V Villa1949 skrev:
Ja det gjorde jag också men i manualen visades ett eget ”fack” på ovansidan av maskinen som man kunde öppna och fylla på med fett, det var det jag menade.
Okej då är det bara fylla på.

K Kurtivan skrev:
Jag har ju en Meec borrhammare från Jula, menar du att du har en likadan? Jag borrar iofs med 20mm borrar men ett 15 cm hål tar lååååång tid för mig.
Denna har jag: https://www.jula.se/catalog/verktyg...a0MR6xQ9IpS6l32HH1hoC3pIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jag behövde knappt trycka ner jag borrade lodrätt utan lät vikten av maskinen jobba. När jag borrade mer vågrätt fick jag trycka lite men inte så det var speciellt jobbigt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Denna har jag: [länk]

Jag behövde knappt trycka ner jag borrade lodrätt utan lät vikten av maskinen jobba. När jag borrade mer vågrätt fick jag trycka lite men inte så det var speciellt jobbigt.
ok, jag har nog en tidigare modell kanske, den är helgrå

K Kurtivan skrev:
ok, jag har nog en tidigare modell kanske, den är helgrå
Då du säker den på 4 joul med sds +fäste.Har en meec men den blandar jag snigeldynamiten med.

K Kurtivan skrev:
Jag har ju en Meec borrhammare från Jula, menar du att du har en likadan? Jag borrar iofs med 20mm borrar men ett 15 cm hål tar lååååång tid för mig.
Bara för att utesluta en sak så undrar jag om du har ställt in maskinen på borrning med slag?
Vredet nära chucken ska luta snett bakåt, osäker på om funktionsväljaren framför strömbrytaren ska vara åt vänster eller höger.

C
V Villa1949 skrev:
Fastnade lite när jag läste manualen till borrhammaren att man skulle fylla på
Med fett. Hur ofta skall man göra det? Vilken typ av fett? Behöver man göra det direkt vid köp?
Skumt, har aldrig sett en borrhammare där man regelbundet skall fylla på fett i "maskineriet". Vart tar det fettet vägen då undrar man? Är rätt knussligt vilken typ av fett det bör vara i elverktyg. "Originalfettet" brukar vara svindyrt.

Också lustig/förvirrande beskrivning. Har aldrig varit med om en smörjnippel som skall tas bort för att smörja. Och tydligen skall man alltid fylla på just 20 g fett oavsett fettnivån.

V Villa1949 skrev:
Det blev 10 st sådana här. Tog 18 mm då en av stenarna jag har är rätt stor. Hoppas det skall fungera bra.

Tack för alla tips 🙂
Använd en Cobra samt med små nyslipade borr på ca 34mm samt sprängkilar och givetvis de väl insmorda så flyttar du berg. Annars ta till kemikalier Ammoniumnitrat med ca6% diesel bra fördelat blandat sedan en tändhatt löser flera ton av berg.

K Kurtivan skrev:
Ska ta högst nån minut att borra 15 cm med ett 20 mm borr, även i urberg eller betong. Tricket är att bara hålla maskinen lodrätt och låta dess egenvikt sköta avverkningen och att inte som användare hjälpa till att utöva tryck. Maskinen kommer att jobba sig periodvis nedåt av sig själv. Tar det längre tid har man överhettat borret så det blivit slött.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Cruzze Cruzze skrev:
Tar det längre tid har man överhettat borret så det blivit slött.
Hårdmetallskäret blir "slött"/rundnött efter några hål oavsett hur försiktig man är, det är oundvikligt. Det beror knappast på överhettning, skäret är inte härdat utan består av ett keramiskt/metalliskt sintrat kompositmaterial. Det som händer om det blir för varmt är att det fastlödda skäret kan lossna.

Namnet till trots har det inte heller någon skärande funktion, utan principen är att stenen pulveriseras av slagkraften. Går det trögt när borret börjar bli slitet är det återigen ett tecken på att maskinen är för klen. Borret är inte slut förrän skäret är helt nedslitet.

C cpalm skrev:
Skumt, har aldrig sett en borrhammare där man regelbundet skall fylla på fett i "maskineriet". Vart tar det fettet vägen då undrar man? Är rätt knussligt vilken typ av fett det bör vara i elverktyg. "Originalfettet" brukar vara svindyrt.

Också lustig/förvirrande beskrivning. Har aldrig varit med om en smörjnippel som skall tas bort för att smörja. Och tydligen skall man alltid fylla på just 20 g fett oavsett fettnivån.
Såg nu att det verkar som det är först efter 50 drifttimmar man behöver fylla på fett så tvivlar på att det blir aktuellt någon gång för mig. Hinner med många tusen hål på 50 timmar av effektivt användande 🙂

• Instruktioner för att kontrollera fett, använda produkten i fem minuter utan belastning och hålla smörjnippeln uppåt för att vrida av den med nyckelverktyget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BigR
V Villa1949 skrev:
Såg nu att det verkar som det är först efter 50 drifttimmar man behöver fylla på fett så tvivlar på att det blir aktuellt någon gång för mig. Hinner med många tusen hål på 50 timmar av effektivt användande 🙂
Ja inte behöver man fetta in särskilt ofta men nog oftare än 100 timmar om man matar på i granit eller bilar betong kontinuerligt. Maskinen får arbeta hårt och blir rejält varm. Överfyll bara inte maskinen så det trycker ut fett.

Jag brukar klämma in en fettsträng vid storrengöring det blir väl en eller ibland ett par gånger per säsong om jag använder maskinen mycket. Biltemas högtemperaturfett både till chuck och fettluckan.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Bara för att utesluta en sak så undrar jag om du har ställt in maskinen på borrning med slag?
Vredet nära chucken ska luta snett bakåt, osäker på om funktionsväljaren framför strömbrytaren ska vara åt vänster eller höger.
Borrmaskin med borrspets, inställd på slag och hög hastighet. Ligger på mark med grus och mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är inställd på borr och slag, vredet för hastighet har jag ändrat och provat olika hastigheter, men tycker att den avverkar mest i högsta hastighet. Kör borrarna, som har skären på plats, medsols.

K Kurtivan skrev:
[bild]

Den är inställd på borr och slag, vredet för hastighet har jag ändrat och provat olika hastigheter, men tycker att den avverkar mest i högsta hastighet. Kör borrarna, som har skären på plats, medsols.
Ah, problemet är att du har en slagborrmaskin, ingen borrhammare. Slagborrmaskinen är bra till betong, men alldeles för svag för att borra i sten som du har märkt.

Tillägg
Ok, den marknadsfördes faktiskt som en borrhammare.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001098/

Har du mycket sten som ska spräckas så rekomenderar jag att köpa den som villa1949 länkade till. Då och då är den på rea för 1000 kr.

Redigerat:
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
C
Nog är det en borrhammare, om än modell liten. För liten för att borra i natursten, tyvärr.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
[bild]

Har lite liknande frågeställning som @Kurtivan. Har berg i dagen jag vill klyva bort delar av. Jag har en Meec 9J borrhammare och 5 st 16 mm kilar men frågan är om det är smartare att hyra en riktig kompressor och bergborr istället. Fattar att det går snabbare och effektivare. Eller är det möjligt att nöta sig genom det med borrhammare och kilar?

Berget är röd rappakivigranit som jag uppfattar är rätt så hårt men ganska sprött. Inser också att volymen berg är större än vad den först verkar vara.
Stack igår iväg till Biltema för att köpa borrar. Tyvärr hade de bara 280 mm längd på 16 mm borr, medan de grövre fanns i 400 mm. Köpte 2 st 16 mm ändå för att testa hur det funkar. Själva borrandet gick fint, ett hål tog inte mer än högst någon minut. Bytte borr mellan hålen och blåste ur dem för att låta borren hinna vila lite. Själva spräckandet gick sådär. Det blev inga djupa, långa sprickor utan mest en liten "hjässa" som lossnade av spräckkilarna.

Men, båda borren gick av efter ca 15 hål, på exakt samma ställe. Ganska högt upp på borren. Det var inte så att det högg eller fastnade på något sätt utan de liksom bara gav upp. Värt att åka och reklamera eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.