Hej!

Snart ska jag installera microcement i mitt nya minibadrum (med dusch) på en kvadratmeter. Jag vill försöka, om det går, att undvika det polyuretan-lack som finns med i alla microcement-kit och istället hitta ett plastfritt sista skikt. Har kollat på vattenglas som ett exempel men en säljare (av microcement) säger att det som fungerar på vanlig betong (som då vattenglas är menar att fungera till) fungerar inte på microcement. Någon kunnig på detta område?

Tack

F Fisksvansen skrev:
Hej!

Snart ska jag installera microcement i mitt nya minibadrum (med dusch) på en kvadratmeter. Jag vill försöka, om det går, att undvika det polyuretan-lack som finns med i alla microcement-kit och istället hitta ett plastfritt sista skikt. Har kollat på vattenglas som ett exempel men en säljare (av microcement) säger att det som fungerar på vanlig betong (som då vattenglas är menar att fungera till) fungerar inte på microcement. Någon kunnig på detta område?

Tack

Det finns bara två tillverkare som gör microcement som passar dig
Du behöver en microcement som är tätt som andas också (inget MicroPool eller liknande).

Fabrikanten rekommenderad alltid lite lack till den microcementen också.
Varför ?
Om det ramlar tandkräm, schampoo, kaffe och så vidare kan det fastna hård i dem små porerna.
Det kan bli svårt att ta bort.

Om det finns lite lack över (microcementen suger inte lacken), fastnar det på lacken, inte på microcement.
Lacken gör att städa blir mycket lättare och minskar risken att syror eller andra vätskor skadar ytan på microcement.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.