T Thomas_Blekinge skrev:
I denna tråd och samhället just nu är det lätt att flyta med vågen och säger att allt är så jävligt för kvinnorna och att man ska sluta med att antasta mm.
Fel, det har aldrig varit att flyta med vågen att ta del av kvinnors berättelser och försöka göra något åt det. Tvärtom, det har varit motvind och uppförsbacke hela vägen.
På 80-talet var jag med om att starta en av de tidiga kvinnojourerna i landet. Det var helt och hållet ett ideellt arbete. Rubriken i tidningen sitter som eldskrift fortfarande:

" Vi hatar inte män"

• Gilla
Askolnikova och 2 till
  • Laddar…
O
Jag kände på mig att folk skulle missförstå mig... Men det är som vanligt man väljer att tolka saker som det passar en. Jag har skrivit tidigare i den här tråden att det naturligtvis inte är okej att lägga en hand på någons lår bara så där. Eller tafsa på någons bröst. eller andra kropps delar. Men om man har svårt för att folk är fulla då är inte krogen det bästa stället att vara.
Om man har svårt för att folk tar kontakt med en så kanske man inte ska vara på en krog.
(självklart skall människan sluta om man säger ifrån gör man inte det så är det ett problem.)

Jag kan inte se att det är fel att man pratar med folk på krogen, eller kanske raggar.
Men någon kanske kan berätta det för mig.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
O
A Abies koreana skrev:
Hoppsan, nu blev det väl lite tokigt i alla fall. Du kan inte mena allvar med att kvinnor ytterligare skall inskränka sin närvaro i det offentliga utrymmet om man inte vill utsättas för att bli tafsad på???
Joggingspåret är också en farlig plats, där sker våldtäkter ibland och jag kan tala om för dig hur obehagligt många kvinnor upplever ett joggingspår. Många avstår eller så ser man alltid till att ha sällskap men det inkräktar utan tvivel på kvinnors livsutrymme.
På 90-talet hävdade en del poliser att kvinnor borde klä sig på ett mindre utmanande sätt för att slippa bli våldtagna. Nu var det ett dåligt råd eftersom även gamla damer råkar ut för övergrepp. Det är inte brottsoffret som skall ändra sitt beteende utan gärningsmannen, basta!
Du skall inte tala om för mig att min och andra kvinnors rädsla är överdriven för du har ingen aning om den alltid närvarande försiktigheten och rädslan i kvinnors liv. Vi lever med den och är så vana vid den att vi inte alltid ens reflekterar över den, den bara finns där och har alltid funnits i våra liv när vi rör oss på offentliga platser. Du kan inte mena allvar, att statistik över överfallsvåldtäkter skulle minska vår rädsla, då har du inte förstått något alls. Våldtäkt är det näst värsta som kan drabba en kvinna, samma för en man gissar jag, bara mord är värre.
Tja all rädsla är inte rationell. Men jag har aldrig förringat folks rädsla, men om vi ser till risker så är det större risk att en man råkar ut får något en än kvinna. Men inte är jag rädd för den delen när jag är ute. Är det många kvinnor som känner en sådan rädsla du pratar om? Det kan inte vara bra, då måste man må fruktansvärt dåligt. Då kanske statistik kan vara bra? Om man är så livrädd för att bli våldtagen fast risken är så liten kanske ni på kvinnojourerna jobba lite på den biten? Det är bra mycket farligare att åka bil, tvekar du någonsin inför att åka bil av den anledningen?
Men är man rädd så är man. Rädslan är som jag skrev oftast inte rationell eller logisk. Men den finns där ändå. Och är man rädd får något som ändå som tur var inte sker speciellt ofta
kanske man ändå bör bearbeta rädslan.
Att bli misshandlad kan vara riktigt jobbigt för den som råkar ut för det därför ska vi inte jämföra. Vad är det som säger att det ena är värre än det andra? Det är upp till varje brotts offer att känna. Kan man verkligen seriöst jämföra? Sen tror jag att det är värre och bli våldtagen än mördad, förut satt att man slipper lida. De anhöriga lider dock mer av mordet. Men "fördelen" med att bli mördad är att man slipper allting. En våldtäkt eller misshandel lever man kvar med ärren och rädslan.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
O
Anna_H Anna_H skrev:
Vad gäller familjerätten så handlar ju även det om jämställdhet och feminism, där #metoo-kampanjen ingår. Män kommer alltså att tjäna på ett mer jämställt samhälle, med ett jämnare uttag av VAB och föräldrapenning, jämnare tilldelning av chefs- och styrelseposter, jämnare löner osv.

Sjuksyster finns inget som heter.
Sjuksköterska är en titel på ett specifikt yrke, och skötare är ett annat yrke, nämligen inom mentalvården, de är ofta socionomer i grunden, vilket en sjuksköterska inte är, vårdare är också ett specifikt yrke. Visst vore det bra med könsneutrala benämningar även där, men de är som sagt redan upptagna.

Vad gäller krogen så menar jag att den som inte kan uppföra sig när hen är full bör ta itu med sina alkoholproblem istället för att säga till andra att låta bli att gå ut. Notera att man kan ha alkoholproblem utan att vara alkoholist. Dit hör tex problem med att visa respekt mot andra människor i onyktert tillstånd.
Jag hoppas att du inte tycker att det är så farligt om man säger nämndeman? eller liknande? För ditt resonemang var annars skrämmande.
Vad jag menar med jämlikhet i familjerätten handlar inte om triviala saker som föräldrapenning och VAB. utan om saker som vårdnad om barnen. Tyvärr är det alltför ofta som pappan inte får vårdnaden pga fördomar. Det är samma sak inom socialtjänsten där finns det alltför många som har inställningen att det bara är mamman som är bäst lämpad till att ta hand om barnet. Där vore bra om man kunde jobba på jämlikheten.
Så visst finns det tillfällen där mannen har det svårare än kvinnan. Jämlikhet absolut, men åt båda hållen. Det börjar gå för långt ibland när det gäller jämlikhet tyvärr.

Eftersom ingen tror mig men jag måste ändå säga det, jag har inga som helst problem med att kvinnor tjänar mer än mig har bättre arbetsuppgifter än mig. Jag har alltid sett kvinnan som min jämlike. Jag har inte som helst problem att ta order av en kvinna. Det skulle aldrig falla mig in att tafsa på en tjej, eller komma med kommentarer av sexuell natur eller förolämpande pga könet. Min fru tjänar mer pengar än mig, det gör mig ingenting. Det är bra att någon tjänar på i hemmet. De män jag känner har liknande inställning som mig.

T Thomas_Blekinge skrev:
Om jag skulle jobba i den branchen och någon skulle kalla mig sköterska så skulle jag tycka det är rent olämpligt och kollossalt fel.
Attans otur för dig. Det finns många manliga sådana, pratade så sent som förra veckan med en Tony.

O Odjuret skrev:
Jag kan inte se att det är fel att man pratar med folk på krogen, eller kanske raggar.
Men någon kanske kan berätta det för mig.
Nej, det är inte fel. Problemet uppstår först när männen inte är lyhörda för reaktionerna på det de säger (eller gör). Många män bryr sig nämligen inte om sådant, utan kör på tills kvinnan ger upp.

Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det är inte fel. Problemet uppstår först när männen inte är lyhörda för reaktionerna på det de säger (eller gör). Många män bryr sig nämligen inte om sådant, utan kör på tills kvinnan ger upp.
Om det är krogen som diskuteras så är min erfarenhet snarare den motsatta. Det kanske är en åldersfråga, jag är i 40-årsåldern.

Jag har aldrig pratat med någon som uttryckt de här känslorna. Däremot är det många kvinnor som menat att män är alldeles för flata, fega och inte tar initiativ.

Men nu är frånskilda 40-åringar kanske ingen bra urvalsgrupp. :D

I
Anna_H Anna_H skrev:
Attans otur för dig. Det finns många manliga sådana, pratade så sent som förra veckan med en Tony.
Finns det djursköterskor? Har aldrig hört det, skötare heter det. Alltså = manligt yrke?
Jag tycker också det är knas med sjuksköterska för män men inser att risken/rädslan finns om man skulle kalla män i yrket sjukskötare, det kunde cementera en ny yrkesgrupp som förmodligen hade högre lön/status än sköterskorna. Lösningen torde vara att få bort alla genus från yrkeskategorierna, nya enhetliga namn vore lösningen. Såsom smed, snickare, rörläggare elektriker etc.

O Odjuret skrev:
När ska familjerätten bli mer neutral? Idag är det väldigt svårt för en man att vinna ett mål där.
Familjerätten är en verksamhet inom Socialtjänsten som bl.a ansvarar för frågor om boende, umgänge och vårdnad när det gäller barn vid separationer.
Familjerätten skall absolut inte vara neutral utan följa lagstiftningen utifrån barnets bästa. Allt annat är tjänstefel.

Familjerätten utreder och underställer sin utredning till domstolen. Domstolen fattar beslutet.

A Abies koreana skrev:
Ni har förstått och ännu bättre, ni är inte tysta av rädsla för att bli förlöjligade utan ni är modiga och säger vad ni tycker. Jo, det krävs en del mod att skriva det ni skriver.
Det finns män och kvinnor som alltid ser alla andra som människor i första hand och som kön först på andra eller tredje plats.
Det är ofta samma mäniskor som inte finner sig i att bli trampade på eller objektifierade, och som därför alltid utgår ifrån att ingen annan heller vill bli toppriden.

Jag hoppas att jag hör till dem.

Kanske det kan kallas ett alternativt mansideal. Lättare att hålla högt då det inte handlar om att trycka ner någon. Men jag tycker att det tänkandet blir för trångt. Det finns inget i det idealet som inte precis lika gärna en kvinna kunde stå för.

Om jag är en bra människa så är jag också en bättre man. En person som envist hävdar sin, eller andras, rätt att kränka andra kan inte förlöjliga mig. Det kräver inget mod att stå upp mot det.

Mvh Findus

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
O
A Abies koreana skrev:
Familjerätten är en verksamhet inom Socialtjänsten som bl.a ansvarar för frågor om boende, umgänge och vårdnad när det gäller barn vid separationer.
Familjerätten skall absolut inte vara neutral utan följa lagstiftningen utifrån barnets bästa. Allt annat är tjänstefel.

Familjerätten utreder och underställer sin utredning till domstolen. Domstolen fattar beslutet.
Nu måste du skrivit fel, familjerätten ska väl vara neutral i sin bedömning? Barnets bästa är en självklarhet. Tyvärr är inte familjerätten neutral idag utan det är väldigt ofta som den dömer i mammans favör. Det är ett allvarligt faktum som det inte pratas om så mycket tyvärr. Lagstiftningen har tyvärr inte hängt med helt. Men nu är den nästan ikapp. Men det hjälper tyvärr inte så mycket när besluten oftast inte är neutrala. Det är tyvärr en bister sanning. Vilket är det jag skrivit några gånger.

O
Anna_H Anna_H skrev:
Du verkar ha väldigt dålig erfarenhet av män. Vad har du råkat utför som gör att du anser att många män inte bryr sig utan kör på? Men varför går inte kvinnan om han börjar bli jobbig? fortsätter han så går man till vakten, om inte vakten finns så kan man prata med någon i personalen. Inte känna sig tvingade att göra något. Det finns så många steg före. Varför gör man inte detta?

Förresten samtyckeslagen som är på gång, tror du att den kommer ha någon effekt?
Jag hoppas faktiskt att du inser att den bara är ett spel för gallerierna. Om någon vill våldta en tjej eller kille så spelar inte samtycket någon större roll det hörs liksom på namnet... våldtäkt.
Samtycke? det krävs redan idag. Annars så blir det liksom våldtäkt. Det räcker att säga nej.
Om jag minns rätt så krävs det mindre en så. Jag kan påstå att du sa ja.... Ännu krävs det inget underskrivet papper för att sex. Eller en app i telefonen där man skriver under med e-legitimation Så det är en papperstiger. Den kommer inte få fler dömda tyvärr. Men det är framför allt en bevis fråga. Det viktigaste är att man gör en anmälan så fort som möjligt och helst åker till sjukhuset direkt. framför allt inte duschar. Så att eventuella bevis kan hittas.¨
"tyvärr" blir det nog ofta att man tar en lång dusch så fort man lyckas ta sig hem. Vilket är fullständigt förståeligt och absolut inte fel. men ur bevis synpunkt så kan det bli svårt om inte säga omöjligt att hitta några spår. Den reaktionen man får efter en sådan upplevelse är aldrig fel. Det är inte fel att hoppa in i duschen eller ta ett långt bad och sen gömma sig i sängen. Om det är den känslan man har så är den rätt. Ingen kan säga vad som är rätt eller fel. "Man kan inte tycka fel"

BirgitS
O Odjuret skrev:
Du verkar ha väldigt dålig erfarenhet av män. Vad har du råkat utför som gör att du anser att många män inte bryr sig utan kör på?
Nu är väl inte frågan vad en viss person har för egen erfarenhet utan det handlar om att så många kvinnor har så många dåliga erfarenheter av så många män.

BirgitS
ion skrev:
Finns det djursköterskor? Har aldrig hört det, skötare heter det. Alltså = manligt yrke?
Jag tycker också det är knas med sjuksköterska för män men inser att risken/rädslan finns om man skulle kalla män i yrket sjukskötare, det kunde cementera en ny yrkesgrupp som förmodligen hade högre lön/status än sköterskorna. Lösningen torde vara att få bort alla genus från yrkeskategorierna, nya enhetliga namn vore lösningen. Såsom smed, snickare, rörläggare elektriker etc.
Det har väl redan tagits upp i tråden att det redan finns en yrkesgrupp som kallas skötare, nämligen de som jobbar inom mentalvården. Kan förstås vara både män och kvinnor.

Anna_H Anna_H skrev:
Attans otur för dig. Det finns många manliga sådana, pratade så sent som förra veckan med en Tony
Du är ganska så arrogant. Om jag känner obehag för att någon kallar mig för ett kön jag inte är tycker du det är OK och säger: "attans otur". Men om någon kvinna känner obehag för att någon kallar henne för något hon inte är så är det dags att anmäla och sätta stop.
Det finns ett ord för det och det heter dubbelmoral.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.