3 325 läst ·
102 svar
3k läst
102 svar
Mesh eller grym router?
Om du kan borra in i väggen från vinden så kan du trycka ned VP-rör och ansluta på en ROT-doss som du borrar in på lämplig plats.
Edit: jag har dragit både el och nätverk på detta sätt
Edit: jag har dragit både el och nätverk på detta sätt
Nja, det beror på...useless skrev:
Bara som ett exempel så har jag extremt dålig karaktäristik på 5GHz genom tre träväggar. Väggar dämpar alldeles för mycket även om de mest består av luft. Med två väggar är det acceptabelt för mina behov av IoT (jag har nu flyttat en AP så att det bara är två väggar), men jag hade aldrig accepterat det för telefon och dator. Jag kommer att dra Ethernet så snart det blir lite bättre väder ute...
Det är alltid de lokala förhållandena som är avgörande, det kan finnas ekon (troligen eko från värmepumpen i mitt fall) och mycket annat som ställer till det.
Hej på er, en uppdatering. Jag köpte TP-link Archer BE230 för att köra som accesspunkt och med hjälp av Mesh enbart ha ett enda wifinätverk. Det skulle gå enligt Kjell&Company men efter att ha pratat med TP-link under gårdagen så fungerar det inte. Archer73X använder "Onemesh" och TPlinks senaste routrar använder "Easymesh" vilket inte funkar ihop. Därmed har måste jag byta ut min Archer73 till en modernare router som också den har Easymesh. Ska hämta en TPlink den idag och se om dessa lirar ihop.
https://www.tp-link.com/nordic/home-networking/wifi-router/archer-be400/
mvh
https://www.tp-link.com/nordic/home-networking/wifi-router/archer-be400/
mvh
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Du kan ju sätta upp den som en AP, sätta samma namn och lösenord och hoppas på det bästa? Dvs utan mesh.
Annars har du väl lagt ungefär lika mycket pengar på experimentet, som det kostat med ett DECO-system som definitivt klarat det jag uppfattat du vill ha (mesh med trådad backhaul)?
Annars har du väl lagt ungefär lika mycket pengar på experimentet, som det kostat med ett DECO-system som definitivt klarat det jag uppfattat du vill ha (mesh med trådad backhaul)?