Tack för tips! Blev såhär med Stegborr. Rätt ok!

• Färdigt resultat av hål borrat med stegborr där en rörmontering är installerad vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Nu är hela badrummet klart och första duschen avklarad

• Nyrenoverat badrum med upplyst rund spegel, handfat, toalett och duschvägg.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
filippac och 20 till
  • Laddar…
Wow! Bra jobbat! (y)
Lägg gärna in före/efter bild!

H Hasselhagen skrev:
Wow! Bra jobbat! (y)
Lägg gärna in före/efter bild!
Här har du

• Renoverat badrum med vita kakelväggar, blå dekorremsor, duschhörna, handfat och toalett.
    Skapa konto
  • Modärnt badrum med stort rund spegel, vägghängt handfat och toalett, och en glasavdelad dusch.
    Skapa konto
  • Gilla
verobar och 21 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den skrivning de har på sin hemsida säger inget om enl. vilken standard de är godkända eller inom vilket område. Det kan betyda vad som helst, typ att de genomgått en kurs i sopsortering...

De finns inte listade på BKRs lista över certifierade.

Skrivningen att de genom sitt moderbolag är certifierade visar att de inte verkar veta hur det fungerar. En certifiering ligger dels på bolaget, dels på den enskilde arbetare som utför arbetet. Bolaget skall vara certifierat och den anställde skall ha en personlig certifiering.

Om jag fattar rätt så bygger metoden på att själva cementen skall vara tätskikt. Det är möjligt att det fungerar, men de följer i så fall ingen godkänd metod. Dvs. det finns i så fall inget svenskt typgodkännande av metoden, därmed kommer du att få problem med förs. bolaget om något händer. Och du kommer att få problem om du säljer bostaden, en kompetent bes. man kommer att slå ned på detta, ingen kommer att våga köpa bostaden till fullt pris.
Microcement är en ytskikt, den fungerar inte som tätskikt, ska man använda Microcement I ett ny badrum ska tätskikt appliceras enligt reglerna

• Gilla
Hojte och 1 till
  • Laddar…
GustavoGG1 GustavoGG1 skrev:
Microcement är en ytskikt, den fungerar inte som tätskikt, ska man använda Microcement I ett ny badrum ska tätskikt appliceras enligt reglerna
Sant och dom skriver ju även på hemsida att det blir lättare skador i ett nytt badrum för det bara är gips och tätskikt bakom.

Vilket gjort att jag backat lite från tanken på microcement i det nya badrummet på andra våning när jag väl ska starta det projektet.
Känns som att det kan bli som putskakor som släpper :thinking: av lite stötar

Hojte Hojte skrev:
Sant och dom skriver ju även på hemsida att det blir lättare skador i ett nytt badrum för det bara är gips och tätskikt bakom.

Vilket gjort att jag backat lite från tanken på microcement i det nya badrummet på andra våning när jag väl ska starta det projektet.
Känns som att det kan bli som putskakor som släpper :thinking: av lite stötar
man lägger ett lager fix innan man appliceras microcement, samt att man måste armera väggar och golv med nät, så du ska inte va orolig över de. J

Skulle vara intressant om det gjordes ett oberoende test i vilken utsträckning tätskikt behövs när man kör microcement. Den skall ju vara tät i sig och så även ytbehandlingen. I alla fall varianten som festfloor säljer.
Kör man tätskikt + fix och sen microcementen får man ju dubbla tätskikt ,vilket förvisso inte spelar någon större roll iom att fixet är okänsligt.

Gissningsvis skulle det räcka gott och väl med brunnsmanschett, rörmanschetter och hörnremsor om microcementen och ytbehandlingen appliceras korrekt.

J J-O skrev:
Skulle vara intressant om det gjordes ett oberoende test i vilken utsträckning tätskikt behövs när man kör microcement. Den skall ju vara tät i sig och så även ytbehandlingen. I alla fall varianten som festfloor säljer.
Kör man tätskikt + fix och sen microcementen får man ju dubbla tätskikt ,vilket förvisso inte spelar någon större roll iom att fixet är okänsligt.

Gissningsvis skulle det räcka gott och väl med brunnsmanschett, rörmanschetter och hörnremsor om microcementen och ytbehandlingen appliceras korrekt.
Det jag vet enligt tillverkare, microcement är vattentålig dock fungerar ej som tätskikt.

DjuDju DjuDju skrev:
Här har du
Snyggt

GustavoGG1 GustavoGG1 skrev:
Det jag vet enligt tillverkare, microcement är vattentålig dock fungerar ej som tätskikt.
Som jag förstått det finns det olika typer av microcement, motståndskraften mot vatten beror på vilken polymer som används i blandningen. Ursprunget var väl som skydd på skeppsskrov har jag för mig.

Tack @DjuDju & @Verga för inspirationen! Riktigt fint jobb ni gjort! Har precis fått min beställning och skall nästa helg mjukstarta med golv i hall och gästtoalett! Sedan drar vi ingång med hela spaavdelningen nere i källaren om resultatet blir som förväntat!

• Gilla
Havi_ och 5 till
  • Laddar…
Även jag kommer testa, istället för att bila bort terrakotttaklinkersen i hallen tänkte jag lägga microcement på. Eftersom resten av golven byts ut och kommer bygga några mm till så hoppas jag att det blir snyggt!

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Ska hämta ut ett paket från festfloor idag.
Nog dags att åka från kontoret snart:thinking:

J jliljeha skrev:
Även jag kommer testa, istället för att bila bort terrakotttaklinkersen i hallen tänkte jag lägga microcement på. Eftersom resten av golven byts ut och kommer bygga några mm till så hoppas jag att det blir snyggt!
Detta du vill bli av med?

• Keramikplattor i brunt och terrakotta på ett köksgolv.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.