Nejdå, jag skrev inte fel. Om du tänker ett varv till så inser du nog det. Allt utgår från vad som är bäst för barnet, det är det enda som skall vara vägledande för beslut. Om det är orättvist eller missgynnar någon av föräldrarna saknar betydelse. Man kan inte vara neutral gentemot föräldrarna och samtidigt ha barnets bästa i åtanke.O Odjuret skrev:Nu måste du skrivit fel, familjerätten ska väl vara neutral i sin bedömning? Barnets bästa är en självklarhet. Tyvärr är inte familjerätten neutral idag utan det är väldigt ofta som den dömer i mammans favör. Det är ett allvarligt faktum som det inte pratas om så mycket tyvärr. Lagstiftningen har tyvärr inte hängt med helt. Men nu är den nästan ikapp. Men det hjälper tyvärr inte så mycket när besluten oftast inte är neutrala. Det är tyvärr en bister sanning. Vilket är det jag skrivit några gånger.
Jag skulle så klart skrivit " djurskötare" , ber om ursäkt att jag slarvigt tangerat vad någon annan skrivit tidigare.BirgitS skrev:
Då lever du inte i den verklighet vi andra lever i tyvärr. Därför att det är inte neutralt det finns inget som säger att mamman är bättre än pappan.A Abies koreana skrev:Nejdå, jag skrev inte fel. Om du tänker ett varv till så inser du nog det. Allt utgår från vad som är bäst för barnet, det är det enda som skall vara vägledande för beslut. Om det är orättvist eller missgynnar någon av föräldrarna saknar betydelse. Man kan inte vara neutral gentemot föräldrarna och samtidigt ha barnets bästa i åtanke.
I en perfekt värld hade det varit neutralt.
Jag vet vad lagen säger men den dömmer oftast så det gynnar mamman tyvärr är det så. Det är tråkigt att någon som kämpar för jämlikhet inte vill tro att det inte är perfekt.
Som du uttrycker dig kan man tro att det väldigt många män som håller på. Men du vet mycket väl att det bara är en väldigt liten del av männen som håller på.BirgitS skrev:
Eller bygger du ditt antagande på metoo?
Öppna ögonen så ser du att det är ytterst få som inte vet hur man uppför sig som människa att man respektetar varandra
Nejdå, vi missförstod dig inte.O Odjuret skrev:
Eller vänta, jag kan ju inte prata för andra, men jag missförstod dig inte.
Jag förstår precis vad du menar, hela tiden.
Jag blir frustrerad över att du inte förstår vad jag försöker få fram, och att du missuppfattar vad hela den här metoo-grejen gäller.
Du är inte ensam, utan i ganska gott sällskap tillsammans med en massa andra som raljerar över att man måste titta i golvet osv.
Kan du inte bara säga att du tycker det är dåligt och tråkigt att massor med kvinnor blir tafsade på, blir förminskade på sina arbetsplatser och andra ställen, går omkring och är oroliga över allt ifrån sabbade festkvällar till att bli våldtagna om de går längs oupplysta platser, att kvinnor känner att de måste försöka ignorera killar som vill snacka med dom för det finns tyvärr fler puckon än vettiga.
Kan du bara inte lova att försöka förklara för din son att man visar samma respekt för tjejerna som till alla andra och att du försöker protestera eller på något sätt visa att andra män går för långt.
Det är inte mycket jag önskar av dig (och de andra), det är bara att försöka ha lite medkänsla för alla människor runt dig och lite ryggrad när du märker att någon nedvärderar eller förminskar eller besvärar någon av dina medmänniskor.
Och detta gäller i och för sig naturligtvis både män, kvinnor, invandrare, barn, men i just denna tråd riktar vi in oss på just kvinnor och de problem med attityder, kränkningar och våld de möter.
Glöm inte pyramiden som var lite tidigare i tråden.O Odjuret skrev:Som du uttrycker dig kan man tro att det väldigt många män som håller på. Men du vet mycket väl att det bara är en väldigt liten del av männen som håller på.
Eller bygger du ditt antagande på metoo?
Öppna ögonen så ser du att det är ytterst få som inte vet hur man uppför sig som människa att man respektetar varandra
Pyramiden har jag redan glömt den var pinsamt dålig.Mikael_L skrev:
Även om du missförstår mig trots att du säger att fu inte gör det är tråkigt för hade du läst mina inlägg så hade du förstått var jag står. Men du liksom så många andra väljer att missförstå mig därför att jag säger saker som inte passar in er värld.
Kan inte du förresten bara öppna ögonen så ser du att du överdriver. Det finns inte mer puckon än vanliga. Rent statistikt så är det större risk att man råkar illa ut. Och kom inte å säg att det är värre å bli våldtagen för du vet inte hur den stackarn som blir misshandlad eller rånad. Det går inte att jämföra smärtor. Det finns inga statistika tecken på att man måste oroa sig. Men är man orolig så kanske man bör ta tag i problemet. För det är inte hälsosamt att vara rädd när man är ute.
Redigerat:
Här tror jag nog att du har rätt.O Odjuret skrev:Då lever du inte i den verklighet vi andra lever i tyvärr. Därför att det är inte neutralt det finns inget som säger att mamman är bättre än pappan.
I en perfekt värld hade det varit neutralt.
Jag vet vad lagen säger men den dömmer oftast så det gynnar mamman tyvärr är det så. Det är tråkigt att någon som kämpar för jämlikhet inte vill tro att det inte är perfekt.
Här sitter nog samma gamla värderingar kvar i väggarna, värderingar som är till skada för kvinnor i de flesta andra fall blir i detta fall till skada för männen.
Jodå, jag hänger med precis i vad du säger.O Odjuret skrev:Pyramiden har jag redan glömt den var pinsamt dålig.
Även om du missförstår mig trots att du säger att fu inte gör det är tråkigt för hade du läst mina inlägg så hade du förstått var jag står. Men du liksom så många andra väljer att missförstå mig därför att jag säger saker som inte passar in er värld.
Du har en massa argument över varför det inte är så dåligt.
Men du är nu van och leva i denna verklighet på dina villkor och på ditt sätt.
Jag tror du skulle bli väldigt chockad om du plötsligt imorgon började leva i kvinnornas verklighet.
Ja eller invandrarnas ...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 148 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 148 inlägg
Du skrev:ion skrev:
Läs nu mitt tidigare inlägg igen.
Till det kan jag lägga till att skötarna inom mentalvården nog inte har högre lön eller status än sjuksköterskorna.
De har lägre lön, och lägre status! Det är därför systrarna (och bröderna) inte vill ha en könsneutral titel. När pengar och prestige är med, kastas jämnlikhetskampen överbord!BirgitS skrev:
F.ö. kände jag två sjukskötare som jobbade på Lillhagen. Båda heter Dan, den ene kallades för Danne blod, och dem andre för Danne tok! Socionom kunde de nog inte ens stava till!
F.ö. igen. Sjuksyster används frekvent. En kvinnlig läkare jag känner, kallar med förtjusning, framförallt manliga sjuksköterskor för systrar!
Själv hade jag inte haft något emot att ha en feminin yrkestitel, och hur man kan bli "kränkt" av det, övergår mitt förstånd. Min egen favorit i den viktiga kampen för kvinnors rätt att bli blåsta igen, är yrkestiteln "Brandsoldat", som blev "Brandman" och som nu i jämnställdhetens namn döps om till "Brandperson". Att det blir omöjligt att utröna vad en sådan filur sysslar med, spelar ingen roll.
Inte en ända kvinna jag har träffat lever ett sådant hemskt liv du vill ge sken av. Ändå har jag hunnit träffa några. Den juridiska jämställdhet är idag väldigt bra. Jag har inte hört någon av de kvinnor jag känner känna sig kränkta pga sitt kön.Mikael_L skrev:
Jodå, jag hänger med precis i vad du säger.
Du har en massa argument över varför det inte är så dåligt.
Men du är nu van och leva i denna verklighet på dina villkor och på ditt sätt.
Jag tror du skulle bli väldigt chockad om du plötsligt imorgon började leva i kvinnornas verklighet.
Ja eller invandrarnas ...
Detta är min upplevelse, som vi väl känner till är den långt ifrån perfekt. Det finns kvinnor som utsätts för trakasserier eller övergrepp. Både i arbetslivet och utanför. Detta är naturligtvis inte rätt nån stans. För de som utsätts kan detta vara riktigt jobbigt och kränkande.
Men som tur är, det är inte så vanligt i Sverige. Men det innebär naturligtvis inte att det inte skall bekämpas. Det spelar ingen roll hur vanligt eller ovanligt det är, fel är det och skall bekämpas.
Dock så känner jag att det går förlångt när man ger sig på och ändra titlar och ord.
De allra flesta kvinnor lever utan att vara rädda eller utsättas för allvarliga kränkningar.
Tyvärr har det som vanligt spårat i debatten metoo. När man som man nästan upplever att man knappt kan titta en kvinna i ögonen. Ön mindre prata med henne.
När ska du lära dig att läsa? Var någon stans har jag sagt att det är okej att utsättas för sexuella trakasserier, eller övergrepp någonstans? Snälla visa mig vilka inlägg.S scim skrev:
Sen kan vi börja diskutera! Om du hittar ett inlägg där jag tycker det är okej att utsätta en människa för övergrepp eller trakasserier av olika slag så är du riktigt duktig eller så bör du öva upp din läsförståelse.
Förresten undra hur många de frågade när de gjorde undersökningen...
Du missförstår meningen med mitt inlägg. Tanken var att om det funnits en yrkeskategori till i ex. sjukvården varav den ena var tillsatt av män, och båda utförde samma uppgifter, antog jag att det kunde finnas oro för att den ena gynnades, förmodligen den manlige gruppen.BirgitS skrev:
Att exemplet råkade bli just "sköterska/skötare" var endast av bekvämlighet och för att det låg nära ämnet. Det har förekommit och förekommer löneskillnader mellan män och kvinnor i samma yrkesgrupp p.g.av kön, det är möjligt att det skulle fortsätta även om man tog bort genusbeteckningen från yrket, det är helt meningslöst att den finns.