839 läst ·
20 svar
839 läst
20 svar
Kraftig stomme vs. isolerad standardvägg – Vilket ger mest premiumkäns
Sida 1 av 2
Hej!
Jag sitter och väljer mellan olika tekniska lösningar för mitt blivande hus och skulle behöva er expertis.
Jag har en offert med mycket kraftiga dimensioner, men då budgeten är maxad står jag inför ett val.
Min offert ser ut enligt följande:
Yttervägg: 195 mm stomme + 70 mm isolerad installations vägg (265 mm totalt).
Skivmaterial: 12 mm spån + 13 mm gips.
Mellanbjälklag: 45x220 mm Limträ (cc600).
Innerväggar: 95 mm reglar med spån + gips på båda sidor.
Status: På grund av budgetgräns kommer innerväggar och mellanbjälklag förbli oisolerade.
Min frågeställning:
Jag har jämfört detta med andra premiumleverantörer som ofta kör med klenare dimensioner som standard (t.ex. 70 mm innerväggar och C24-virke/lättbalk i bjälklag), men där isolering i innerväggar oftare ingår.
Stomme vs. Isolering:
Är det mer värt att ha dessa grövre dimensioner (95 mm reglar och limträbjälkar) för stabilitetens och "stumhetens" skull, eller är det tekniskt klokare att gå ner i virkesdimension (till t.ex. 70 mm) för att istället få råd att isolera väggarna alternativt att isolering ingår i den klenare konstruktionen.
Limträet:
Hur stor är den upplevda skillnaden på ett 45x220 limträbjälklag jämfört med standard konstruktionsvirke när det kommer till svikt och knarr över tid?
70 mm installationsvägg:
Min offert har 70 mm zon för el/VVS istället för standard 45 mm.
Är detta en märkbar fördel i praktiken, eller är det en plats-tjuv som jag borde byta mot tunnare reglar för att spara pengar?
Vad ger mest "kvalitetskänsla" i det långa loppet – att ha husets "skelett" i kraftigt limträ och 95-reglar, eller att ha klenare virke men mer mineralull mellan rummen?
Akustisk- och kvalitetsmässigt?
Pris för det grövre dimensionerna är marginellt högre, men med markant högre grund standard.
Såpass hög att jag i alla ärlighet hellre velat gå ned i vissa aspekter.
Tacksam för era erfarenheter!
Jag sitter och väljer mellan olika tekniska lösningar för mitt blivande hus och skulle behöva er expertis.
Jag har en offert med mycket kraftiga dimensioner, men då budgeten är maxad står jag inför ett val.
Min offert ser ut enligt följande:
Yttervägg: 195 mm stomme + 70 mm isolerad installations vägg (265 mm totalt).
Skivmaterial: 12 mm spån + 13 mm gips.
Mellanbjälklag: 45x220 mm Limträ (cc600).
Innerväggar: 95 mm reglar med spån + gips på båda sidor.
Status: På grund av budgetgräns kommer innerväggar och mellanbjälklag förbli oisolerade.
Min frågeställning:
Jag har jämfört detta med andra premiumleverantörer som ofta kör med klenare dimensioner som standard (t.ex. 70 mm innerväggar och C24-virke/lättbalk i bjälklag), men där isolering i innerväggar oftare ingår.
Stomme vs. Isolering:
Är det mer värt att ha dessa grövre dimensioner (95 mm reglar och limträbjälkar) för stabilitetens och "stumhetens" skull, eller är det tekniskt klokare att gå ner i virkesdimension (till t.ex. 70 mm) för att istället få råd att isolera väggarna alternativt att isolering ingår i den klenare konstruktionen.
Limträet:
Hur stor är den upplevda skillnaden på ett 45x220 limträbjälklag jämfört med standard konstruktionsvirke när det kommer till svikt och knarr över tid?
70 mm installationsvägg:
Min offert har 70 mm zon för el/VVS istället för standard 45 mm.
Är detta en märkbar fördel i praktiken, eller är det en plats-tjuv som jag borde byta mot tunnare reglar för att spara pengar?
Vad ger mest "kvalitetskänsla" i det långa loppet – att ha husets "skelett" i kraftigt limträ och 95-reglar, eller att ha klenare virke men mer mineralull mellan rummen?
Akustisk- och kvalitetsmässigt?
Pris för det grövre dimensionerna är marginellt högre, men med markant högre grund standard.
Såpass hög att jag i alla ärlighet hellre velat gå ned i vissa aspekter.
Tacksam för era erfarenheter!
70mm installationsskikt är onödigt, skillnaden i isoleringseffektivitet mellan 200 och 400mm isolering i yttervägg är ca 5%.
Jag har 66mm limträstommar med 70mm isolering och osb+gips på alla innerväggar och det är extemt stumt och stadigt. 95mm är bara onödigt och gör att innerdörrarna kommer se skumma ut. Och oisolerad innervägg ger ett väldigt snålt intryck, hela väggen blir som en trumma.
Jag har 66mm limträstommar med 70mm isolering och osb+gips på alla innerväggar och det är extemt stumt och stadigt. 95mm är bara onödigt och gör att innerdörrarna kommer se skumma ut. Och oisolerad innervägg ger ett väldigt snålt intryck, hela väggen blir som en trumma.
Tack för bra input!T Taren43 skrev:70mm installationsskikt är onödigt, skillnaden i isoleringseffektivitet mellan 200 och 400mm isolering i yttervägg är ca 5%.
Intressant poäng om dörrkarmarna vid 145 mm total väggtjocklek, det ska jag kolla upp med leverantören.
Om jag skulle prioritera om:
Tror ni att det ger en bättre helhetskänsla att gå ner till 70 mm reglar i innerväggarna men se till att de blir fullisolerade, istället för oisolerade 95 mm?
Gällande ytterväggen:
Är 70 mm installationsskikt även 'overkill' ur ett rent installationsperspektiv (el/vvs), eller är det bara isolervärdet ni vänder er emot?
Du ska fundera både ett, två, tre och fyra varv till på det där med att skippa isolering i mellanbjälklaget.
Du kommer få ett hus som är väldigt lyhört och eventuell premiumkänsla går förlorad.
Du kommer få ett hus som är väldigt lyhört och eventuell premiumkänsla går förlorad.
100% tunnare, isolerad innervägg! Angående ytterväggens installationsskikt ser jag ingen egentlig fördel där heller med 70mm, ifall du vill sätta dosa mellan installationsskiktets reglar så måste du då klossa ut under dosan, då dosor är byggda för att vara 45mm in i konstruktionen. Så 45mm installationskikt gör att du kan spika dosan rakt i ytterväggens regel om det skulle passa bra till exempel.C Chrille Skruv skrev:Tack för bra input!
Intressant poäng om dörrkarmarna vid 145 mm total väggtjocklek, det ska jag kolla upp med leverantören.
Om jag skulle prioritera om:
Tror ni att det ger en bättre helhetskänsla att gå ner till 70 mm reglar i innerväggarna men se till att de blir fullisolerade, istället för oisolerade 95 mm?
Gällande ytterväggen:
Är 70 mm installationsskikt även 'overkill' ur ett rent installationsperspektiv (el/vvs), eller är det bara isolervärdet ni vänder er emot?
Jag hör dig högt och tydligt angående lyhördheten! Det verkar som att oisolerat bjälklag och innerväggar dödar premiumkänslan oavsett virkesdimensioner?mexitegel skrev:
Om jag måste prioritera inom en låst budget: Är det ett bättre byte att gå ner från 95 mm till 70 mm reglar i innerväggar, och kanske byta limträbjälklaget mot vanligt C24-virke, för att frigöra pengar till isolering i alla väggar och bjälklag? Eller tappar jag för mycket i stomstabilitet då?"
Stort tack för poängen om eldosorna!T Taren43 skrev:100% tunnare, isolerad innervägg! Angående ytterväggens installationsskikt ser jag ingen egentlig fördel där heller med 70mm, ifall du vill sätta dosa mellan installationsskiktets reglar så måste du då klossa ut under dosan, då dosor är byggda för att vara 45mm in i konstruktionen. Så 45mm installationskikt gör att du kan spika dosan rakt i ytterväggens regel om det skulle passa bra till exempel.
Det är precis den typen av praktiska detaljer jag letade efter.
Det verkar som att isolering trumfar dimension i det här fallet?
En reflektion innan jag spikar detta: Limträbjälklaget på 45x220. Om jag behåller det (för stumhetens skull) men lägger 100 mm isolering där i – anser ni att jag då har en 'vinnande' konstruktion jämfört med premiumhusens standardbjälklag?"
Tack, det låter som en sund inställning.L lurius skrev:
Det är nog klokt att prioritera isolering och boyta framför onödigt grova mått som 70/95 mm om det ändå ger så lite extra. Ska ta med mig det i beräkningen nu när jag kollar på prioriteringarna
Ja, alla dagar i veckan.C Chrille Skruv skrev:Jag hör dig högt och tydligt angående lyhördheten! Det verkar som att oisolerat bjälklag och innerväggar dödar premiumkänslan oavsett virkesdimensioner?
Om jag måste prioritera inom en låst budget: Är det ett bättre byte att gå ner från 95 mm till 70 mm reglar i innerväggar, och kanske byta limträbjälklaget mot vanligt C24-virke, för att frigöra pengar till isolering i alla väggar och bjälklag? Eller tappar jag för mycket i stomstabilitet då?"
Om vanliga reglar räcker för hållfastheten ser jag ingen anledning alls att välja limträ.
Om bjälklaget isoleras, kvarstår fortfarande konsensus gällande isolering av innerväggar istället för grövre reglar?
Det enda du vinner med grövre reglar än mindre boyta!C Chrille Skruv skrev:
70mm med isolering är helt klart vinnaren.
Väggarna blir snabbt "trummor" och huset blir burkigt och lyhört
Tack, det köper jag rakt av. Ingen idé att betala för mindre boyta och sämre akustik, känns som en mycket smartare prioritering med isolering efter er feedback.L Lutte skrev:
I vårat budget bygge av sovstuga så har vi kostat på stenull i innerväggar mellan sovrummen och massiva trädörrar just pga ljud. Isolering är en så liten kostnad så att inte isolera är dumsnålt!
Jag skulle hellre spara en slant på att tapetsera standard boråstapeter eller hänga in lite billigare innerdörrar då det är enkelt att byta senare medans att riva väggar och innertak för att peta in isolering är betydligt svårare och dyrare.
Jag skulle hellre spara en slant på att tapetsera standard boråstapeter eller hänga in lite billigare innerdörrar då det är enkelt att byta senare medans att riva väggar och innertak för att peta in isolering är betydligt svårare och dyrare.
Om jag tilläggsisolerar bjälklag och innerväggar. Är den grövre konstruktionen rimligare, eller overkill?