Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har tyvärr tappat tråden i #metoo-debatten. Från början var det män som betedde sig illa mot kvinnor. Sen blev det manliga skådespelande högvilt som betedde sig illa mot kvinnor. Sen var det de manliga skådespelandes chefer som betedde sig illa som inte gjorde något. Och det visade sig att dessa ofta var kvinnor. Sen visade det sig att det fanns kvinnor som betedde sig lika illa som männen och nu är det manliga jurister som beter sig illa.
Vad är det egentligen vi diskuterar?
Vad är det egentligen vi diskuterar?
Så nu hände det även här att detta fenomen blev kvinnors problem för att dom uppfattar ”småsaker” som för stora! Varför? Är det inte bättre att vi tittar individ för individ på vad just den personen anser är okej eller inte!S SueCia skrev:Det är klart att det blir svårt för kvinnor att bli tagna på allvar när så ofantligt många kvinnor hakar på den här trenden bara för att tillfredställa sitt eget behov av uppmärksamhet.
Tyvärr ska min dotter behöva växa upp i ett samhälle där kvinnor gjort allt dom kan för att förminska de som verkligen blir utsatta för övergrepp.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
S SueCia skrev:Det är klart att det blir svårt för kvinnor att bli tagna på allvar när så ofantligt många kvinnor hakar på den här trenden bara för att tillfredställa sitt eget behov av uppmärksamhet.
Tyvärr ska min dotter behöva växa upp i ett samhälle där kvinnor gjort allt dom kan för att förminska de som verkligen blir utsatta för övergrepp.
Vinkla? Du borde nog ta och läsa ditt inlägg igen för det är definitivt det vidrigaste i den här tråden. Du tycker synd om din dotter därför att kvinnor förminskar för andra kvinnor som blir utsatta för övergrepp. Snacka om att nysta i fel ände.S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Men OK, för att visa hur extremt dåligt argument du har så ska jag ta ett exempel.K Kromo skrev:
Säg att du jobbar som snickare tillsammans med 2 manliga kollegor. Idag ska du även ha med dig Sara, hon har precis gått ut skolan och ska göra sin lärlingstid, när ni börjar bli klara med jobbet är det bara städningen kvar, du ber Sara städa medans du och dina kollegor slutför momenten ni håller på med.
Sara känner sig extremt kränkt och går till VDn och kräver att du får sparken.
Tycker du att du förtjänar sparken för detta "sexistiska" beteende?
Är det denna bild du har framför dig när du tänker på metoo? Isåfall kan jag bara beklaga och hoppas att skygglapparna går att avlägsna på något vis.S SueCia skrev:
Är det verkligen jämlikhet som ska vara målet här?Mikael_L skrev:
Jag tänker att det alltid kommer finnas människor som roar sig på andras bekostnad utan empati eller hänsyn. Det är lite av en naturlag.
Om jämlikhet är målet så är det lättare att nå dit genom att få fler tjejer att ta för sig och trycka ner andra människor än att få färre män att göra det. Ingen kan väl tycka att det är en bra lösning?
Om inte så är det ju inte jämlikhet som är målet, utan att minska trakasserier i allmänhet. Då tror jag tyvärr du har rätt. Lösningen kommer inte förrän de som sitter i styrelser och på VD-poster har fått jämställdhet som perspektiv sedan barnsben.
Med #metoo är väl primära syftet att synliggöra och på sikt minska sexuella trakasserier i allmänhet.
Detta är väl bara en delmängd av den stora bilden av ojämlikheten. Där detta nog är både ett symptom och samtidigt delvis orsak.
Och visst är det en jämlikhetsvinst - att kvinnor inte behöver vara mer oroliga än män att gena genom parken på kvällen,
- att kvinnor kan se fram lika mycket över en kväll på krogen som män, utan att riskera en spolierad kväll utav folk som inte har vett att hålla styr på sin käft och sina händer.
- att kvinnor lika ofta som män får uppskattning i form av beröm för resultat eller nåt som syns i lönekuvertet, och lika sällan som män får uppskattningen i form av kommentar om sitt utseende, storleken på sina kroppsdelar, eller smekningar lite här och där.
Jag skulle vilja se vad alla vi män skulle tycka om vår chef kom och strök oss över snoppen för att visa att han uppskattar oss på arbetsplatsen.
Detta är väl bara en delmängd av den stora bilden av ojämlikheten. Där detta nog är både ett symptom och samtidigt delvis orsak.
Och visst är det en jämlikhetsvinst - att kvinnor inte behöver vara mer oroliga än män att gena genom parken på kvällen,
- att kvinnor kan se fram lika mycket över en kväll på krogen som män, utan att riskera en spolierad kväll utav folk som inte har vett att hålla styr på sin käft och sina händer.
- att kvinnor lika ofta som män får uppskattning i form av beröm för resultat eller nåt som syns i lönekuvertet, och lika sällan som män får uppskattningen i form av kommentar om sitt utseende, storleken på sina kroppsdelar, eller smekningar lite här och där.
Jag skulle vilja se vad alla vi män skulle tycka om vår chef kom och strök oss över snoppen för att visa att han uppskattar oss på arbetsplatsen.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg