev:
GustavoGG1 skrev:
Behöver man alltså spackla fogar i kaklet innan man rengör och primar?GustavoGG1 skrev:
H Hasselhagen skrev:
Rengör, laga, prima, armera ,läga microcement.H Hasselhagen skrev:
Att laga är inget måste , men jag skulle rekommendera eftersom fogning kan speglas igenom microcement.
hur ska man tänka här. Beror ju på hur tjockt lagret blir men känns som de kommer bli tight i brunnen här med att lägga tillbaka locket.Peter2400 skrev:
petter87 skrev:
hur ska man tänka här. Beror ju på hur tjockt lagret blir men känns som de kommer bli tight i brunnen här med att lägga tillbaka locket.[/QUOTE
Man brukar läga ett ny sill
petter87 skrev:
Man lägeren ny sill