227 848 läst ·
351 svar
228k läst
351 svar
Microcement
Wow! Bra jobbat! 
Lägg gärna in före/efter bild!
Lägg gärna in före/efter bild!
Microcement är en ytskikt, den fungerar inte som tätskikt, ska man använda Microcement I ett ny badrum ska tätskikt appliceras enligt reglernaH hempularen skrev:Den skrivning de har på sin hemsida säger inget om enl. vilken standard de är godkända eller inom vilket område. Det kan betyda vad som helst, typ att de genomgått en kurs i sopsortering...
De finns inte listade på BKRs lista över certifierade.
Skrivningen att de genom sitt moderbolag är certifierade visar att de inte verkar veta hur det fungerar. En certifiering ligger dels på bolaget, dels på den enskilde arbetare som utför arbetet. Bolaget skall vara certifierat och den anställde skall ha en personlig certifiering.
Om jag fattar rätt så bygger metoden på att själva cementen skall vara tätskikt. Det är möjligt att det fungerar, men de följer i så fall ingen godkänd metod. Dvs. det finns i så fall inget svenskt typgodkännande av metoden, därmed kommer du att få problem med förs. bolaget om något händer. Och du kommer att få problem om du säljer bostaden, en kompetent bes. man kommer att slå ned på detta, ingen kommer att våga köpa bostaden till fullt pris.
Sant och dom skriver ju även på hemsida att det blir lättare skador i ett nytt badrum för det bara är gips och tätskikt bakom.GustavoGG1 skrev:
Vilket gjort att jag backat lite från tanken på microcement i det nya badrummet på andra våning när jag väl ska starta det projektet.
Känns som att det kan bli som putskakor som släpper
man lägger ett lager fix innan man appliceras microcement, samt att man måste armera väggar och golv med nät, så du ska inte va orolig över de. JHojte skrev:
Sant och dom skriver ju även på hemsida att det blir lättare skador i ett nytt badrum för det bara är gips och tätskikt bakom.
Vilket gjort att jag backat lite från tanken på microcement i det nya badrummet på andra våning när jag väl ska starta det projektet.
Känns som att det kan bli som putskakor som släpperav lite stötar
Skulle vara intressant om det gjordes ett oberoende test i vilken utsträckning tätskikt behövs när man kör microcement. Den skall ju vara tät i sig och så även ytbehandlingen. I alla fall varianten som festfloor säljer.
Kör man tätskikt + fix och sen microcementen får man ju dubbla tätskikt ,vilket förvisso inte spelar någon större roll iom att fixet är okänsligt.
Gissningsvis skulle det räcka gott och väl med brunnsmanschett, rörmanschetter och hörnremsor om microcementen och ytbehandlingen appliceras korrekt.
Kör man tätskikt + fix och sen microcementen får man ju dubbla tätskikt ,vilket förvisso inte spelar någon större roll iom att fixet är okänsligt.
Gissningsvis skulle det räcka gott och väl med brunnsmanschett, rörmanschetter och hörnremsor om microcementen och ytbehandlingen appliceras korrekt.
Det jag vet enligt tillverkare, microcement är vattentålig dock fungerar ej som tätskikt.J J-O skrev:Skulle vara intressant om det gjordes ett oberoende test i vilken utsträckning tätskikt behövs när man kör microcement. Den skall ju vara tät i sig och så även ytbehandlingen. I alla fall varianten som festfloor säljer.
Som jag förstått det finns det olika typer av microcement, motståndskraften mot vatten beror på vilken polymer som används i blandningen. Ursprunget var väl som skydd på skeppsskrov har jag för mig.GustavoGG1 skrev:
Detta du vill bli av med?J jliljeha skrev: