3 315 läst ·
102 svar
3k läst
102 svar
Mesh eller grym router?
Nätverkseparation. IOT-nätverket kommer därmed inte åt "produktionsnätet".useless skrev:
Där ute i skogen är det inte mycket wifi heller. Har inte de flesta moderna prylar koll på hur trångt det är i etern och justerar in sig själva numera?
/Höghus
Det är ju oftast inga problem att sätta upp separata nät i befintlig hårdvara.Höghus skrev:
Jag kör med mesh har 4 st noder fungerar bra kommer upp i 400 mbit har 500 in kåken.
Ena står ute i garaget så jag kan streama musik när jag är där ute och jobbar (dricker bärs)..
En smidig sak är ju att noderna har rj45 portar så man kan koppla in trådbundna saker också.
Ena står ute i garaget så jag kan streama musik när jag är där ute och jobbar (dricker bärs)..
En smidig sak är ju att noderna har rj45 portar så man kan koppla in trådbundna saker också.
Jag är ingen expert på TP-link, men om du handlar på Kjell&Co verkar det som att den här ska fungera till din router:R Rolle85 skrev:
https://www.kjell.com/se/produkter/...k-archer-air-e5-wifi-6-repeater-ax3000-p65311
Men jag lämnar inga garantier...
Kör en ganska hyffsad Asus-router i källaren. Bor i trähus utan betongvalv eller liknande.
Den täcker markvåning, övervåning, garage och ut i trädgården med bra signalstyrka/bandbredd. Kan vara att den är bra på sin beam-forming som underlättar.
Så, har inte sett behovet av att "mesha".
Den täcker markvåning, övervåning, garage och ut i trädgården med bra signalstyrka/bandbredd. Kan vara att den är bra på sin beam-forming som underlättar.
Så, har inte sett behovet av att "mesha".
Även min upplevelse är att flera accesspunkter med samma SSID (inte mesh) inte hanteras bra av klienter. Klienter har för hög tröskel att leta ny accesspunkt.useless skrev:
Tidigare körde jag också "fattigmansmesh" med flera accesspunkter med samma SSID/lösenord. Det funkade bra för det mesta, men ganska ofta ville mobilen hålla fast vid en accesspunkt trots att det var så dålig mottagning att det var oanvändbart. Slog man av och på WiFi anslöt den till den närmaste AP'n och det funkade igen.
Min upplevelse är att iPhone hanterade det bättre än Android. Jag håller med om att personen på Kjell&Co svamlar.
Nu har jag bytt till "mesh"* och då funkar överlämningen mycket bättre.
*) Jag kör trådat backbone, så rent tekniskt är det inget mesh. Men rent konfigurationsmässigt är det ingen skillnad då allt sköts av "huvudroutern" som skjuter ut konfiggen till satelliterna.
/Höghus
verkar galet att man inte kan hitta rätt i denna djungel. Tydligen är min TP link accesspunkt inte kompatibel med min router från TP link, trots att båda är relativt nya.
De föreslog att jag ska köpa en accesspunkt till och köra onemesh mellan accesspunkterna
De föreslog att jag ska köpa en accesspunkt till och köra onemesh mellan accesspunkterna
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Onemesh stödjer inte trådat backhaul...
Jag har en TP-LINK router och en AP som sitter ihop med onemesh, och jag är inte imponerad.
Jag har en TP-LINK router och en AP som sitter ihop med onemesh, och jag är inte imponerad.